|
Размещено 13:43 27/04/2011
|
|
Страстная Седмица - Великий Четверток
Тропарь, глас 8
Егда славнии ученицы на умовении Вечери просвещахуся, тогда Иуда злочестивый сребролюбием недуговав омрачашеся, и беззаконным судиям Тебе праведнаго Судию предает. Виждь имений рачителю, сих ради удавление употребивша! Бежи несытыя души, Учителю таковая дерзнувшия: Иже о всех благий, Господи слава Тебе.
Канон творение господина Космы, глас 6
Песнь 1.
Ирмос: Сеченое сечется море Чермное, волнопитаемая же изсушается глубина: таяжде купно безоружным бывши проходима, и всеоружным гроб. Песнь же Богокрасная воспевашеся: славно прославися Христос Бог наш.
Всевиновная и подательная жизни, безмерная мудрость Божия, созда храм Себе от Чистыя Неискусомужныя Матере: в храм бо телесно оболкийся, славно прославися Христос Бог наш.
Тайноводящи други Своя, душепитательную уготовляет Трапезу, безсмертия же воистинну мудрость Божия растворяет Чашу верным. Приступим благочестно, и возопиим: славно прославися Христос Бог наш.
Услышим вси вернии, созывающую высоким проповеданием, несозданную и естественную премудрость Божию, вопиет бо: вкусите и разумевше, яко Христос Аз, возопийте: славно прославися Христос Бог наш.
Песнь 3.
Ирмос: Господи сый всех, и Зиждитель Бог, созданное безстрастный обнищав Себе соедини, и Пасха за яже хотяше умрети, Сам сый Себе предпожре: ядите, вопия, Тело Мое, и верою утвердитеся.
Избавительною всего рода человеча, Твоею Блаже Твоя ученики напоил еси веселия Чашею, наполнив ю, Сам бо Себе священнодействуеши, пийте, вопия, Кровь Мою, и верою утвердитеся.
Безумный муж иже в вас предатель, учеником Твоим предрекл еси незлобиве, не уразумеет сих, и той несмыслен сый не имать разумети. Обаче во Мне пребудите, и верою утвердитеся.
Седален, глас 1.
Езера и источники и моря сотворивый, смирению нас наказуя изрядному, лентием опоясався, учеников ноги умы, смиряяся премножеством благоутробия, и возвышая нас от пропастей злобы, един Человеколюбец.
Слава, глас 3.
Смиряяся за благоутробие, ноги умыл еси учеников Твоих, и к течению Божественному сия направил еси: не повинуяся же Петр умытися, абие Божественному повинуется повелению, омываемь, и Тебе прилежно моляся, даровати нам велию милость.
И ныне, глас 4.
Ядый Владыко со ученики Твоими, таинственно явил еси всесвятое Твое заколение, имже тли избавихомся, честная Твоя почитающии страдания.
Песнь 4.
Ирмос: Провидев пророк тайну Твою неизреченную Христе, провозгласи: положил еси твердую любовь крепости Отче щедрый: единороднаго бо Сына Благий, очищение в мир послал еси.
На страсть всем сущим из Адама источившую безстрастие, Христе грядый, другом Твоим рекл еси: с вами Пасхи сея причаститися возжелах: единороднаго бо Мя очищение Отец в мир послал есть.
Причащаяся Чаши, учеником вопиял еси Безсмертне: плода лознаго ктому не пию прочее, с вами живя: единороднаго бо Мя очищение Отец в мир послал есть.
Питие новое паче слова, Аз глаголю, во Царствии Моем, Христос другом, пию, якоже бо Бог с вами боги буду, рекл еси: единороднаго бо Мя очищение Отец в мир послал есть.
Песнь 5.
Ирмос: Союзом любве связуеми апостоли, владычествущему всеми себе Христу возложше, красны ноги очищаху, благовествующе всем мир.
Неодержимую держащая, и превыспреннюю на воздусе воду, бездны обуздовающая, и моря востязующая Божия премудрость, воду во умывальницу вливает, ноги же омывает рабов Владыка.
Учеником показует смирения образ Владыка, облаки облагаяй небо, препоясуется лентием, и преклоняет колена, рабом омыти ноги, в Егоже руце дыхание всех сущих.
Песнь 6.
Ирмос: Бездна последняя грехов обыде мя, и волнения не ктому терпя, яко Иона Владыце вопию Ти: от тли мя возведи.
Господа глашаете Мя, о ученицы, и Учителя: есмь бо, Спасе вопиял еси. Темже подражайте образ, егоже во Мне видесте.
