|
Размещено 15:56 28/04/2011
|
|
Служба преподобному Кириаку Отшельнику
Преподобный Кириак родился в Коринфе в семье пресвитера соборной церкви Иоанна и его супруги Евдоксии. Епископ Коринфский Петр, его родственник, видя, что Кириак растет тихим и благоразумным отроком, поставил его чтецом в церкви. Постоянное чтение Священного Писания пробудило в его душе любовь к Господу и стремление к непорочной, богоугодной жизни. Однажды, когда юноше не было еще 18-ти лет, во время церковной службы он был так глубоко тронут словами Евангелия: «Аще кто хощет по Мне идти, да отвернется себе и возмет крест свой и по Мне грядет» (Мф. 16, 24), что тут же, не заходя домой, тайно ушел на пристань, сел на корабль и отправился в Иерусалим. Посетив святые места, Кириак несколько месяцев пробыл в монастыре недалеко от Сиона в послушании у игумена аввы Евсторгия и по его благословению направился в пустынную Лавру преподобного Евфимия Великого (память 20 января). Преподобный Евфимий, провидя в юноше великие Божии дарования, постриг его в иноческий образ и направил под начало преподобного Герасима (память 4 марта), подвизавшегося на Иордане в обители святого Феоктиста. Святой Герасим, видя молодость Кириака, указал ему жить в постоянном общении с братией. Молодой инок прилежно исполнял монастырские послушания, усердно молился, мало спал, пищу принимал через день, питаясь только хлебом и водой. В Великий пост святой Герасим, удаляясь по обыкновению в пустыню Рува, чтобы возвратиться в обитель в Неделю Ваий, стал брать с собой и Кириака. В полном уединении подвижники усугубляли свои труды. Преподобный Герасим каждую неделю причащал своего ученика Святых Таин. После кончины преподобного Герасима 27-летний инок Кириак вернулся в Лавру преподобного Евфимия, но его тоже уже не было в живых. Преподобный Кириак испросил себе уединенную келлию и там подвизался в безмолвии, общаясь лишь с иноком Фомой. Но вскоре Фома был послан в Александрию, где его хиротонисали во епископа, и святой Кириак в полном безмолвии провел 10 лет. В 37-летнем возрасте он был посвящен в сан диакона. Когда между обителями преподобного Евфимия и преподобного Феоктиста произошло разделение, святой Кириак удалился в Сукийский монастырь преподобного Харитона (память 28 сентября). В этой обители вновь поступающих иноков принимали как новоначальных; так же был принят и святой Кириак, который смиренно трудился на общих монастырских послушаниях. Через несколько лет преподобный Кириак был хиротонисан во пресвитера и назначен канонархом и трудился в этом послушании 18 лет. В обители святого Харитона преподобный Кириак провел 30 лет. Строжайший пост и совершенное незлобие выделяли преподобного Кириака даже среди аскетов – подвижников Лавры. Каждую ночь он читал в келлии Псалтирь, прерывая чтение лишь для того, чтобы идти в храм к полунощнице, спал подвижник очень мало. Когда преподобному исполнилось 70 лет, он удалился в пустыню Натуфа, взяв с собой своего ученика Иоанна. В пустыне отшельники питались лишь горькими травами, которые по молитве святого Кириака делались годными в пищу. По прошествии пяти лет о пустынниках узнал один из жителей и привел к ним своего бесноватого сына, и святой Кириак исцелил его. С тех пор много людей стало приходить к преподобному со своими нуждами, но он искал полного уединения и удалился в пустыню Рува, где пробыл еще пять лет. Однако и в эту пустыню к нему приходили больные и бесноватые, и преподобный исцелял их крестным знамением и молитвой. На 80-м году жизни преподобный Кириак удалился в сокровенную пустыню Сусаким, где сходились русла двух высохших рек. По преданию, о Сусакиме возвещал святой пророк Давид: «Ты иссушил еси реки Ифамские» (Пс. 73, 15). Через семь лет к нему пришли братия из Сукийского монастыря, прося его духовной помощи во время наступившего, по попущению Божию, голода и губительных болезней. Они умолили святого Кириака вернуться в обитель, и преподобный поселился в пещере, где раньше подвизался преподобный Харитон.
Преподобный Кириак оказал большую помощь Церкви в борьбе с распространившейся ересью оригенитов, молитвой и словом обращал обольщенных на истинный путь, укрепляя в вере православной. Составитель Жития преподобного Кириака, монах Лавры преподобного Евфимия Кирилл, был свидетелем того, как преподобный предсказал близкую смерть ересеначальников Нона и Леонтия, что вскоре и свершилось, и ересь перестала распространяться. Сама Пресвятая Богородица призывала преподобного Кириака блюсти в чистоте Православное учение: явившись ему во сне со святыми Иоанном Предтечей и Иоанном Богословом, Она отказалась войти в келлию преподобного, потому что в ней находилась книга со словами еретика Нестория. «У тебя в келлии – Мой враг», – сказала Она (память явления Пресвятой Богородицы преподобному Кириаку 8 июня). На 99-м году жизни преподобный Кириак опять удалился в Сусаким и там жил со своим учеником Иоанном. В пустыне преподобному Кириаку служил огромный лев, который охранял его от разбойников, но не трогал приходивших братий и ел из рук преподобного. Однажды в летнюю жару высохла вся вода в яме, куда зимой пустынники собирали воду, а другого источника воды не было. Преподобный Кириак помолился, и тут же в пустыне пролился обильный дождь, наполнивший яму водой. За два года до смерти преподобный Кириак вернулся в монастырь и вновь поселился в пещере преподобного Харитона. До конца жизни праведный старец сохранял бодрость, с усердием пел стоя, никогда не бывал без дела: или молился, или работал. Перед смертью преподобный Кириак призвал братию, благословил всех и с молитвой тихо отошел ко Господу, прожив 109 лет.
