|
Размещено 15:57 28/04/2011
|
|
Служба святителю Михаилу, первому митрополиту Киевскому
ВЕЧЕР
Блажен муж: 1-й антифон.
На Господи, воззвах: стихиры на 6, глас 5.
Подобен: Радуйся, постников:
Перваго тя во иерарсех/ земля Русская песньми венчает,/ Михаиле преподобне,/ святителю Христов блаженнейший,/ яко первее ту божественным Крещением совершенне просветил еси,/ первее свет Евангелия во тьму внесл еси,/ первeе идольския требы разрушив знамением крестным,/ имже удивил еси неверующия люди./ И ныне, яко проповедник/ со святители первыми предстоя Владыце своему,/ молися прилежно/ всем улучити cвет невечерний// и прияти нам от Христа Бога велию милость.
Солнца воистину светлейший дар,/ всякия чести вышший,/ маргариту дражайшую,/ всю вселенную обогатившую,/ Евангелие Христово,/ неверия нищетою содержимeй земли Русстей,/ от Царскаго града принес, той сие даровал еси./ Имже украшена, аки златою утварию красная дева,/ всех Царю предстоит/ и наслаждается веселия в чертозе Небеснeм,/ идеже ты, иерарше Михаиле, предстоя,/ моли наследником проповеди твоея// прияти от Христа Бога велию милость.
Тихими ветры Вышняго помощи носимь,/ аки пернат и скорошественный орел,/ носяй Евангелие Христово,/ в землю Русскую пришел еси,/ и, сим крыющияся под сению идолобесия лестныя птенцы разгнав,/ до конца божественным ти учением подавил еси,/ Свирепеющия же люди чудесы укротив/ и гладом душевным изнемогшия Евангельским словом напитав,/ Христови привел еси,/ Емуже, иерарше, молися// даровати всем велию милость.
Слава, глас 3:
Свидетеля истины и проповедника Евангелия Христова,/ Михаила иерарха, людие, восхвалим,/ той бо, ученик Христа, Учителя своего, сый,/ послан в неверныя люди, прииде яко апостол/ и Первозваннаго пророчествие наверши:/ прельщенныя языки знамением воспяти,/ и сих, обратив, ко Владыце приведе,/ и ныне, предстоя Вышняго Престолу,// молится о душах наших.
И ныне, Богородичен, глас тойже: Како не дивимся:
Вход. Прокимен дне. И чтения.
Притчей чтение (главы 3 и 8):
Память праведнаго с похвалами, и благословение Господне на главе его./ Блажен человек, иже обрете премудрость, и смертен, иже уведе разум./ Лучше бо сию куповати, нежели злата и сребра сокровища./ Честнейшая же есть камений многоценных, все же честное недостойно ея есть./ Долгота бо дней и лета живота в деснице ея, в шуйце же ея богатство и слава./ От уст ея исходит правда, закон же и милость на языце носит./ Послушайте убо Мене, о чада, честная бо реку: и блажен человек, иже пути Моя сохранит;/ исходи бо Мои, исходи живота, и уготовляется хотение от Господа./ Сего ради молю вас и предлагаю Мой глас сыновом человеческим:/ яко Аз премудрость устроих, совет и разум, и смысл Аз призвах./ Мой совет и утверждение, Мой разум, Моя же крепость./ Аз мене любящия люблю, ищущии же Мене обрящут благодать./ Разумейте убо, незлобивии, коварство, ненаказании же, прилагайте сердца./ Послушайте Мене и паки, честная бо реку: и отверзу от устен правая,/ яко истине поучится гортань Мой, мерзски же предо Мною устны лживыя./ С правдою вси глаголы уст Моих: ничтоже в них стропотно, ниже развращенно./ Вся права суть разумевающим и проста обретающим разум./ Научаю бо вас истине, да будет о Господе надежда ваша и исполнитеся Духа.
Премудрости Соломоновы чтение (главы 10, 6, 8 и 9):
Уста праведнаго каплют премудрость, устне же мужей мудрых ведят благодать./ Уста мудрых поучатся премудрости, правда же избавляет их от смерти./ Скончавшуся мужу праведну, не погибнет надежда./ Сын бо праведен раждается в живот и во благих своих плод правды объимет./ Свет праведным всегда, и от Господа обрящут благодать и славу./ Язык мудрых добрая свесть, и в сердце их почиет мудрость./ Любит Господь преподобная сердца, приятни же Ему вси непорочнии в пути./ Мудрость Господня просвещает лице разумнаго./ Постигает бо желающия ю, прежде даже разумети ю, и удобь узрится от любящих ю./ Утреневавый к ней не утрудится, и бдяй ея ради вскоре без печали будет./ Яко достойных ея сама обходит, ищущи, и во стезях ея является им благоприемне./ Мудрости никогдаже одолеет злоба./ Сих ради и рачитель бых доброты ея, и возлюбих ю, и поисках от юности моея./ И взысках невесту привести себе, яко всех Владыка возлюби ю./ Таибница бо есть Божия хитрости и обретательница дел Его./ Труды ея суть добродетели: целомудрию же и разуму та учит, правде и мужеству,/ ихже потребнее ничтоже есть в житии человеком./ Аще же и многоискусства желает кто, весть древняя и быти хотящая разсмотрит./ Свесть извития словес и разрешения гаданий, знамения и чудеса проразумеет, и сбытия времен и лет;/ и всем советник есть благ, яко безсмертие есть в ней и благославие во общении словес ея./ Сего ради беседовах ко Господу, и помолихся Ему, и рех от всего сердца моего:/ Боже отцев и Господи милости, сотворивый вся словом Твоим/ и мудростию Твоею устроивый человека, да владеет бывшими от Тебе тварьми и да управляет мир в преподобии и правде./ Даждь ми Твоих престолов приседящую Премудрость и не отлучи мене от отрок Твоих, яко аз раб Твой и сын рабыни Твоея./ Посли ю с Небес от святаго жилища Твоего и от престола славы Твоея,/ да сущи со мною, научит мя, что благоугодно есть пред Тобою,/ и наставит мя в разум, и сохранит мя в славе своей./ Помышления бо смертных вся боязлива, и погрешительна умышления их.