Скверны кто не имея, омыти не требует ног: чисти же, о ученицы вы, но не вси: мгновением бо безчинно един от вас неистовствует.
Кондак, глас 2.
Хлеб прием в руце предатель, сокровенно тыя простирает, и приемлет цену Создавшаго Своима рукама человека, и неисправлен пребысть Иуда раб и льстец.
Икос: Тайной трапезе, в страсе приближившеся вси, чистыми душами хлеб приимем, спребывающе Владыце: да видим, како умывает ноги учеников, и сотворим, якоже видим, друг другу покаряющеся, и друг другу нозе умывающе, Христос бо тако повеле Своим учеником, предрек тако творити: но не услыша Иуда раб и льстец.
Синаксарь.
Стихи во священное умовение: Умывает учеников в вечер Бог ноги: Егоже нога попирая бе во едеме прещение древле.
На Таинственную Вечерю стихи: Сугубая Вечеря, Пасху бо закона носит: И Пасху новую, Кровь, Тело Владычнее.
На преестественную молитву стихи: Молитва и страшилище, труды кровей: Христе лицу яве моляся. Смерть, врага прельщая в сих.
На предательство стихи: Что требе ножей? Что древес людолестцы, На хотящаго умрети во избавление мира?
Во Святый и Великий Четверток, иже вся добре счинившии божественнии отцы, друг другоприимательно от божественных же апостол, и священных и Божественных Евангелий, предаша нам четыре некая праздновати: священное умовение: Тайную Вечерю: предание яве еже по нам страшных Таин: преестественную молитву, и самое то предательство: понеже бо еврейская Фаска по Пятце жретися имяше. Бяше же убо прикладно, образованию последствовати и истине, в том яве и еже по нам Пасце жретися Христу, предварив Господь наш Иисус Христос, якоже божественнии отцы глаголют, действует тую со ученики в вечер Четвертка. Той бо вечер и Пяток весь, един день у еврей вменяется: сице бо они числят нощеденство глаголюще. Действова убо сию и тогда [якоже реша нецыи] со ученики по закону, ихже един есть и божественный Златоуст. Первое просто стояще, и опоясани, в сапоги обувени, жезлы подпирающеся, и ина елика закон повелевает, да не законопреступен вознепщуется. Сия бо Зеведей уготова: сей бо скудель носяй воды, якоже Великий глаголет Афанасий, аще инии инако о сем реша. Потом же учеником совершеннейшая показуя, и еже по нам Пасхи таинство предает на горнице, уже нашедшей нощи. Вечери бо, глаголет, бывшей, возлеже со двеманадесять. Зри же, яко не сие бяше законная Пасха, Вечеря бо и возлежание, и хлеб, и вода: тамо же вся печена огнем, и безквасна. Прежде же начатия еже вечеряти, [сице бо глаголет божественный Златоуст] от Вечери востает, и полагает низу ризы, и воду во умывальницу вливает Сам самодействуяй вся, вкупе убо Иуду усрамляя, вкупе же и другим учеником воспоминая, еже старейшинства не искати. Якоже и по умовении наказует, глаголя: хотяй быти первый, да будет всех последний, Самого Себе положив во указание. Является же, яко прежде всех Иуду умы Христос, безстудне председша: последи же к Петру приходит: сей же тепльший иных сый, Учителю возбраняет, и оставляет паки зельнее. Умыв убо их ноги, и возвышение преславное смирением показав, взем ризы паки, и возлег, наказует их любити друг друга, и старейшинства не искати. Ядущим же им, и о предательстве вводит начало. Мятущимся же о словеси учеником, глаголет Иисус Иоанну единому тайно: емуже Аз омочив хлеб подам, той есть предаяй мя. Аще бо бы ведал Петр слово, аки сый иных тепльший, Иуду убил бы бяше. И паки: омочивый со Мною в солило руку: якоже обоя быша. Таже мало что оставль, взем хлеб, глаголет: приимите, ядите, и чашу подобне: пийте от нея вси, рек, сия есть Кровь Моя Новаго Завета, сие творите в Мое воспоминание. Обаче и Сам сие творя, ядяше и пияше с ними. Зри же, яко хлеб глаголет Тело Свое, а не опреснок: да постыдятся убо иже жертве опреснок приносящии. По хлебе же вниде во Иуду сатана: искушаяй бо его прежде, ныне всеконечно в него вселися. И изшед, глаголет: сложение положи архиереем, да