ВЕЧЕР
На Господи, воззвах: стихиры на 6, глас 8.
Подобен: Что вы наречем, святии:
Страсти победив телесныя/ воздержания уздою,/ чудодейственне Кириаче,/ безстрастия во светлую, отче, одеялся еси ризу,/ и всю злобу обнажил еси/ древле праотцы обнажившаго,/ и ныне обитаеши в раи, всегда веселяся.// Моли спастися душам нашим.
Нося крест на рамех твоих,/ последствовал еси Христу невозвратным помыслом,/ житейских сластей небрег, Кириаче,/ и страсти умертвив телесныя/ спротяженными бдении и молитвами,/ благодать взял еси, преподобне,/ лечити недуги.// Моли спастися душам нашим.
В пустыню вселился еси, преподобне,/ пищу, Кириаче, горькое былие творя,/ и, чувство огорчевая,/ душевныя сласти/ из корене истерзал еси, блаженне,/ тем тя Небесное наслаждение по кончине прият,/ ангельски поживша.// Моли спастися душам нашим.
Слава, глас 8:
Монахов множества/ наставника тя почитаем, отче наш Кириаче:/ твоею бо стезею воистину право ходити познахом./ Блажен еси, Христу работав,/ и вражию обличил еси силу,/ Ангелов собеседниче, преподобных сопричастниче и праведных,/ с нимиже молися Господеви,// помиловатися душам нашим.
И ныне, Богородичен или Крестобогородичен.
Подобен: О, преславнаго чудесе:
Агница, Агнца яко виде/ на Древе простерта волею крестнем,/ вопияше Матерски,/ болезнующи с плачем:/ Сыне Мой, что странное сие видение?/ Всем жизнь даяй, яко Господь,/ како умерщвляешися, Долготерпеливe,/ земным подая воскресение?// Cлавлю Твое многое, Боже Мой, снизхождение.
На стиховне Октоиха.
Слава, глас 6:
Преподобне отче,/ во всю землю изыде вещание исправлений твоих,/ тем на Небесех обрел еси мзду трудов твоих,/ демонов разрушил еси полки,/ Ангелов постигл еси чины,/ ихже житию непорочно поревновал еси./ Дерзновение имея ко Господу,// мир испроси душам нашим.
И ныне, Богородичен или Крестобогородичен.
Подобен: Тридневен:
Видящи Тя распинаема, Христе,/ Тебе Рождшая вопияше:/ что странное, еже вижу, таинство, Сыне Мой?/ Како на Древе умираеши,/ плотию повешен,// жизни Подателю?
Тропарь, глас 1:
Пустынный житель, и в телеси Ангел,/ и чудотворец показался еси, богоносе отче наш Кириаче,/ постом, бдением, молитвою Небесная дарования приим,/ исцеляеши недужныя и души верою притекающих к тебе./ Слава Давшему тебе крепость,/ слава Венчавшему тя,// слава Действующему тобою всем исцеления.
НА УТРЕНИ
Оба канона Октоиха без мученичнов.
И святаго на 6. Творение Стефаново, егоже краегранесие:
Кириаче, буди к Богу предстатель. Глас 8.
Песнь 1
Ирмос: Песнь возслем, людие,/ чудному Богу нашему,/ свободившему Израиля от работы,/ песнь победную поюще и вопиюще:// поим Тебе, Единому Владыце.
Славу божественнаго разума, Христе, подаждь ми и благодать/ преподобнаго достойно Кириака воспети, того молитвами:/ Tы бо еси паче слова Сокровище мудрых учений.
Песнь приносящаго тебе ныне, Кириаче блаженне, благосердно приим,/ божественней причаститися мне Христа умоли лучи и светозарению/ и сущo получити спасения.
Силою Владычнею крепко утверждаемь, Тогоже стопами, отче, последовав,/ начальники тьмы, Кириаче всеблаженне, победил еси/ и к вышнему достигл еси покою.
Равну показал еси на земли к безплотным реть* ,/ все покорив плотское мудрование Живоносному Духу,/ тем в Небесных ныне ликуеши с ними дворех, богоносне.
Богородичен: Песньми Пречистую Марию, вернии, похвалим,/ Богоматерь облагодатствованную, покров божественный, тихое пристанище,/ всех верных спасение.
Песнь 3
Ирмос: Несть cвят, яко Господь,/ и несть праведен, яко Бог наш,/ Егоже поет вся тварь:// несть праведен паче Тебе, Господи.
Непрестанно шествовав жизни стезю,/ измлада бо возлюбил еси Творца твоего, преподобне,/ Егоже жаждая искал еси, еленя подобяся течению на источники вод.
На сердечней досце написание твое прием, богоглаголиве,/ перстом Духа,/ яко одушевленная книга,/ действенно соблюл еси Христовы живительныя заповеди.
Удержав, преподобне, в постех чрево,/ лакомственная желания и плотскую сладость ты умертвил еси,/ с чистотою, отче, пожив чрез все житие.
Веселяся, разумный Троице храм тебе самаго сотворил еси,/ ум очищая, и тело, и дух, треблаженне,/ и был еси приятелище Трисолнечнаго Света.
Богородичен: Дева родила еси, Неискусобрачная,/ и Дева пребыла еси, Мати безневестная,/ Богородице Марие, Христа Бога нашего моли, спастися нам.
Ин кондак, глас 8.
Подобен: Взбранной:
Яко поборника крепкаго и заступника/ чтущи тя священная лавра всегда,/ празднует летне памяти./ Но, яко имея дерзновение ко Господу,/ от врагов находящих соблюди ны, да зовем:// радуйся, отче треблаженне.
Седален, глас 5.
Подобен: Собезначальное:
Воздержанием житие твое украсил еси,/ и, уды умертвив,/ победил еси вражия прилоги, отче преподобне,/ и пустыни насельник, светильник же мира умный, Кириаче, явился еси./ Тем молися Господу помиловати души наша.