Премудрости Соломоновы чтение (главы 4, 6, 7 и 2):
Похваляему праведнику, возвеселятся людие:/ безсмертие бо есть память его, яко от Господа познавается и от человеков и угодна Господу душа его./ Возлюбите убо, о мужие, мудрость и поживете, восхощите ея и наказани будете: начало бо ея любы и соблюдение закона./ Почтите премудрость, да во веки царствуете./ Возвещу вам и не скрыю от вас таин Божиих./ Яко Той мудрости наставник есть, и мудрых исправитель, и всякому смыслу и делу хитрец./ И всем смыслом научит мудрость: есть бо в ней дух разумен и свят, и сияние света Присносущнаго, и образ благости Божия./ Тая други Божия и пророки устрояет./ Благолепнейши же есть солнца и паче всякаго сотворения звезд, свету сосуждаема обретается первейши./ Тая угождающия ей от болезни избави и настави на стези правыя./ Даде им разум имети свят и сохрани от ловящих, и подвиг крепок подаде им./ Да разумеют вси, яко сильнейши всего есть благочестие;/ и никогдаже преможет злоба мудрости, ниже прейдет злыя обличающи суд./ Рекоша же в себе, помысливше неправедно: насильствуем праведному/ и не пощадим преподобства его, ни усрамимся седин старости многолетны./ Будет бо нам крепость закон, и уловим праведнаго, яко неугоден нам есть,/ и противится делом нашим, и поносит нам отпадение закона, и обличает нам согрешения наказания нашего./ Возвещает нам разум имети Божий и отрока Господня себе именует./ Бысть нам на обличение помышлений наших и тяжек нам есть,/ и видим, яко неподобно иным житие его и изменены стези его./ В поругание вменихомся ему, и удаляется от путей наших, яко от нечистот, и блажит последняя праведных./ Увидим убо, аще словеса его истинна суть, искусим, яже сбываются ему./ Руганием и мукою истяжем его, да разумеем кротость его,/ и искусим беззлобство его, смертию безобразною осудим его, будет бо посещение от словес его./ Сия помыслиша и прельстишася: ослепи бо я злоба их,/ и не разумеша таин Божиих и не разсудиша, яко Ты еси Бог Един,/ живота имеяй и смерти власть, и спасаяй во время скорби, и избавляяй от всякаго зла./ Щедр, и милостив, и даяй преподобным Своим благодать, и Своею мышцею гордым противляяйся.
На литии стихира храма и святаго, глас 2: От Небес прием помазание: зри славник на хвалитех.
На стиховне стихиры, глас 2.
Подобен: Егда от Древа:
Твоим, святе Михаиле, пришествием/ земля Русская возвеселися,/ и град славный Киев благочестно торжествует,/ просвещшися Крещением божественным,/ и иже первeе жертвы бесом приношаху,/ се сии Вышнему в чистeм сердцe/ души своея дары носят,/ имуще тя предыдуща ходатая и молебника// всех чтущих твою память.
Стих: Священницы Твои облекутся в правду,// и преподобнии Твои возрадуются.
Твое, преблаженне Михаиле, пришествие/ идоли ощутивше,/ рыдающе, вопияху:/ о, лютe нашему окаянству!/ Иже прежде чествованием велиим от всех почитаеми быхом,/ како ныне поругание подъемлем/ от единаго страннаго человека,/ Страннаго Иисуса носящаго образ,// Иже подает миру всему обновление?
Стих: Честна пред Господем// смерть преподобных Его.
Твоим, отче Михаиле, помазанием/ духовнаго мира/ преславный град Киев благоухает/ и приемлет начертание усыновления,/ отпадшии же мысленнаго Света/ и идолобесия тьмою омраченнии,/ банею святаго Крещения просвещенни,/ ко свету богоразумия приходят,// яко чада Свету и людие новоизбраннии.
Слава, глас 6:
Духу Божественному/ хотящу новыя люди Себе избрати,/ первeе приведе в познание божественное/ великаго в князех Владимира,/ и той, умным сиянием освещся/ от еже свыше благодати во святей купели,/ прият тя, пастыря, вышним откровением/ и приведе в Россию, к овцам, неверием заблужденным,/ ихже, твоим учением и Крещением в воде омыв,/ привел еси во двор овец Христовых,/ с нимиже ныне Престолу Владычню предстоя,/ да назриши ны, во днешний день память твою совершающих,// Михаиле, архиерею России первопрестольне.
И ныне, Богородичен, глас тойже: Богородице, Ты еси лоза:
Тропарь, глас 4:
Днесь пророчествие во апостолех Первозваннаго исполнися,/ се бо на сих горах возсия благодать и вера умножися./ И иже неверием обветшавшии/ божественною купелию отродишася/ и быша людие обновления, цаpское священие,/ язык свят, Христово стадо,/ емуже ты первый пастырь явился еси,/ яко первeе Крещением послуживый./ И ныне, предстоя Владыце Христу Богу,/ моли всем сыновом русским спастися,// имаши бо дерзновение, яко иерарх Божий и священнослужитель.