предаст Его им на тридесяти сребреницех. Ученицы же по Вечери изыдоша на гору Елеонскую, в некое село, глаголемое Гефсимани. По мнозе же глаголет им Иисус: вы вси соблазнитеся о Мне в нощи сей. Петр же рече: аще и вси, аз не отвергуся Тебе: бяше же позде, сиречь глубоконощие. Он же глагола: прежде даже не возгласит петель дващи, отвержешися Мене трижды, еже и бысть. Боязнию безмерною Петру яту бывшу: Богу немощное показующу естества, и купно понеже вселенную ему вручи, да от своего естества удобоводительное разумев, милостивен будет к согрешающим: обаче трикратное Петрово отвержение, всех человеков грех к Богу изобразоваше. Первое, заповедь юже преступи Адам. Второе, писаннаго закона преступление. Третие же, самое воплощение Слова: еже паки последи Спас трегубым покаянием исцели: за еже, Петре, любиши ли Мя, трижды изрещи. По сих же глаголет учеником, [человеческое показуя, яко страшна всем смерть] прискорбна есть душа Моя даже до смерти. И прешед яко камене вержение, помолися трикраты, рек: Отче Мой, аще не возможет чаша сия прейти от Мене, аще ю не пию: да будет воля Твоя. И паки: Отче, аще мощно, да мимо идет от Мене чаша сия? Купно убо яко человек сие глаголя, купно же и диавола преходя хитростно: яко да непщуя и Онаго человека быти, за еже негли боятися, смерти ради крестныя не пресечет таинства. Возвращься же и обрет ученики сном погружены, к Петру обращается, сице глаголя: ни единаго ли часа возмогосте побдети со Мною? Сиречь, ты глаголяй даже и до смерти подвизатися, сице сонствуеши с прочими. Пришед же об он пол потока Кедрскаго, идеже бе вертоград водворися тамо со ученики Своими. Часто же тамо приходити обычай имеяше. Тем и Иуда ведяше место: иже неких от воин взем, и народу последующу, прииде на Иисуса, дав им лобзания знамение. Сие же рече, занеже многажды удержан быв, неявлен от среды их прохождаше: якоже и зде Сам Христос прежде исходит к ним глаголя: кого ищете? Они же Его и еще не познаваху, не бо нощь претыкания бяше, светила бо беша, глаголет, и свещи горяща, и страхом падше отлучишася, и паки пришедшим Сам отвещаваше. Иуде же сотворшу сложение, Христос глаголет: друже, на немже еси, сиречь, на неже пришел еси Иудо, благовременно есть. И паки глаголет: яко на разбойника ли изыдосте со оружием и древесы яти Мя? В нощи же приидоша, да не некая молва от народа будет. Тогда теплейший Петр извлек нож, от вечери бо бяху к сицевым уготовлени, архиереева раба Малха именем поразив, десное ухо отсече. Ведяше же Иисус, яко архиерее рекут: не добре закон слышаше и учаше: возбраняет убо Петру Христос, яко не добро есть послушнику сущу духовнаго Мужа, меча употребляти: Малхово же ухо исцеляет. Емше же убо Иисуса, связана приводят на двор архиереа Анны, иже бе тесть Каиафы: тамо бо бяху вси собрани на Христа гласящии, фарисее и книжницы. Зде яже на Петра от отроковицы, отвержение его бывает, и нощи посреде иждившейся, петель возгласи третие: он же помянув восплакася горько. И времени уже ко утру пришедшу, от Анны ко архиерею Каиафе Христа приводят, идеже и оплевание прият, и лжесвидетели воззвани быша: и озаряющу дню к Пилату его посылает Каиафа. Приведшии же его, глаголет, не внидоша в претор, да не осквернятся, но да ядят Пасху. Собираются убо, яко беззаконно негли архиереи и фарисеи тогда содеяша преложивше Пасху, якоже глаголет божественный Златоуст: в нощь бо ону подобаше им тую ясти, но Христова ради убийства преложиша. А яко тогда должно бяше им ясти ю, яви Христос, прежде Вечерю нощию ядый, таже тайнонаучив совершенным: или яко в законном образе подобаше, якоже речено бысть, и истине быти: Иоанн бо прежде праздника глаголет Пасхи. Сих ради всех бывших в Четверток, и нощь его тогдашную и мы празднуем, поминание страшных и неизреченных дел оных и деяний со страхом творяще. Неизреченным Твоим благоутробием Христе Боже наш, помилуй нас, аминь.