Слава, и ныне, Богородичен:
Тя пристанище, и cтену, и прибежище, и надежду,/ и покров, и Предстательницу теплую обретше, вернии,/ к Тебе притекаем, и вопием прилежно, и взываем верно:/ помилуй, Богородице, на Тя уповающия и от прегрешений избави.
Крестобогородичен:
Крестом Сына Твоего, Богорадованная,/ идольская лесть вся упразднися и демонская крепость попрася,/ сего ради, вернии, по долгу Тя всегда поем, и благословим,/ и, Богородицу истинно исповедающе Тя, величаем.
Песнь 4
Ирмос: Ты моя крепость, Господи,/ Ты моя и сила,/ Ты мой Бог, Ты мое радование,/ не оставль недра Отча/ и нашу нищету посетив./ Тем с пророком Аввакумом зову Ти:// силе Твоей слава, Человеколюбче.
Ужасеся твоего солнце воздержания и крепости,/ леты многими тя гневающася не возможе отнюд видети,/ ниже во дни пищи приемлюща, преподобне,/ благомощно песнопоюща бдении непрестанными:/ силе Твоей слава, Человеколюбче.
Законы новыми и Ветхим Заветом, мудре,/ разумом, блаженне, святых мужей поучаяся,/ всякия добродетели вид навык, мудрыя пчелы нраву ревнуя,/ и сосуд быв избранен, вопиял еси:/ силе Твоей слава, Человеколюбче.
Богатство сладости, хвала и радость преподобных еси, Христе Боже,/ того ради любяй Тя Кириак/ вся в мире утешная вмени уметы,/ тем и в пустынях непроходимых/ любезне наслаждашеся Твоея красоты.
Вем древле Меррския сладчайшия воды пророка,/ зелий же горькую ядь преложив ты, Кириаче, в сладкое вкушение,/ дерзновение показуеши яве ко Господу,/ истинно Своя рабы божественною силою славящему.
Яко ученик и подражатель Владыки Христа,/ рабия лунствующася сына, отче, молитвою исцеляеши,/ благодать прием недуги отгоняти/ и демонския полки низлагати/ образом Божественнаго Креста.
Богородичен: Ты верных хвала еси, Безневестная,/ Ты предстательницa, Ты и прибежище христиан,/ cтена и пристанище:/ к Сыну бо Твоему мольбы носиши, Всенепорочная,/ и от бед спасаеши верою и любовию/ Богородицу Чистую Тя славящия.
Песнь 5
Ирмос: Вскую мя отринул еси/ от Лица Твоего, Свете незаходимый,/ и покрыла мя есть чуждая тьма, окаяннаго?/ Но обрати мя и к свету заповедей Твоих// пути моя направи, молюся.
От Христа прием непобедимую благодать Духа,/ низложил еси убо державно лютaго миродержца,/ душевныя страсти удержав, Кириаче,/ безстрастия венцем венчался еси.
Крепок явился еси, болезньми пощения терпев твердо,/ до старости пребыв глубочайшия неослаблен, преподобне,/ в пустынях, яко царских дворов в чертозех,/ со многим веселием живя.
Всенощная совершая, блаженне, бдения/ и к Богу исходя не гордостно, молитвою Невещественному беседуеши Уму/ и светлыя приимал еси, Кириаче, света лучи,/ светодательне умом просвещаемь.
Светоносия исполнився и пророческаго дарования, преподобне,/ чистый твой язык провозвести/ мучащаго древле недуга Оригенова, вредоумнаго и душетленнаго,/ отнюд совершенное истребление.
Богородичен: Разумно уведе пророков сословие Твоя таинства,/ Небесную бо дверь Владыка Тя показа, Чистая,/ и из Тебе, Дево, воплотився, правды сущим во тьме возсия Солнце.
Песнь 6
Ирмос: Очисти мя, Спасе,/ многа бо беззакония моя,/ и из глубины зол возведи, молюся,/ к Тебе бо возопих, и услыши мя,// Боже спасения моего.
Бог положением быв/ Христа обожением, сущаго естеством Бога,/ естественныя раны неможения исправлял еси, блаженне,/ недужныя исцеляя, беснующияся абие леча божественною благодатию.
Избежал еси к тебе приходящаго множества народа/ и паки страшныя потоки постигл еси,/ уклоняяся, приснопамятне,/ тщих похвал человеческих славиц.
Яко сна тленнаго мира всю славу зря,/ Единаго Живущаго Бога лучшия славы возлюбил еси причастник быти,/ еяже, мудре, праведно сподобился еси.
Богородичен: Яко одушевленный кивот, прияла еси Слово Безначальное,/ яко святое святилище, Создателя вместила еси,/ яко престол огнеобразный, носиши Владыку, Богомати, всея твари.
Кондак, глас 2.
Подобен: Вышних ища:
Чистотою душевною божественно вооружився/ и непрестанную молитву, яко копие, вручив крепко,/ ссекл еси демонская ополчения,/ Кириаче, отче наш,// молися непрестанно о всех нас.
Икос:
Како восхвалю окаянный аз твоя подвиги, преподобне отче?/ Слез же како пучину отрыгну?/ Ты бо, в житии преизяществуя, ангельский постигл еси лик./ Вся негли воздержанием страсти умертвил еси, мудре,/ и, плоть поработив, покорил еси сию духу,/ молитву же имея, яко меч, тьмы предстателя низложил еси,/ молися непрестанно о всех нас.
Песнь 7
Ирмос: Отроцы еврейстии в пещи/ попраша пламень дерзновенно/ и на росу огнь преложиша, вопиюще:// благословен еси, Господи Боже, во веки.