НА УТРЕНИ
По 1-м стихословии седален, глас 1.
Подобен: Гроб Твой, Спасе:
Сосуд избран был еси, святителю Михаиле,/ пронести имя Христово пред неверными человеки,/ темже послался еси в Русскую землю,/ юже, просветив святым Крещением,/ ко богоразумию наставил еси учении твоими./ Сими и нас настави на стезю заповедей Господних,/ молим ти ся, угодниче Божий преблаженне.
Слава, и ныне, Богородичен:
Радуйся, златокованная чаше, Пречистая Дево,/ в Нейже Вино спасению нашему от Духа Святаго растворися и сим увесели сердца наша,/ Ты бо еси чаша, черплющая нам вечную радость.
По 2-м стихословии седален, глас 5.
Подобен: Собезначальное Слово:
Собезначальное Слово Отцу и Духови от тебе, святителю, в землю Русскую принесеся,/ и Сие проповедал еси усты твоими несумненно, обличая идольское шатание,/ и люди новы в достояние Господеви привел еси,/ с нимиже предстоя, яко священнотаинник и служитель Божий,/ выну молися за души поющих твое честное, отче, успение.
Слава, и ныне, Богородичен:
Собезначальному Слову истинная Мати сущи,/ о нас, хотящих воздати в час Суда слово,/ предстани и умоли Сына Своего теплыми Ти мольбами,/ вемы бо, яко много могут Матерния Ти молитвы,/ и сих ради надеемся обрести милость в День страшнаго испытания.
По полиелеи седален, глас 8.
Подобен: Возлег на перси:
Яко начальнику архиереoм и насадителю в России Христовы веры,/ разрушителю идольскаго шатания и пастырю новоизбранных людей,/ начатки песненныя тебе приносим, святителю Михаиле преблаженне,/ во днешний день память твою совершающе и любовию тебе зовуще:/ яко предстоя Вышняго Престолу, моли Христа Бога согрешением оставление даровати/ благочестно покланяющимся честному образу твоему.
Слава, и ныне, Богородичен:
Яко всем скорбящим истинное утешение и заблуждшим от истиннаго пути правое наставление,/ предстани скоро нам, Пречистая Богородительнице, и люте обидимых от напасти избави,/ вся бо можеши, елико хощеши, имущи дерзновение ко Сыну Своему и Богу,/ Емуже предстани Матерними Своими молитвами, согрешением прощение даровати/ благочестномудренно почитающим Рождество Твое.
Степенна, 1-й антифон 4-го гласа. Прокимен, глас 4: Честна пред Господем// смерть преподобных Его. Стих: Что воздам Господеви о всех, яже воздаде ми? Всякое дыхание: Евангелие от Иоанна, зачало 36.
По 50-м псалме стихира, глас 6: Духу Божественному: зри слaвник вечерний, на стиховне. Или ина стихира, глас 3: Свидетеля истины: зри славник на Господи, воззвах:
Канон Богородицы со ирмосом на 6, глас 8,
и святаго на 8, глас 6.
Песнь 1
Ирмос: Яко по суху, пешешествовав Израиль/ по бездне стопами,/ гонителя фараона/ видя потопляема:/ Богу// победную песнь поим, вопияше.
Яко Божий иерарх и служитель,/ Вышняго Престолу с лики святых на Небеси предстоя,/ молися о нас, служащих богодухновенными песньми,/ предстати с тобою, идеже веселие праведных.
Яко избран Господеви во служение славы Его на дело Евангелия Христова,/ о собранных нас в памяти твоей, святителю Михаиле, молися,/ да поработаем в заповедех Евангельских и приимем мзду веселия преподобных.
Яко свеща, на свещнице стоящи,/ светом ты благих деяний просиял еси далече,/ яко и невернии людие твоим, отче, наставлением узреша свет боговидения,/ и радуется страна, тобою просвещенна.
Богородичен: Яко Истинный Свет от ложесн Своих явившая миру,/ нас, во тьме cтрастей ходящих, просвети и настави на путь,/ Путь порождшая роду христианскому, Марие Богоневесто.
Песнь 3
Ирмос: Несть свят,/ якоже Ты, Господи Боже мой,/ вознесый рог верных Твоих, Блаже,/ и утвердивый нас на камени// исповедания Твоего.
Не бе вера всаждена в России, ни благочестие вкоренено,/ дондеже ты, святителю Михаиле, аки премудр делатель,/ лядину многобожия истребив, углубил еси богоразумия твердое исповедание.
Светом свыше освещся, великий Владимир,/ аки зарю прием тя, Божий иерарше, привeде в омраченную идолослужением Русскую землю,/ да и тамо осветятся людие твоим пришествием и вразумятся твердыя веры исповеданием.
Солнце Правды, Христос Бог, аки лучу светозарную яви тя, Михаиле, земли Русстей,/ юже ты освещ порождением купельныя бани,/ Владыце привел еси люди новы, обновлены благия веры исповеданием.
Богородичен: Солнце Правды, Истинный Бог наш, Плоть заимствовав от Тебе,/ миру возсиял есть, Марие Дево, и тля многобожия погибе до конца./ Светом, Дево Марие, унынием мя омраченнаго, просвети и настави на путь благодеяния.
Седален, глас 8:
Сечивом Евангельскаго учения посекл еси идольское изваяние, капища на землю опроверг,/ и благочестие насадил еси,/ имже красуяйся, град Киев любовию зовет ти:/ радуйся, Михаиле, архиерею России первопрестольнe.