Песнь 7.
Ирмос: Отроцы в Вавилоне пещнаго пламене не убояшася, но посреде пламене ввержени, орошаеми пояху: благословен еси Господи Боже отец наших.
Помавая главою Иуда злая предзрев подвиже, благовремение иский предати Судию на осуждение, Иже всех есть Господь и Бог отец наших.
Вам Христос другом вопияше: един предаст Мя, веселия забывше, скорбию и страхом одержими бяху: кто сей, скажи, глаголюще, Боже отец наших?
Иже со Мною руку свою в солило вложит дерзостию, тому обаче добро бы врата жития пройти никогдаже: сего, иже бе предатель, являше Бог отец наших.
Песнь 8.
Ирмос: За законы отеческия блаженнии в Вавилоне юноши предбедствующе, царюющаго оплеваша повеление безумное, и совокуплени имже не сваришася огнем, Державствующему достойную воспеваху песнь: Господа пойте дела, и превозносите во вся веки.
Сообедницы блаженнии, в Сионе словом претерпевше апостоли последоваху Пастырю, яко агнцы, и совокуплени, Егоже не разлучишася Христа, Божественным словом питаеми, благодарственно вопияху: Господа пойте дела, и превозносите во вся веки.
Законныя дружбы злоименитый Искариот волею забыв, яже нозе умы, уготови на предание: и Твой ядый Хлеб, Тело Божественное, воздвиже ков на Тя Христе, и вопити не разуме: Господа пойте дела, и превозносите во вся веки.
Приимаше решительное греха Тело безсовестный, и Кровь изливаемую за мир Божественную, но не стыдяшеся пия, юже продаяше на цене, о злобе же не негодова, и вопити не разуме: Господа пойте дела, и превозносите во вся веки.
Песнь 9.
Ирмос: Странствия Владычня, и безсмертныя Трапезы на горнем месте, высокими умы, вернии приидите насладимся, возшедша слова, от Слова научившеся, Егоже величаем.
Идите, учеником слово рече, Пасху на горничном месте, еюже ум утверждается, и сию тайноводительно уготовите, безквасным истинным словом, твердое же благодати величайте.
Содетельницу Отец прежде век премудрость раждает Мя, начаток путей, в дела созда ныне тайно совершаемая: Слово бо несозданное сый естеством, гласы присвояюся, егоже ныне приях.
Яко человек сый существом, не мечтанием, сице Бог нравом воздаяния, естество соединившееся мне. Христа единаго тем Мя знайте, от нихже, в нихже, яже есмь, спасающа.
Ексапостиларий, трижды.
Чертог Твой вижду Спасе мой, украшенный, и одежды не имам да вниду вонь: просвети одеяние души моея Светодавче, и спаси мя.
На хвалитех стихиры самогласны, глас 2:
Стекается прочее соборище иудейское, да Содетеля и Зиждителя всяческих Пилату предаст: о беззаконных, о неверных! Яко грядущаго судити живым и мертвым, на суд готовят: исцеляющаго страсти, ко страстем уготовляют. Господи долготерпеливе, велия Твоя милость, слава Тебе.
Иуда беззаконный, Господи, омочивый на Вечери руку в солиле с Тобою, простре к беззаконным руце прияти сребреники, и мира умысливый цену, Тебе Безценнаго не убояся продати: нозе прострый во еже умыти, Владыку облобыза льстивно, во еже предати беззаконным: лика же апостольскаго отвергся, и тридесять поверг сребреники, Твоего тридневнаго воскресения не веде, имже помилуй нас.
Иуда предатель льстив сый, льстивным лобзанием предаде Спаса Господа, и Владыку всех, яко раба продаде иудеом: яко овча на заколение, тако последоваше Агнец Божий, Сын Отчий, един Многомилостивый.
Иуда раб и льстец, ученик и наветник, друг и диавол от дел явися: последоваше бо Учителю, и на Него поучашеся преданию, глаголаше в себе: предам Того, и приобрящу собранная имения, искаше же и миру продану быти, и Иисуса лестию яти. Отдаде целование, предаде Христа: и яко овча на заколение, сице последоваше един Благоутробный и Человеколюбец.
Слава, и ныне, глас тойже:
Егоже проповеда Агнца Исаиа, грядет на заколение вольное, и плещи дает на раны, ланиты на заушения, лица же не отврати от срамоты заплеваний, смертию же безобразною осуждается. Вся Безгрешный волею приемлет, да всем дарует из мертвых воскресение.