Законов и словес богодохновенных/ наслади гортань поучением паче меда Твой вернейший угодник:/ благословен еси, Господи, песнопоя, Боже, во веки.
Блаженне богоглаголиве,/ приводиши поющия тя Христу очищены от тины страстей молитвами твоими,/ вопиющия, Кириаче, и глаголющия:/ благословен еси, Господи Боже, во веки.
Львов избежав сверепства, Даниил прославися,/ слуги же тех имяше повелевая Кириак, зовый Тебе:/ благословен еси, Господи Боже, во веки.
Всю Духа благодать всели, Христе,/ рачитель бо Твоея пречистыя доброты бысть вседушно Кириак, зовый Тебе:/ благословен еси, Господи Боже, во веки.
Троичен: Деянию приложив видение,/ Триипостасное проповедал еси Существо, во Отце и Сыне и Дусе, зовый, Кириаче богоприятне:/ благословен еси, Господи Боже, во веки.
Богородичен: Угаси пламень страстей моих и укроти ересей бурю, Богомати:/ Тя бо имамы предстательницу христиане и поборницу/ и Тя верою воспеваем во веки.
Песнь 8
Ирмос: Победители мучителя и пламене/ благодатию Твоею бывше,/ заповедем Твоим зело прилежаще,/ отроцы вопияху:// благословите, вся дела Господня, Господа.
Теченьми слез напоил еси, блаженне, священную твою душу умилением божественным/ и многоплодну показал еси, поя:/ благословите, вся дела, Господа и превозносите Его во веки.
Фесвитянин древле сушею прeсуши тучныя капли,/ ты же дождя пролитие на возраст жатвы низвел еси, всеблаженне, поя:/ благословите, вся дела, Господа и превозносите Его во веки.
Ты злославных лесть обличил еси,/ Оригена учеников мудрования, доблими подвиги:/ благословите, поя, православно Господа и превозносите Его во веки.
Троичен: Троицы Едино благoчестно научил еси, отче, Существо,/ в трех солнцeх яко едину зарю же и светлость:/ благословите, глаголя, православно Господа и превозносите Его во веки.
Богородичен: Адама, Дево, падшаго явилася еси дщи,/ Божия же Мати Обновившаго мое существо,/ Егоже поем вся дела яко Господа и превозносим во вся веки.
Песнь 9
Ирмос: Устрашися всяк слух/ неизреченна Божия снизхождения,/ яко Вышний волею сниде даже и до плоти,/ от Девическаго чрева быв человек.// Темже Пречистую Богородицу, вернии, величаем.
Вертеп тя, мудре, прият, приемшаго источник благодатный,/ чудодействовавша божественнаго древле отца Харитона Моисейски, Кириаче,/ и стена незыбленна пастве oнаго был еси и хранитель твердейший.
Сущо рачением жизни крест на рамена взем,/ житие, Кириаче, поучение положил еси смерти./ Тем и ныне к нестареющейся преставился еси сладости нетленней,/ Небесным ликом во свете при Бозе сликовствуеши присно.
Облистав зарею разжегся Духа и явился еси превышним ликостоянием светел,/ но озари мой ум, блаженне, разумным и трисиянным Светом Божества молитвами твоими/ и от страстей мя и прегрешений спаси.
Венчавшеся победительною диадимою, Харитоне богоглаголиве и Кириаче блаженне,/ и предстояще в высочайших Христу,/ паству свою отечески от бед избавляюще,/ ныне призирайте празднующую ваша памяти.
Богородичен: Напрязи, и благопутствуй, и царствуй, Сыне Богоматере,/ исмаильтянина врага покаряя, ратующаго ны, xристолюбивому воинству,/ молитвами, молимся, Рождшия Тя неискусомужно,/ яко Бог и Человеколюбец.
Светилен.
Подобен: Духом:
Душу очистив, преподобне, страстей омрачения/ зельным постом и молитвою непрестанною,/ зерцало, отче, был еси божественных осияний,/ возвождения посылая нам ныне,/ светильниче монахов, Кириаче богоносе.
Слава, и ныне, Богородичен:
Истинно Богородицу Тя исповедуем, Владычице, Тобою спасшиися,/ ибо Бога неизреченно родила еси, разрушившаго Крестом смерть,/ к Себе же привлекша преподобных соборы,/ с нимиже Тя восхваляем, Дево.
На стиховне Октоиха.
Слава, глас 5:
Преподобне отче,/ не дал еси сна твоим очесем,/ ни веждом твоим дремания,/ дондеже душу и тело от страстей свободил еси/ и тебе самаго уготовал еси Духу жилище,/ пришед бо Христос со Отцем,/ обитель у тебе сотвори,/ и, Единосущныя Троицы угодник быв,/ великопроповедниче отче наш Кириаче,// молися о душах наших.
И ныне, Богородичен или Крестобогородичен.
Подобен: Радуйся:
Егда Грозда невсажденна,/ Егоже, яко розга, прорасти,/ узре на Древе висяща/ и копием прободаема Божественная ребра:/ что cе, глаголаше, Сыне и Боже?/ Како, Иже недуги вся и страсти исцеливый,/ Страсть приемлеши,/ Безстрастный по естеству сый Божеством?/ Что Ти невозблагодатнии людие,/ Благодетелю, сия воздашa вместо благодеяний?/ вопияше Пречистая./ Hо Того Страстьми от страстей мя избавити/ молися непрестанно,// яко да славлю Тя.