Слава, и ныне, Богородичен:
Поющих Ти: радуйся, избавльшая варварскаго служения, изми работы чуждаго/ и сокруши в мыслех идолострастие, насади благоразумие страха Божия,/ Ты бо еси всему благу вина, начаток и исполнение.
Песнь 4
Ирмос: Христос моя сила,/ Бог и Господь,/ честная Церковь/ боголепно поет, взывающи// от смысла чиста, о Господе празднующи.
Христова раба и благочестна строителя/ тебе, святителю, идолы ощутивше, рыдаху горце погибели своея,/ людие же, Крещением обновлени, веселяхуся,/ праздник светел о Господе празднующе.
Тебе, отче, на горы Киевския пришедшу,/ первейший идол Перун, низвержен, влачашеся коньми, прочим от страха трясущимся кумиром,/ людие же обновления день пояху,/ о Господе празднующе.
Всяк пол и возраст людей, прежде омраченных, ко просвещению грядяху на Почайню/ и бысть полк безчисленный, тебе предводителя имый,/ емуже послужив банею Крещения, ко богоразумию наставил еси, Михаиле, Божий архиерею.
Богородичен: Вси роди блажат Тя, Марие Царице,/ и мы, песньми блажаще, изображенному на иконе лику Твоему покланяемся,/ праздник светел в памяти святителя Твоего празднующе.
Песнь 5
Ирмос: Божиим Светом Твоим, Блаже,/ утренюющих Ти души любовию озари, молюся,/ Тя ведети, Слове Божий,/ истиннаго Бога,// от мрака греховнаго взывающа.
Божиим Светом освещшеся,/ новокрещеннии людие вопияху с тобою, Михаиле:/ Христе Боже, даждь Тебе Единаго ведети, Слова Божия,/ от мрака идолобесия нас изымающаго.
Падоша Иерихонския стены, Иисусом Навином кивоту обнесену;/ падоша и идоли, со крестом тебе, иерарше, предгрядущу,/ людие же прославляху Слово Божие, Тя, Христе,/ от мрака неверия человеки изымающаго.
Красуется град Киев до днесь, банею Крещения омовен от тебе, святителю,/ и носит, аки гривну злату, на выи честное Евангелие Христово,/ еже мы лобызаем и прославляем Слова Божия,/ от тьмы греховныя нас изымающа.
Богородичен: Красуемся вси Твоею добротою, Марие Богоневесто, красна бо еси воистину,/ и, красоте Твоей вожделев, Вышний плоти Твоей соединися и Человек бысть Бог,/ обожив нас, во тлю падших, Тебе ради, Чистая Дево.
Песнь 6
Ирмос: Житейское море,/ воздвизаемое, зря, напастей бурею,/ к тихому пристанищу Твоему притек, вопию Ти:/ возведи от тли живот мой,// Многомилостиве.
Идолобесия смрадное, аки Моисей, жезлом Крестным пресекл еси море, архиерею Михаиле,/ и люди, омыв боговидения водою, привел еси во пристанище, поющих:/ слава Тебе, Христе Многомилостиве.
Иже первeе заблуждшая Русская земля и не утверждена,/ ныне тобою, иерарше Михаиле, наставлена, прииде к боговидению,/ и, приемши перстень усыновления, веселится, зовущи:/ слава Тебе, Христе мой, Многомилостиве.
Свирепеющия неверием люди укротив в Русстей земли/ и ярем Церкви повиновения возложив на ня,/ привел еси, Михаиле, многия делатели в виноград Небеснаго Владыки./ Сотвори и нас, святе, мудрыя делатели, яко приносим ти днесь хваление.
Богородичен: Свирепеющия во мне страсти укроти/ и ярем смирения возложи на мя, Богородице,/ да в том поработаю прочее время и обрящу милость в День Судный.
Кондак, глас 2:
Моисей вторый России явился еси, отче,/ пренесый мысленный виноград/ от египетскаго идолослужения в землю, пророчествием предувидену:/ будет, рече, утверждение веры на земли,/ и на версех гор Киевских превознесется паче ливана/ Плод, питаяй мира всего,/ от Негоже вкусивше,// ублажаем тя, Михаиле, Божий иерарше.
Икос:
Расточенныя люди собрав во един боговидения разум/ и Крещением омыв невидения ветхость,/ землю Русскую просветил еси Крестом/ и, научив славити Пресвятую Троицу, Отца и Сына и Духа Пресвятаго,/ сотворил еси разумное стадо Христу Богу,/ Емуже до днесь верою стоящи, взывает:/ избави от всякаго злаго обстояния град и люди,/ тя ублажающия, Михаиле, Божий иерарше.
Песнь 7
Ирмос: Росодательну убо пещь/ содела Ангел/ преподобным отроком,/ халдеи же опаляющее/ веление Божие мучителя увеща вопити:// благословен еси, Боже отец наших.
Хладодательною благодати от тебе, святителю, Россия омовена водою,/ чешую разумных очес низверже во святей купели,/ и позна Единаго Создателя своего, и верою зовет:/ благословен Бог отец наших.
Тебе, граде Киеве, по Крещении веселящуся, сквернии идоли рыдаху,/ от нихже первейшим идол Перун влачимь, вопияше горце./ Оттуду людие, познавше свое первое заблуждение, с тобою, Михаиле, возопиша:/ благословен Бог отец наших.