Страстная Седмица - Великий Четверток
Тропарь, глас 8
Егда славнии ученицы на умовении Вечери просвещахуся, тогда Иуда злочестивый сребролюбием недуговав омрачашеся, и беззаконным судиям Тебе праведнаго Судию предает. Виждь имений рачителю, сих ради удавление употребивша! Бежи несытыя души, Учителю таковая дерзнувшия: Иже о всех благий, Господи слава Тебе.
Канон творение господина Космы, глас 6
Песнь 1.
Ирмос: Сеченое сечется море Чермное, волнопитаемая же изсушается глубина: таяжде купно безоружным бывши проходима, и всеоружным гроб. Песнь же Богокрасная воспевашеся: славно прославися Христос Бог наш.
Всевиновная и подательная жизни, безмерная мудрость Божия, созда храм Себе от Чистыя Неискусомужныя Матере: в храм бо телесно оболкийся, славно прославися Христос Бог наш.
Тайноводящи други Своя, душепитательную уготовляет Трапезу, безсмертия же воистинну мудрость Божия растворяет Чашу верным. Приступим благочестно, и возопиим: славно прославися Христос Бог наш.
Услышим вси вернии, созывающую высоким проповеданием, несозданную и естественную премудрость Божию, вопиет бо: вкусите и разумевше, яко Христос Аз, возопийте: славно прославися Христос Бог наш.
Песнь 3.
Ирмос: Господи сый всех, и Зиждитель Бог, созданное безстрастный обнищав Себе соедини, и Пасха за яже хотяше умрети, Сам сый Себе предпожре: ядите, вопия, Тело Мое, и верою утвердитеся.
Избавительною всего рода человеча, Твоею Блаже Твоя ученики напоил еси веселия Чашею, наполнив ю, Сам бо Себе священнодействуеши, пийте, вопия, Кровь Мою, и верою утвердитеся.
Безумный муж иже в вас предатель, учеником Твоим предрекл еси незлобиве, не уразумеет сих, и той несмыслен сый не имать разумети. Обаче во Мне пребудите, и верою утвердитеся.
Седален, глас 1.
Езера и источники и моря сотворивый, смирению нас наказуя изрядному, лентием опоясався, учеников ноги умы, смиряяся премножеством благоутробия, и возвышая нас от пропастей злобы, един Человеколюбец.
Слава, глас 3.
Смиряяся за благоутробие, ноги умыл еси учеников Твоих, и к течению Божественному сия направил еси: не повинуяся же Петр умытися, абие Божественному повинуется повелению, омываемь, и Тебе прилежно моляся, даровати нам велию милость.
И ныне, глас 4.
Ядый Владыко со ученики Твоими, таинственно явил еси всесвятое Твое заколение, имже тли избавихомся, честная Твоя почитающии страдания.
Песнь 4.
Ирмос: Провидев пророк тайну Твою неизреченную Христе, провозгласи: положил еси твердую любовь крепости Отче щедрый: единороднаго бо Сына Благий, очищение в мир послал еси.
На страсть всем сущим из Адама источившую безстрастие, Христе грядый, другом Твоим рекл еси: с вами Пасхи сея причаститися возжелах: единороднаго бо Мя очищение Отец в мир послал есть.
Причащаяся Чаши, учеником вопиял еси Безсмертне: плода лознаго ктому не пию прочее, с вами живя: единороднаго бо Мя очищение Отец в мир послал есть.
Питие новое паче слова, Аз глаголю, во Царствии Моем, Христос другом, пию, якоже бо Бог с вами боги буду, рекл еси: единороднаго бо Мя очищение Отец в мир послал есть.
Песнь 5.
Ирмос: Союзом любве связуеми апостоли, владычествущему всеми себе Христу возложше, красны ноги очищаху, благовествующе всем мир.
Неодержимую держащая, и превыспреннюю на воздусе воду, бездны обуздовающая, и моря востязующая Божия премудрость, воду во умывальницу вливает, ноги же омывает рабов Владыка.
Учеником показует смирения образ Владыка, облаки облагаяй небо, препоясуется лентием, и преклоняет колена, рабом омыти ноги, в Егоже руце дыхание всех сущих.
Песнь 6.
Ирмос: Бездна последняя грехов обыде мя, и волнения не ктому терпя, яко Иона Владыце вопию Ти: от тли мя возведи.
Господа глашаете Мя, о ученицы, и Учителя: есмь бо, Спасе вопиял еси. Темже подражайте образ, егоже во Мне видесте.