НА ЛИТУРГИИ
Блаженны Октоиха, на 4, и преподобнаго, песнь 3-я на 4. Прокимен, глас 7: Честна пред Господем// смерть преподобных Его. Стих: Что воздам Господеви о всех, яже воздаде ми? Апостол к Галатом, зачало 213. Аллилуия, глас 6: Блажен муж, бояйся Господа: Стих: Сильно на земли будет семя Его. Евангелие от Луки, зачало 24. Причастен: В память вечную будет праведник:
Служба преподобному Кириаку Отшельнику
Преподобный Кириак родился в Коринфе в семье пресвитера соборной церкви Иоанна и его супруги Евдоксии. Епископ Коринфский Петр, его родственник, видя, что Кириак растет тихим и благоразумным отроком, поставил его чтецом в церкви. Постоянное чтение Священного Писания пробудило в его душе любовь к Господу и стремление к непорочной, богоугодной жизни. Однажды, когда юноше не было еще 18-ти лет, во время церковной службы он был так глубоко тронут словами Евангелия: «Аще кто хощет по Мне идти, да отвернется себе и возмет крест свой и по Мне грядет» (Мф. 16, 24), что тут же, не заходя домой, тайно ушел на пристань, сел на корабль и отправился в Иерусалим. Посетив святые места, Кириак несколько месяцев пробыл в монастыре недалеко от Сиона в послушании у игумена аввы Евсторгия и по его благословению направился в пустынную Лавру преподобного Евфимия Великого (память 20 января). Преподобный Евфимий, провидя в юноше великие Божии дарования, постриг его в иноческий образ и направил под начало преподобного Герасима (память 4 марта), подвизавшегося на Иордане в обители святого Феоктиста. Святой Герасим, видя молодость Кириака, указал ему жить в постоянном общении с братией. Молодой инок прилежно исполнял монастырские послушания, усердно молился, мало спал, пищу принимал через день, питаясь только хлебом и водой. В Великий пост святой Герасим, удаляясь по обыкновению в пустыню Рува, чтобы возвратиться в обитель в Неделю Ваий, стал брать с собой и Кириака. В полном уединении подвижники усугубляли свои труды. Преподобный Герасим каждую неделю причащал своего ученика Святых Таин. После кончины преподобного Герасима 27-летний инок Кириак вернулся в Лавру преподобного Евфимия, но его тоже уже не было в живых. Преподобный Кириак испросил себе уединенную келлию и там подвизался в безмолвии, общаясь лишь с иноком Фомой. Но вскоре Фома был послан в Александрию, где его хиротонисали во епископа, и святой Кириак в полном безмолвии провел 10 лет. В 37-летнем возрасте он был посвящен в сан диакона. Когда между обителями преподобного Евфимия и преподобного Феоктиста произошло разделение, святой Кириак удалился в Сукийский монастырь преподобного Харитона (память 28 сентября). В этой обители вновь поступающих иноков принимали как новоначальных; так же был принят и святой Кириак, который смиренно трудился на общих монастырских послушаниях. Через несколько лет преподобный Кириак был хиротонисан во пресвитера и назначен канонархом и трудился в этом послушании 18 лет. В обители святого Харитона преподобный Кириак провел 30 лет. Строжайший пост и совершенное незлобие выделяли преподобного Кириака даже среди аскетов – подвижников Лавры. Каждую ночь он читал в келлии Псалтирь, прерывая чтение лишь для того, чтобы идти в храм к полунощнице, спал подвижник очень мало. Когда преподобному исполнилось 70 лет, он удалился в пустыню Натуфа, взяв с собой своего ученика Иоанна. В пустыне отшельники питались лишь горькими травами, которые по молитве святого Кириака делались годными в пищу. По прошествии пяти лет о пустынниках узнал один из жителей и привел к ним своего бесноватого сына, и святой Кириак исцелил его. С тех пор много людей стало приходить к преподобному со своими нуждами, но он искал полного уединения и удалился в пустыню Рува, где пробыл еще пять лет. Однако и в эту пустыню к нему приходили больные и бесноватые, и преподобный исцелял их крестным знамением и молитвой. На 80-м году жизни преподобный Кириак удалился в сокровенную пустыню Сусаким, где сходились русла двух высохших рек. По преданию, о Сусакиме возвещал святой пророк Давид: «Ты иссушил еси реки Ифамские» (Пс. 73, 15). Через семь лет к нему пришли братия из Сукийского монастыря, прося его духовной помощи во время наступившего, по попущению Божию, голода и губительных болезней. Они умолили святого Кириака вернуться в обитель, и преподобный поселился в пещере, где раньше подвизался преподобный Харитон.
Преподобный Кириак оказал большую помощь Церкви в борьбе с распространившейся ересью оригенитов, молитвой и словом обращал обольщенных на истинный путь, укрепляя в вере православной. Составитель Жития преподобного Кириака, монах Лавры преподобного Евфимия Кирилл, был свидетелем того, как преподобный предсказал близкую смерть ересеначальников Нона и Леонтия, что вскоре и свершилось, и ересь перестала распространяться. Сама Пресвятая Богородица призывала преподобного Кириака блюсти в чистоте Православное учение: явившись ему во сне со святыми Иоанном Предтечей и Иоанном Богословом, Она отказалась войти в келлию преподобного, потому что в ней находилась книга со словами еретика Нестория. «У тебя в келлии – Мой враг», – сказала Она (память явления Пресвятой Богородицы преподобному Кириаку 8 июня). На 99-м году жизни преподобный Кириак опять удалился в Сусаким и там жил со своим учеником Иоанном. В пустыне преподобному Кириаку служил огромный лев, который охранял его от разбойников, но не трогал приходивших братий и ел из рук преподобного. Однажды в летнюю жару высохла вся вода в яме, куда зимой пустынники собирали воду, а другого источника воды не было. Преподобный Кириак помолился, и тут же в пустыне пролился обильный дождь, наполнивший яму водой. За два года до смерти преподобный Кириак вернулся в монастырь и вновь поселился в пещере преподобного Харитона. До конца жизни праведный старец сохранял бодрость, с усердием пел стоя, никогда не бывал без дела: или молился, или работал. Перед смертью преподобный Кириак призвал братию, благословил всех и с молитвой тихо отошел ко Господу, прожив 109 лет.