Злат перстень новыя благодати, архиерею Михаиле, вложив России на руку,/ обручил еси невесту чисту Христови, яже от язык Церковь./ Сия и до днесь, духовне веселящися, зовет:/ благословен Бог отец наших.
Богородичен: Злат перстень именуем Тя, Дево Чистая,/ украшен, аки драгоценным адамантом, приединением Плоти Христовы./ Тем любовию зовем:/ благословенна Ты едина, Сын Твой и Бог отец наших.
Песнь 8
Ирмос: Из пламене преподобным росу источил еси/ и праведнаго жертву водою попалил еси,/ вся бо твориши, Христе, токмо еже хотети.// Тя превозносим во вся веки.
Из пламене идольския лести изъем, премудре, Русскую землю,/ росою Крещения прохладил еси, и несть уже палима развращением на первая,/ превозносящи Христа и тебе, пастыря своего, во веки.
Вся добре разчинив, яже о людех новоизбранных, поставил еси пастыри и учители по градех/ и, тем новоизбранное стадо испоручив,/ сам отшел еси пастырей Начальнику Христу Богу соцарствовати во веки.
Мног плач и рыдание граду Киеву твоим, отче, отшествием к Богу сотворися,/ но Вышний Иерусалим, прием тя в недра своя, возрадовася,/ идеже живый, не забуди стада твоего и моли, да с тобою вселится во веки.
Богородичен: Многое веселие творю злыми делы бесом и радость,/ хранителю же моему печаль отвсюду./ О Чистая Марие, Мати Христа Бога, настави мя на покаяние,/ да будет онем плач, Ангелу же моему радость и мне с ним во веки.
Песнь 9
Ирмос: Бога/ человеком невозможно видети,/ на Негоже не смеют чини ангельстии взирати;/ Тобою бо, Всечистая, явися человеком/ Слово Воплощенно,/ Егоже величающе,/ с Небесными вои// Тя ублажаем.
Яко финикс, процвел еси, отче, в дому Божии,/ и плоды, нетление мощей твоих, всем явил еси,/ отсюду убо, людие, уразумевше, яко предстоиши Христу,/ тя песньми величаем.
Яко благовонный кипарис, святителю,/ облагоухаеши и наслаждаеши покланяющихся ти,/ и нас исполни благоухания твоих молитв,/ яко песньми память твою величаем.
Лик святителей Русских и любопразднственных собори, взываем:/ сотецытеся ко святей пещере, пастырие, первоначальнаго пастыря,/ людие же, отца своего песньми почтите с нами,/ днесь бо память его величаем.
Богородичен: Вся тварь песнословит Тя, Дево,/ яко прошедшую вся Небесная врата и ставшую oгнезрачнаго одесную Престола./ Одесную стати и нас сподоби Сына Твоего,/ яко песньми Рождшагося из Тебе и Тя величаем.
Светилен:
Цареви всех предстоиши, святителю Михаиле,/ и благословением венчается верх твой от Вышняго десницы./ Простри руку твою и благослови нас, якоже некоему на пресвитерство восходящу,/ не умерл бо еси, но во веки живеши,/ и память твою песньми поет вся Русская Церковь,/ с неюже и мы славим.
Слава, и ныне, Богородичен:
Царя веков Царице сущая и Мати, над страстьми царей покажи певцы Твоя,/ се бо приводим Ти в молитву чуднаго Михаила, святителя Твоего,/ в егоже памяти покланяющеся, Тебе величаем.
На хвалитех стихиры на 4, глас 1.
Подобен: Небесных чинов:
Днесь торжествует мати градом, пресловущий Киев,/ память твою, иерарше,/ и людие русстии хвалами почитают в вечную жизнь твое преставление,/ отшел бо еси к Небесным/ и не отступаеши земных, назирая,// яко присный ходатай и молитвенник о душах наших.
Первое новаго лета начинающе восхождение,/ яко первейшему тебе, блаженне, и начальнейшему Русския земли архиерею/ первыя песней рукояти приносим,/ приими убо сия в дар честен/ и воздаждь нам твоим благословением,// яко присно сый молитвенник о душах наших.
Усладився желанием любве Христовы,/ разумныя восприял еси криле, прелетев от нижних ко вышним,/ и отверзоша ти ся райския двери,/ в няже вшед, наслаждаешися боговидения,/ тою сладостию обвесели души поющих память твою,// Михаиле иерарше.
Слава, глас 2:
От Небес прием помазание духовне,/ был еси, Михаиле преблаженне,/ яко маслина плодовита в дому Божии,/ и, плодами твоими усладився, великий в князех Василий/ прият тя любовию во управление земли Русския,/ юже, очистив от идолослужения,/ привел еси к богоразумию./ Тем, яко по достоянию память твою совершающе/ и к тебе припадающе, молимся:/ проси стаду твоему благостояние/ и всем прощение от Христа Бога// и велию милость.
И ныне, Богородичен, глас тойже: Спаси от бед рабы Твоя:
Славословие великое и отпуст.
НА ЛИТУРГИИ
Блаженны от канона, песни 3-я и 6-я. Прокимен, апостол, Евангелие и причастен святителя.
Служба святителю Михаилу, первому митрополиту Киевскому
ВЕЧЕР
Блажен муж: 1-й антифон.
На Господи, воззвах: стихиры на 6, глас 5.
Подобен: Радуйся, постников:
Перваго тя во иерарсех/ земля Русская песньми венчает,/ Михаиле преподобне,/ святителю Христов блаженнейший,/ яко первее ту божественным Крещением совершенне просветил еси,/ первее свет Евангелия во тьму внесл еси,/ первeе идольския требы разрушив знамением крестным,/ имже удивил еси неверующия люди./ И ныне, яко проповедник/ со святители первыми предстоя Владыце своему,/ молися прилежно/ всем улучити cвет невечерний// и прияти нам от Христа Бога велию милость.