Скверны кто не имея, омыти не требует ног: чисти же, о ученицы вы, но не вси: мгновением бо безчинно един от вас неистовствует.
Кондак, глас 2.
Хлеб прием в руце предатель, сокровенно тыя простирает, и приемлет цену Создавшаго Своима рукама человека, и неисправлен пребысть Иуда раб и льстец.
Икос: Тайной трапезе, в страсе приближившеся вси, чистыми душами хлеб приимем, спребывающе Владыце: да видим, како умывает ноги учеников, и сотворим, якоже видим, друг другу покаряющеся, и друг другу нозе умывающе, Христос бо тако повеле Своим учеником, предрек тако творити: но не услыша Иуда раб и льстец.
Синаксарь.
Стихи во священное умовение: Умывает учеников в вечер Бог ноги: Егоже нога попирая бе во едеме прещение древле.
На Таинственную Вечерю стихи: Сугубая Вечеря, Пасху бо закона носит: И Пасху новую, Кровь, Тело Владычнее.
На преестественную молитву стихи: Молитва и страшилище, труды кровей: Христе лицу яве моляся. Смерть, врага прельщая в сих.
На предательство стихи: Что требе ножей? Что древес людолестцы, На хотящаго умрети во избавление мира?
Во Святый и Великий Четверток, иже вся добре счинившии божественнии отцы, друг другоприимательно от божественных же апостол, и священных и Божественных Евангелий, предаша нам четыре некая праздновати: священное умовение: Тайную Вечерю: предание яве еже по нам страшных Таин: преестественную молитву, и самое то предательство: понеже бо еврейская Фаска по Пятце жретися имяше. Бяше же убо прикладно, образованию последствовати и истине, в том яве и еже по нам Пасце жретися Христу, предварив Господь наш Иисус Христос, якоже божественнии отцы глаголют, действует тую со ученики в вечер Четвертка. Той бо вечер и Пяток весь, един день у еврей вменяется: сице бо они числят нощеденство глаголюще. Действова убо сию и тогда [якоже реша нецыи] со ученики по закону, ихже един есть и божественный Златоуст. Первое просто стояще, и опоясани, в сапоги обувени, жезлы подпирающеся, и ина елика закон повелевает, да не законопреступен вознепщуется. Сия бо Зеведей уготова: сей бо скудель носяй воды, якоже Великий глаголет Афанасий, аще инии инако о сем реша. Потом же учеником совершеннейшая показуя, и еже по нам Пасхи таинство предает на горнице, уже нашедшей нощи. Вечери бо, глаголет, бывшей, возлеже со двеманадесять. Зри же, яко не сие бяше законная Пасха, Вечеря бо и возлежание, и хлеб, и вода: тамо же вся печена огнем, и безквасна. Прежде же начатия еже вечеряти, [сице бо глаголет божественный Златоуст] от Вечери востает, и полагает низу ризы, и воду во умывальницу вливает Сам самодействуяй вся, вкупе убо Иуду усрамляя, вкупе же и другим учеником воспоминая, еже старейшинства не искати. Якоже и по умовении наказует, глаголя: хотяй быти первый, да будет всех последний, Самого Себе положив во указание. Является же, яко прежде всех Иуду умы Христос, безстудне председша: последи же к Петру приходит: сей же тепльший иных сый, Учителю возбраняет, и оставляет паки зельнее. Умыв убо их ноги, и возвышение преславное смирением показав, взем ризы паки, и возлег, наказует их любити друг друга, и старейшинства не искати. Ядущим же им, и о предательстве вводит начало. Мятущимся же о словеси учеником, глаголет Иисус Иоанну единому тайно: емуже Аз омочив хлеб подам, той есть предаяй мя. Аще бо бы ведал Петр слово, аки сый иных тепльший, Иуду убил бы бяше. И паки: омочивый со Мною в солило руку: якоже обоя быша. Таже мало что оставль, взем хлеб, глаголет: приимите, ядите, и чашу подобне: пийте от нея вси, рек, сия есть Кровь Моя Новаго Завета, сие творите в Мое воспоминание. Обаче и Сам сие творя, ядяше и пияше с ними. Зри же, яко хлеб глаголет Тело Свое, а не опреснок: да постыдятся убо иже жертве опреснок приносящии. По хлебе же вниде во Иуду сатана: искушаяй бо его прежде, ныне всеконечно в него вселися. И изшед, глаголет: сложение положи архиереем, да