ВЕЧЕР
На Господи, воззвах: стихиры на 6, глас 8.
Подобен: Что вы наречем, святии:
Страсти победив телесныя/ воздержания уздою,/ чудодейственне Кириаче,/ безстрастия во светлую, отче, одеялся еси ризу,/ и всю злобу обнажил еси/ древле праотцы обнажившаго,/ и ныне обитаеши в раи, всегда веселяся.// Моли спастися душам нашим.
Нося крест на рамех твоих,/ последствовал еси Христу невозвратным помыслом,/ житейских сластей небрег, Кириаче,/ и страсти умертвив телесныя/ спротяженными бдении и молитвами,/ благодать взял еси, преподобне,/ лечити недуги.// Моли спастися душам нашим.
В пустыню вселился еси, преподобне,/ пищу, Кириаче, горькое былие творя,/ и, чувство огорчевая,/ душевныя сласти/ из корене истерзал еси, блаженне,/ тем тя Небесное наслаждение по кончине прият,/ ангельски поживша.// Моли спастися душам нашим.
Слава, глас 8:
Монахов множества/ наставника тя почитаем, отче наш Кириаче:/ твоею бо стезею воистину право ходити познахом./ Блажен еси, Христу работав,/ и вражию обличил еси силу,/ Ангелов собеседниче, преподобных сопричастниче и праведных,/ с нимиже молися Господеви,// помиловатися душам нашим.
И ныне, Богородичен или Крестобогородичен.
Подобен: О, преславнаго чудесе:
Агница, Агнца яко виде/ на Древе простерта волею крестнем,/ вопияше Матерски,/ болезнующи с плачем:/ Сыне Мой, что странное сие видение?/ Всем жизнь даяй, яко Господь,/ како умерщвляешися, Долготерпеливe,/ земным подая воскресение?// Cлавлю Твое многое, Боже Мой, снизхождение.
На стиховне Октоиха.
Слава, глас 6:
Преподобне отче,/ во всю землю изыде вещание исправлений твоих,/ тем на Небесех обрел еси мзду трудов твоих,/ демонов разрушил еси полки,/ Ангелов постигл еси чины,/ ихже житию непорочно поревновал еси./ Дерзновение имея ко Господу,// мир испроси душам нашим.
И ныне, Богородичен или Крестобогородичен.
Подобен: Тридневен:
Видящи Тя распинаема, Христе,/ Тебе Рождшая вопияше:/ что странное, еже вижу, таинство, Сыне Мой?/ Како на Древе умираеши,/ плотию повешен,// жизни Подателю?
Тропарь, глас 1:
Пустынный житель, и в телеси Ангел,/ и чудотворец показался еси, богоносе отче наш Кириаче,/ постом, бдением, молитвою Небесная дарования приим,/ исцеляеши недужныя и души верою притекающих к тебе./ Слава Давшему тебе крепость,/ слава Венчавшему тя,// слава Действующему тобою всем исцеления.
НА УТРЕНИ
Оба канона Октоиха без мученичнов.
И святаго на 6. Творение Стефаново, егоже краегранесие:
Кириаче, буди к Богу предстатель. Глас 8.
Песнь 1
Ирмос: Песнь возслем, людие,/ чудному Богу нашему,/ свободившему Израиля от работы,/ песнь победную поюще и вопиюще:// поим Тебе, Единому Владыце.
Славу божественнаго разума, Христе, подаждь ми и благодать/ преподобнаго достойно Кириака воспети, того молитвами:/ Tы бо еси паче слова Сокровище мудрых учений.
Песнь приносящаго тебе ныне, Кириаче блаженне, благосердно приим,/ божественней причаститися мне Христа умоли лучи и светозарению/ и сущo получити спасения.
Силою Владычнею крепко утверждаемь, Тогоже стопами, отче, последовав,/ начальники тьмы, Кириаче всеблаженне, победил еси/ и к вышнему достигл еси покою.
Равну показал еси на земли к безплотным реть* ,/ все покорив плотское мудрование Живоносному Духу,/ тем в Небесных ныне ликуеши с ними дворех, богоносне.
Богородичен: Песньми Пречистую Марию, вернии, похвалим,/ Богоматерь облагодатствованную, покров божественный, тихое пристанище,/ всех верных спасение.
Песнь 3
Ирмос: Несть cвят, яко Господь,/ и несть праведен, яко Бог наш,/ Егоже поет вся тварь:// несть праведен паче Тебе, Господи.
Непрестанно шествовав жизни стезю,/ измлада бо возлюбил еси Творца твоего, преподобне,/ Егоже жаждая искал еси, еленя подобяся течению на источники вод.
На сердечней досце написание твое прием, богоглаголиве,/ перстом Духа,/ яко одушевленная книга,/ действенно соблюл еси Христовы живительныя заповеди.
Удержав, преподобне, в постех чрево,/ лакомственная желания и плотскую сладость ты умертвил еси,/ с чистотою, отче, пожив чрез все житие.
Веселяся, разумный Троице храм тебе самаго сотворил еси,/ ум очищая, и тело, и дух, треблаженне,/ и был еси приятелище Трисолнечнаго Света.
Богородичен: Дева родила еси, Неискусобрачная,/ и Дева пребыла еси, Мати безневестная,/ Богородице Марие, Христа Бога нашего моли, спастися нам.
Ин кондак, глас 8.
Подобен: Взбранной:
Яко поборника крепкаго и заступника/ чтущи тя священная лавра всегда,/ празднует летне памяти./ Но, яко имея дерзновение ко Господу,/ от врагов находящих соблюди ны, да зовем:// радуйся, отче треблаженне.
Седален, глас 5.
Подобен: Собезначальное:
Воздержанием житие твое украсил еси,/ и, уды умертвив,/ победил еси вражия прилоги, отче преподобне,/ и пустыни насельник, светильник же мира умный, Кириаче, явился еси./ Тем молися Господу помиловати души наша.