Солнца воистину светлейший дар,/ всякия чести вышший,/ маргариту дражайшую,/ всю вселенную обогатившую,/ Евангелие Христово,/ неверия нищетою содержимeй земли Русстей,/ от Царскаго града принес, той сие даровал еси./ Имже украшена, аки златою утварию красная дева,/ всех Царю предстоит/ и наслаждается веселия в чертозе Небеснeм,/ идеже ты, иерарше Михаиле, предстоя,/ моли наследником проповеди твоея// прияти от Христа Бога велию милость.
Тихими ветры Вышняго помощи носимь,/ аки пернат и скорошественный орел,/ носяй Евангелие Христово,/ в землю Русскую пришел еси,/ и, сим крыющияся под сению идолобесия лестныя птенцы разгнав,/ до конца божественным ти учением подавил еси,/ Свирепеющия же люди чудесы укротив/ и гладом душевным изнемогшия Евангельским словом напитав,/ Христови привел еси,/ Емуже, иерарше, молися// даровати всем велию милость.
Слава, глас 3:
Свидетеля истины и проповедника Евангелия Христова,/ Михаила иерарха, людие, восхвалим,/ той бо, ученик Христа, Учителя своего, сый,/ послан в неверныя люди, прииде яко апостол/ и Первозваннаго пророчествие наверши:/ прельщенныя языки знамением воспяти,/ и сих, обратив, ко Владыце приведе,/ и ныне, предстоя Вышняго Престолу,// молится о душах наших.
И ныне, Богородичен, глас тойже: Како не дивимся:
Вход. Прокимен дне. И чтения.
Притчей чтение (главы 3 и 8):
Память праведнаго с похвалами, и благословение Господне на главе его./ Блажен человек, иже обрете премудрость, и смертен, иже уведе разум./ Лучше бо сию куповати, нежели злата и сребра сокровища./ Честнейшая же есть камений многоценных, все же честное недостойно ея есть./ Долгота бо дней и лета живота в деснице ея, в шуйце же ея богатство и слава./ От уст ея исходит правда, закон же и милость на языце носит./ Послушайте убо Мене, о чада, честная бо реку: и блажен человек, иже пути Моя сохранит;/ исходи бо Мои, исходи живота, и уготовляется хотение от Господа./ Сего ради молю вас и предлагаю Мой глас сыновом человеческим:/ яко Аз премудрость устроих, совет и разум, и смысл Аз призвах./ Мой совет и утверждение, Мой разум, Моя же крепость./ Аз мене любящия люблю, ищущии же Мене обрящут благодать./ Разумейте убо, незлобивии, коварство, ненаказании же, прилагайте сердца./ Послушайте Мене и паки, честная бо реку: и отверзу от устен правая,/ яко истине поучится гортань Мой, мерзски же предо Мною устны лживыя./ С правдою вси глаголы уст Моих: ничтоже в них стропотно, ниже развращенно./ Вся права суть разумевающим и проста обретающим разум./ Научаю бо вас истине, да будет о Господе надежда ваша и исполнитеся Духа.
Премудрости Соломоновы чтение (главы 10, 6, 8 и 9):
Уста праведнаго каплют премудрость, устне же мужей мудрых ведят благодать./ Уста мудрых поучатся премудрости, правда же избавляет их от смерти./ Скончавшуся мужу праведну, не погибнет надежда./ Сын бо праведен раждается в живот и во благих своих плод правды объимет./ Свет праведным всегда, и от Господа обрящут благодать и славу./ Язык мудрых добрая свесть, и в сердце их почиет мудрость./ Любит Господь преподобная сердца, приятни же Ему вси непорочнии в пути./ Мудрость Господня просвещает лице разумнаго./ Постигает бо желающия ю, прежде даже разумети ю, и удобь узрится от любящих ю./ Утреневавый к ней не утрудится, и бдяй ея ради вскоре без печали будет./ Яко достойных ея сама обходит, ищущи, и во стезях ея является им благоприемне./ Мудрости никогдаже одолеет злоба./ Сих ради и рачитель бых доброты ея, и возлюбих ю, и поисках от юности моея./ И взысках невесту привести себе, яко всех Владыка возлюби ю./ Таибница бо есть Божия хитрости и обретательница дел Его./ Труды ея суть добродетели: целомудрию же и разуму та учит, правде и мужеству,/ ихже потребнее ничтоже есть в житии человеком./ Аще же и многоискусства желает кто, весть древняя и быти хотящая разсмотрит./ Свесть извития словес и разрешения гаданий, знамения и чудеса проразумеет, и сбытия времен и лет;/ и всем советник есть благ, яко безсмертие есть в ней и благославие во общении словес ея./ Сего ради беседовах ко Господу, и помолихся Ему, и рех от всего сердца моего:/ Боже отцев и Господи милости, сотворивый вся словом Твоим/ и мудростию Твоею устроивый человека, да владеет бывшими от Тебе тварьми и да управляет мир в преподобии и правде./ Даждь ми Твоих престолов приседящую Премудрость и не отлучи мене от отрок Твоих, яко аз раб Твой и сын рабыни Твоея./ Посли ю с Небес от святаго жилища Твоего и от престола славы Твоея,/ да сущи со мною, научит мя, что благоугодно есть пред Тобою,/ и наставит мя в разум, и сохранит мя в славе своей./ Помышления бо смертных вся боязлива, и погрешительна умышления их.