предаст Его им на тридесяти сребреницех. Ученицы же по Вечери изыдоша на гору Елеонскую, в некое село, глаголемое Гефсимани. По мнозе же глаголет им Иисус: вы вси соблазнитеся о Мне в нощи сей. Петр же рече: аще и вси, аз не отвергуся Тебе: бяше же позде, сиречь глубоконощие. Он же глагола: прежде даже не возгласит петель дващи, отвержешися Мене трижды, еже и бысть. Боязнию безмерною Петру яту бывшу: Богу немощное показующу естества, и купно понеже вселенную ему вручи, да от своего естества удобоводительное разумев, милостивен будет к согрешающим: обаче трикратное Петрово отвержение, всех человеков грех к Богу изобразоваше. Первое, заповедь юже преступи Адам. Второе, писаннаго закона преступление. Третие же, самое воплощение Слова: еже паки последи Спас трегубым покаянием исцели: за еже, Петре, любиши ли Мя, трижды изрещи. По сих же глаголет учеником, [человеческое показуя, яко страшна всем смерть] прискорбна есть душа Моя даже до смерти. И прешед яко камене вержение, помолися трикраты, рек: Отче Мой, аще не возможет чаша сия прейти от Мене, аще ю не пию: да будет воля Твоя. И паки: Отче, аще мощно, да мимо идет от Мене чаша сия? Купно убо яко человек сие глаголя, купно же и диавола преходя хитростно: яко да непщуя и Онаго человека быти, за еже негли боятися, смерти ради крестныя не пресечет таинства. Возвращься же и обрет ученики сном погружены, к Петру обращается, сице глаголя: ни единаго ли часа возмогосте побдети со Мною? Сиречь, ты глаголяй даже и до смерти подвизатися, сице сонствуеши с прочими. Пришед же об он пол потока Кедрскаго, идеже бе вертоград водворися тамо со ученики Своими. Часто же тамо приходити обычай имеяше. Тем и Иуда ведяше место: иже неких от воин взем, и народу последующу, прииде на Иисуса, дав им лобзания знамение. Сие же рече, занеже многажды удержан быв, неявлен от среды их прохождаше: якоже и зде Сам Христос прежде исходит к ним глаголя: кого ищете? Они же Его и еще не познаваху, не бо нощь претыкания бяше, светила бо беша, глаголет, и свещи горяща, и страхом падше отлучишася, и паки пришедшим Сам отвещаваше. Иуде же сотворшу сложение, Христос глаголет: друже, на немже еси, сиречь, на неже пришел еси Иудо, благовременно есть. И паки глаголет: яко на разбойника ли изыдосте со оружием и древесы яти Мя? В нощи же приидоша, да не некая молва от народа будет. Тогда теплейший Петр извлек нож, от вечери бо бяху к сицевым уготовлени, архиереева раба Малха именем поразив, десное ухо отсече. Ведяше же Иисус, яко архиерее рекут: не добре закон слышаше и учаше: возбраняет убо Петру Христос, яко не добро есть послушнику сущу духовнаго Мужа, меча употребляти: Малхово же ухо исцеляет. Емше же убо Иисуса, связана приводят на двор архиереа Анны, иже бе тесть Каиафы: тамо бо бяху вси собрани на Христа гласящии, фарисее и книжницы. Зде яже на Петра от отроковицы, отвержение его бывает, и нощи посреде иждившейся, петель возгласи третие: он же помянув восплакася горько. И времени уже ко утру пришедшу, от Анны ко архиерею Каиафе Христа приводят, идеже и оплевание прият, и лжесвидетели воззвани быша: и озаряющу дню к Пилату его посылает Каиафа. Приведшии же его, глаголет, не внидоша в претор, да не осквернятся, но да ядят Пасху. Собираются убо, яко беззаконно негли архиереи и фарисеи тогда содеяша преложивше Пасху, якоже глаголет божественный Златоуст: в нощь бо ону подобаше им тую ясти, но Христова ради убийства преложиша. А яко тогда должно бяше им ясти ю, яви Христос, прежде Вечерю нощию ядый, таже тайнонаучив совершенным: или яко в законном образе подобаше, якоже речено бысть, и истине быти: Иоанн бо прежде праздника глаголет Пасхи. Сих ради всех бывших в Четверток, и нощь его тогдашную и мы празднуем, поминание страшных и неизреченных дел оных и деяний со страхом творяще. Неизреченным Твоим благоутробием Христе Боже наш, помилуй нас, аминь.