Слава, и ныне, Богородичен:
Тя пристанище, и cтену, и прибежище, и надежду,/ и покров, и Предстательницу теплую обретше, вернии,/ к Тебе притекаем, и вопием прилежно, и взываем верно:/ помилуй, Богородице, на Тя уповающия и от прегрешений избави.
Крестобогородичен:
Крестом Сына Твоего, Богорадованная,/ идольская лесть вся упразднися и демонская крепость попрася,/ сего ради, вернии, по долгу Тя всегда поем, и благословим,/ и, Богородицу истинно исповедающе Тя, величаем.
Песнь 4
Ирмос: Ты моя крепость, Господи,/ Ты моя и сила,/ Ты мой Бог, Ты мое радование,/ не оставль недра Отча/ и нашу нищету посетив./ Тем с пророком Аввакумом зову Ти:// силе Твоей слава, Человеколюбче.
Ужасеся твоего солнце воздержания и крепости,/ леты многими тя гневающася не возможе отнюд видети,/ ниже во дни пищи приемлюща, преподобне,/ благомощно песнопоюща бдении непрестанными:/ силе Твоей слава, Человеколюбче.
Законы новыми и Ветхим Заветом, мудре,/ разумом, блаженне, святых мужей поучаяся,/ всякия добродетели вид навык, мудрыя пчелы нраву ревнуя,/ и сосуд быв избранен, вопиял еси:/ силе Твоей слава, Человеколюбче.
Богатство сладости, хвала и радость преподобных еси, Христе Боже,/ того ради любяй Тя Кириак/ вся в мире утешная вмени уметы,/ тем и в пустынях непроходимых/ любезне наслаждашеся Твоея красоты.
Вем древле Меррския сладчайшия воды пророка,/ зелий же горькую ядь преложив ты, Кириаче, в сладкое вкушение,/ дерзновение показуеши яве ко Господу,/ истинно Своя рабы божественною силою славящему.
Яко ученик и подражатель Владыки Христа,/ рабия лунствующася сына, отче, молитвою исцеляеши,/ благодать прием недуги отгоняти/ и демонския полки низлагати/ образом Божественнаго Креста.
Богородичен: Ты верных хвала еси, Безневестная,/ Ты предстательницa, Ты и прибежище христиан,/ cтена и пристанище:/ к Сыну бо Твоему мольбы носиши, Всенепорочная,/ и от бед спасаеши верою и любовию/ Богородицу Чистую Тя славящия.
Песнь 5
Ирмос: Вскую мя отринул еси/ от Лица Твоего, Свете незаходимый,/ и покрыла мя есть чуждая тьма, окаяннаго?/ Но обрати мя и к свету заповедей Твоих// пути моя направи, молюся.
От Христа прием непобедимую благодать Духа,/ низложил еси убо державно лютaго миродержца,/ душевныя страсти удержав, Кириаче,/ безстрастия венцем венчался еси.
Крепок явился еси, болезньми пощения терпев твердо,/ до старости пребыв глубочайшия неослаблен, преподобне,/ в пустынях, яко царских дворов в чертозех,/ со многим веселием живя.
Всенощная совершая, блаженне, бдения/ и к Богу исходя не гордостно, молитвою Невещественному беседуеши Уму/ и светлыя приимал еси, Кириаче, света лучи,/ светодательне умом просвещаемь.
Светоносия исполнився и пророческаго дарования, преподобне,/ чистый твой язык провозвести/ мучащаго древле недуга Оригенова, вредоумнаго и душетленнаго,/ отнюд совершенное истребление.
Богородичен: Разумно уведе пророков сословие Твоя таинства,/ Небесную бо дверь Владыка Тя показа, Чистая,/ и из Тебе, Дево, воплотився, правды сущим во тьме возсия Солнце.
Песнь 6
Ирмос: Очисти мя, Спасе,/ многа бо беззакония моя,/ и из глубины зол возведи, молюся,/ к Тебе бо возопих, и услыши мя,// Боже спасения моего.
Бог положением быв/ Христа обожением, сущаго естеством Бога,/ естественныя раны неможения исправлял еси, блаженне,/ недужныя исцеляя, беснующияся абие леча божественною благодатию.
Избежал еси к тебе приходящаго множества народа/ и паки страшныя потоки постигл еси,/ уклоняяся, приснопамятне,/ тщих похвал человеческих славиц.
Яко сна тленнаго мира всю славу зря,/ Единаго Живущаго Бога лучшия славы возлюбил еси причастник быти,/ еяже, мудре, праведно сподобился еси.
Богородичен: Яко одушевленный кивот, прияла еси Слово Безначальное,/ яко святое святилище, Создателя вместила еси,/ яко престол огнеобразный, носиши Владыку, Богомати, всея твари.
Кондак, глас 2.
Подобен: Вышних ища:
Чистотою душевною божественно вооружився/ и непрестанную молитву, яко копие, вручив крепко,/ ссекл еси демонская ополчения,/ Кириаче, отче наш,// молися непрестанно о всех нас.
Икос:
Како восхвалю окаянный аз твоя подвиги, преподобне отче?/ Слез же како пучину отрыгну?/ Ты бо, в житии преизяществуя, ангельский постигл еси лик./ Вся негли воздержанием страсти умертвил еси, мудре,/ и, плоть поработив, покорил еси сию духу,/ молитву же имея, яко меч, тьмы предстателя низложил еси,/ молися непрестанно о всех нас.
Песнь 7
Ирмос: Отроцы еврейстии в пещи/ попраша пламень дерзновенно/ и на росу огнь преложиша, вопиюще:// благословен еси, Господи Боже, во веки.
Законов и словес богодохновенных/ наслади гортань поучением паче меда Твой вернейший угодник:/ благословен еси, Господи, песнопоя, Боже, во веки.