Премудрости Соломоновы чтение (главы 4, 6, 7 и 2):
Похваляему праведнику, возвеселятся людие:/ безсмертие бо есть память его, яко от Господа познавается и от человеков и угодна Господу душа его./ Возлюбите убо, о мужие, мудрость и поживете, восхощите ея и наказани будете: начало бо ея любы и соблюдение закона./ Почтите премудрость, да во веки царствуете./ Возвещу вам и не скрыю от вас таин Божиих./ Яко Той мудрости наставник есть, и мудрых исправитель, и всякому смыслу и делу хитрец./ И всем смыслом научит мудрость: есть бо в ней дух разумен и свят, и сияние света Присносущнаго, и образ благости Божия./ Тая други Божия и пророки устрояет./ Благолепнейши же есть солнца и паче всякаго сотворения звезд, свету сосуждаема обретается первейши./ Тая угождающия ей от болезни избави и настави на стези правыя./ Даде им разум имети свят и сохрани от ловящих, и подвиг крепок подаде им./ Да разумеют вси, яко сильнейши всего есть благочестие;/ и никогдаже преможет злоба мудрости, ниже прейдет злыя обличающи суд./ Рекоша же в себе, помысливше неправедно: насильствуем праведному/ и не пощадим преподобства его, ни усрамимся седин старости многолетны./ Будет бо нам крепость закон, и уловим праведнаго, яко неугоден нам есть,/ и противится делом нашим, и поносит нам отпадение закона, и обличает нам согрешения наказания нашего./ Возвещает нам разум имети Божий и отрока Господня себе именует./ Бысть нам на обличение помышлений наших и тяжек нам есть,/ и видим, яко неподобно иным житие его и изменены стези его./ В поругание вменихомся ему, и удаляется от путей наших, яко от нечистот, и блажит последняя праведных./ Увидим убо, аще словеса его истинна суть, искусим, яже сбываются ему./ Руганием и мукою истяжем его, да разумеем кротость его,/ и искусим беззлобство его, смертию безобразною осудим его, будет бо посещение от словес его./ Сия помыслиша и прельстишася: ослепи бо я злоба их,/ и не разумеша таин Божиих и не разсудиша, яко Ты еси Бог Един,/ живота имеяй и смерти власть, и спасаяй во время скорби, и избавляяй от всякаго зла./ Щедр, и милостив, и даяй преподобным Своим благодать, и Своею мышцею гордым противляяйся.
На литии стихира храма и святаго, глас 2: От Небес прием помазание: зри славник на хвалитех.
На стиховне стихиры, глас 2.
Подобен: Егда от Древа:
Твоим, святе Михаиле, пришествием/ земля Русская возвеселися,/ и град славный Киев благочестно торжествует,/ просвещшися Крещением божественным,/ и иже первeе жертвы бесом приношаху,/ се сии Вышнему в чистeм сердцe/ души своея дары носят,/ имуще тя предыдуща ходатая и молебника// всех чтущих твою память.
Стих: Священницы Твои облекутся в правду,// и преподобнии Твои возрадуются.
Твое, преблаженне Михаиле, пришествие/ идоли ощутивше,/ рыдающе, вопияху:/ о, лютe нашему окаянству!/ Иже прежде чествованием велиим от всех почитаеми быхом,/ како ныне поругание подъемлем/ от единаго страннаго человека,/ Страннаго Иисуса носящаго образ,// Иже подает миру всему обновление?
Стих: Честна пред Господем// смерть преподобных Его.
Твоим, отче Михаиле, помазанием/ духовнаго мира/ преславный град Киев благоухает/ и приемлет начертание усыновления,/ отпадшии же мысленнаго Света/ и идолобесия тьмою омраченнии,/ банею святаго Крещения просвещенни,/ ко свету богоразумия приходят,// яко чада Свету и людие новоизбраннии.
Слава, глас 6:
Духу Божественному/ хотящу новыя люди Себе избрати,/ первeе приведе в познание божественное/ великаго в князех Владимира,/ и той, умным сиянием освещся/ от еже свыше благодати во святей купели,/ прият тя, пастыря, вышним откровением/ и приведе в Россию, к овцам, неверием заблужденным,/ ихже, твоим учением и Крещением в воде омыв,/ привел еси во двор овец Христовых,/ с нимиже ныне Престолу Владычню предстоя,/ да назриши ны, во днешний день память твою совершающих,// Михаиле, архиерею России первопрестольне.
И ныне, Богородичен, глас тойже: Богородице, Ты еси лоза:
Тропарь, глас 4:
Днесь пророчествие во апостолех Первозваннаго исполнися,/ се бо на сих горах возсия благодать и вера умножися./ И иже неверием обветшавшии/ божественною купелию отродишася/ и быша людие обновления, цаpское священие,/ язык свят, Христово стадо,/ емуже ты первый пастырь явился еси,/ яко первeе Крещением послуживый./ И ныне, предстоя Владыце Христу Богу,/ моли всем сыновом русским спастися,// имаши бо дерзновение, яко иерарх Божий и священнослужитель.
НА УТРЕНИ
По 1-м стихословии седален, глас 1.
Подобен: Гроб Твой, Спасе:
Сосуд избран был еси, святителю Михаиле,/ пронести имя Христово пред неверными человеки,/ темже послался еси в Русскую землю,/ юже, просветив святым Крещением,/ ко богоразумию наставил еси учении твоими./ Сими и нас настави на стезю заповедей Господних,/ молим ти ся, угодниче Божий преблаженне.