Песнь 7.
Ирмос: Отроцы в Вавилоне пещнаго пламене не убояшася, но посреде пламене ввержени, орошаеми пояху: благословен еси Господи Боже отец наших.
Помавая главою Иуда злая предзрев подвиже, благовремение иский предати Судию на осуждение, Иже всех есть Господь и Бог отец наших.
Вам Христос другом вопияше: един предаст Мя, веселия забывше, скорбию и страхом одержими бяху: кто сей, скажи, глаголюще, Боже отец наших?
Иже со Мною руку свою в солило вложит дерзостию, тому обаче добро бы врата жития пройти никогдаже: сего, иже бе предатель, являше Бог отец наших.
Песнь 8.
Ирмос: За законы отеческия блаженнии в Вавилоне юноши предбедствующе, царюющаго оплеваша повеление безумное, и совокуплени имже не сваришася огнем, Державствующему достойную воспеваху песнь: Господа пойте дела, и превозносите во вся веки.
Сообедницы блаженнии, в Сионе словом претерпевше апостоли последоваху Пастырю, яко агнцы, и совокуплени, Егоже не разлучишася Христа, Божественным словом питаеми, благодарственно вопияху: Господа пойте дела, и превозносите во вся веки.
Законныя дружбы злоименитый Искариот волею забыв, яже нозе умы, уготови на предание: и Твой ядый Хлеб, Тело Божественное, воздвиже ков на Тя Христе, и вопити не разуме: Господа пойте дела, и превозносите во вся веки.
Приимаше решительное греха Тело безсовестный, и Кровь изливаемую за мир Божественную, но не стыдяшеся пия, юже продаяше на цене, о злобе же не негодова, и вопити не разуме: Господа пойте дела, и превозносите во вся веки.
Песнь 9.
Ирмос: Странствия Владычня, и безсмертныя Трапезы на горнем месте, высокими умы, вернии приидите насладимся, возшедша слова, от Слова научившеся, Егоже величаем.
Идите, учеником слово рече, Пасху на горничном месте, еюже ум утверждается, и сию тайноводительно уготовите, безквасным истинным словом, твердое же благодати величайте.
Содетельницу Отец прежде век премудрость раждает Мя, начаток путей, в дела созда ныне тайно совершаемая: Слово бо несозданное сый естеством, гласы присвояюся, егоже ныне приях.
Яко человек сый существом, не мечтанием, сице Бог нравом воздаяния, естество соединившееся мне. Христа единаго тем Мя знайте, от нихже, в нихже, яже есмь, спасающа.
Ексапостиларий, трижды.
Чертог Твой вижду Спасе мой, украшенный, и одежды не имам да вниду вонь: просвети одеяние души моея Светодавче, и спаси мя.
На хвалитех стихиры самогласны, глас 2:
Стекается прочее соборище иудейское, да Содетеля и Зиждителя всяческих Пилату предаст: о беззаконных, о неверных! Яко грядущаго судити живым и мертвым, на суд готовят: исцеляющаго страсти, ко страстем уготовляют. Господи долготерпеливе, велия Твоя милость, слава Тебе.
Иуда беззаконный, Господи, омочивый на Вечери руку в солиле с Тобою, простре к беззаконным руце прияти сребреники, и мира умысливый цену, Тебе Безценнаго не убояся продати: нозе прострый во еже умыти, Владыку облобыза льстивно, во еже предати беззаконным: лика же апостольскаго отвергся, и тридесять поверг сребреники, Твоего тридневнаго воскресения не веде, имже помилуй нас.
Иуда предатель льстив сый, льстивным лобзанием предаде Спаса Господа, и Владыку всех, яко раба продаде иудеом: яко овча на заколение, тако последоваше Агнец Божий, Сын Отчий, един Многомилостивый.
Иуда раб и льстец, ученик и наветник, друг и диавол от дел явися: последоваше бо Учителю, и на Него поучашеся преданию, глаголаше в себе: предам Того, и приобрящу собранная имения, искаше же и миру продану быти, и Иисуса лестию яти. Отдаде целование, предаде Христа: и яко овча на заколение, сице последоваше един Благоутробный и Человеколюбец.
Слава, и ныне, глас тойже:
Егоже проповеда Агнца Исаиа, грядет на заколение вольное, и плещи дает на раны, ланиты на заушения, лица же не отврати от срамоты заплеваний, смертию же безобразною осуждается. Вся Безгрешный волею приемлет, да всем дарует из мертвых воскресение.
|