Блаженне богоглаголиве,/ приводиши поющия тя Христу очищены от тины страстей молитвами твоими,/ вопиющия, Кириаче, и глаголющия:/ благословен еси, Господи Боже, во веки.
Львов избежав сверепства, Даниил прославися,/ слуги же тех имяше повелевая Кириак, зовый Тебе:/ благословен еси, Господи Боже, во веки.
Всю Духа благодать всели, Христе,/ рачитель бо Твоея пречистыя доброты бысть вседушно Кириак, зовый Тебе:/ благословен еси, Господи Боже, во веки.
Троичен: Деянию приложив видение,/ Триипостасное проповедал еси Существо, во Отце и Сыне и Дусе, зовый, Кириаче богоприятне:/ благословен еси, Господи Боже, во веки.
Богородичен: Угаси пламень страстей моих и укроти ересей бурю, Богомати:/ Тя бо имамы предстательницу христиане и поборницу/ и Тя верою воспеваем во веки.
Песнь 8
Ирмос: Победители мучителя и пламене/ благодатию Твоею бывше,/ заповедем Твоим зело прилежаще,/ отроцы вопияху:// благословите, вся дела Господня, Господа.
Теченьми слез напоил еси, блаженне, священную твою душу умилением божественным/ и многоплодну показал еси, поя:/ благословите, вся дела, Господа и превозносите Его во веки.
Фесвитянин древле сушею прeсуши тучныя капли,/ ты же дождя пролитие на возраст жатвы низвел еси, всеблаженне, поя:/ благословите, вся дела, Господа и превозносите Его во веки.
Ты злославных лесть обличил еси,/ Оригена учеников мудрования, доблими подвиги:/ благословите, поя, православно Господа и превозносите Его во веки.
Троичен: Троицы Едино благoчестно научил еси, отче, Существо,/ в трех солнцeх яко едину зарю же и светлость:/ благословите, глаголя, православно Господа и превозносите Его во веки.
Богородичен: Адама, Дево, падшаго явилася еси дщи,/ Божия же Мати Обновившаго мое существо,/ Егоже поем вся дела яко Господа и превозносим во вся веки.
Песнь 9
Ирмос: Устрашися всяк слух/ неизреченна Божия снизхождения,/ яко Вышний волею сниде даже и до плоти,/ от Девическаго чрева быв человек.// Темже Пречистую Богородицу, вернии, величаем.
Вертеп тя, мудре, прият, приемшаго источник благодатный,/ чудодействовавша божественнаго древле отца Харитона Моисейски, Кириаче,/ и стена незыбленна пастве oнаго был еси и хранитель твердейший.
Сущо рачением жизни крест на рамена взем,/ житие, Кириаче, поучение положил еси смерти./ Тем и ныне к нестареющейся преставился еси сладости нетленней,/ Небесным ликом во свете при Бозе сликовствуеши присно.
Облистав зарею разжегся Духа и явился еси превышним ликостоянием светел,/ но озари мой ум, блаженне, разумным и трисиянным Светом Божества молитвами твоими/ и от страстей мя и прегрешений спаси.
Венчавшеся победительною диадимою, Харитоне богоглаголиве и Кириаче блаженне,/ и предстояще в высочайших Христу,/ паству свою отечески от бед избавляюще,/ ныне призирайте празднующую ваша памяти.
Богородичен: Напрязи, и благопутствуй, и царствуй, Сыне Богоматере,/ исмаильтянина врага покаряя, ратующаго ны, xристолюбивому воинству,/ молитвами, молимся, Рождшия Тя неискусомужно,/ яко Бог и Человеколюбец.
Светилен.
Подобен: Духом:
Душу очистив, преподобне, страстей омрачения/ зельным постом и молитвою непрестанною,/ зерцало, отче, был еси божественных осияний,/ возвождения посылая нам ныне,/ светильниче монахов, Кириаче богоносе.
Слава, и ныне, Богородичен:
Истинно Богородицу Тя исповедуем, Владычице, Тобою спасшиися,/ ибо Бога неизреченно родила еси, разрушившаго Крестом смерть,/ к Себе же привлекша преподобных соборы,/ с нимиже Тя восхваляем, Дево.
На стиховне Октоиха.
Слава, глас 5:
Преподобне отче,/ не дал еси сна твоим очесем,/ ни веждом твоим дремания,/ дондеже душу и тело от страстей свободил еси/ и тебе самаго уготовал еси Духу жилище,/ пришед бо Христос со Отцем,/ обитель у тебе сотвори,/ и, Единосущныя Троицы угодник быв,/ великопроповедниче отче наш Кириаче,// молися о душах наших.
И ныне, Богородичен или Крестобогородичен.
Подобен: Радуйся:
Егда Грозда невсажденна,/ Егоже, яко розга, прорасти,/ узре на Древе висяща/ и копием прободаема Божественная ребра:/ что cе, глаголаше, Сыне и Боже?/ Како, Иже недуги вся и страсти исцеливый,/ Страсть приемлеши,/ Безстрастный по естеству сый Божеством?/ Что Ти невозблагодатнии людие,/ Благодетелю, сия воздашa вместо благодеяний?/ вопияше Пречистая./ Hо Того Страстьми от страстей мя избавити/ молися непрестанно,// яко да славлю Тя.
НА ЛИТУРГИИ
Блаженны Октоиха, на 4, и преподобнаго, песнь 3-я на 4. Прокимен, глас 7: Честна пред Господем// смерть преподобных Его. Стих: Что воздам Господеви о всех, яже воздаде ми? Апостол к Галатом, зачало 213. Аллилуия, глас 6: Блажен муж, бояйся Господа: Стих: Сильно на земли будет семя Его. Евангелие от Луки, зачало 24. Причастен: В память вечную будет праведник:
|