Слава, и ныне, Богородичен:
Радуйся, златокованная чаше, Пречистая Дево,/ в Нейже Вино спасению нашему от Духа Святаго растворися и сим увесели сердца наша,/ Ты бо еси чаша, черплющая нам вечную радость.
По 2-м стихословии седален, глас 5.
Подобен: Собезначальное Слово:
Собезначальное Слово Отцу и Духови от тебе, святителю, в землю Русскую принесеся,/ и Сие проповедал еси усты твоими несумненно, обличая идольское шатание,/ и люди новы в достояние Господеви привел еси,/ с нимиже предстоя, яко священнотаинник и служитель Божий,/ выну молися за души поющих твое честное, отче, успение.
Слава, и ныне, Богородичен:
Собезначальному Слову истинная Мати сущи,/ о нас, хотящих воздати в час Суда слово,/ предстани и умоли Сына Своего теплыми Ти мольбами,/ вемы бо, яко много могут Матерния Ти молитвы,/ и сих ради надеемся обрести милость в День страшнаго испытания.
По полиелеи седален, глас 8.
Подобен: Возлег на перси:
Яко начальнику архиереoм и насадителю в России Христовы веры,/ разрушителю идольскаго шатания и пастырю новоизбранных людей,/ начатки песненныя тебе приносим, святителю Михаиле преблаженне,/ во днешний день память твою совершающе и любовию тебе зовуще:/ яко предстоя Вышняго Престолу, моли Христа Бога согрешением оставление даровати/ благочестно покланяющимся честному образу твоему.
Слава, и ныне, Богородичен:
Яко всем скорбящим истинное утешение и заблуждшим от истиннаго пути правое наставление,/ предстани скоро нам, Пречистая Богородительнице, и люте обидимых от напасти избави,/ вся бо можеши, елико хощеши, имущи дерзновение ко Сыну Своему и Богу,/ Емуже предстани Матерними Своими молитвами, согрешением прощение даровати/ благочестномудренно почитающим Рождество Твое.
Степенна, 1-й антифон 4-го гласа. Прокимен, глас 4: Честна пред Господем// смерть преподобных Его. Стих: Что воздам Господеви о всех, яже воздаде ми? Всякое дыхание: Евангелие от Иоанна, зачало 36.
По 50-м псалме стихира, глас 6: Духу Божественному: зри слaвник вечерний, на стиховне. Или ина стихира, глас 3: Свидетеля истины: зри славник на Господи, воззвах:
Канон Богородицы со ирмосом на 6, глас 8,
и святаго на 8, глас 6.
Песнь 1
Ирмос: Яко по суху, пешешествовав Израиль/ по бездне стопами,/ гонителя фараона/ видя потопляема:/ Богу// победную песнь поим, вопияше.
Яко Божий иерарх и служитель,/ Вышняго Престолу с лики святых на Небеси предстоя,/ молися о нас, служащих богодухновенными песньми,/ предстати с тобою, идеже веселие праведных.
Яко избран Господеви во служение славы Его на дело Евангелия Христова,/ о собранных нас в памяти твоей, святителю Михаиле, молися,/ да поработаем в заповедех Евангельских и приимем мзду веселия преподобных.
Яко свеща, на свещнице стоящи,/ светом ты благих деяний просиял еси далече,/ яко и невернии людие твоим, отче, наставлением узреша свет боговидения,/ и радуется страна, тобою просвещенна.
Богородичен: Яко Истинный Свет от ложесн Своих явившая миру,/ нас, во тьме cтрастей ходящих, просвети и настави на путь,/ Путь порождшая роду христианскому, Марие Богоневесто.
Песнь 3
Ирмос: Несть свят,/ якоже Ты, Господи Боже мой,/ вознесый рог верных Твоих, Блаже,/ и утвердивый нас на камени// исповедания Твоего.
Не бе вера всаждена в России, ни благочестие вкоренено,/ дондеже ты, святителю Михаиле, аки премудр делатель,/ лядину многобожия истребив, углубил еси богоразумия твердое исповедание.
Светом свыше освещся, великий Владимир,/ аки зарю прием тя, Божий иерарше, привeде в омраченную идолослужением Русскую землю,/ да и тамо осветятся людие твоим пришествием и вразумятся твердыя веры исповеданием.
Солнце Правды, Христос Бог, аки лучу светозарную яви тя, Михаиле, земли Русстей,/ юже ты освещ порождением купельныя бани,/ Владыце привел еси люди новы, обновлены благия веры исповеданием.
Богородичен: Солнце Правды, Истинный Бог наш, Плоть заимствовав от Тебе,/ миру возсиял есть, Марие Дево, и тля многобожия погибе до конца./ Светом, Дево Марие, унынием мя омраченнаго, просвети и настави на путь благодеяния.
Седален, глас 8:
Сечивом Евангельскаго учения посекл еси идольское изваяние, капища на землю опроверг,/ и благочестие насадил еси,/ имже красуяйся, град Киев любовию зовет ти:/ радуйся, Михаиле, архиерею России первопрестольнe.
Слава, и ныне, Богородичен:
Поющих Ти: радуйся, избавльшая варварскаго служения, изми работы чуждаго/ и сокруши в мыслех идолострастие, насади благоразумие страха Божия,/ Ты бо еси всему благу вина, начаток и исполнение.
Песнь 4
Ирмос: Христос моя сила,/ Бог и Господь,/ честная Церковь/ боголепно поет, взывающи// от смысла чиста, о Господе празднующи.
Христова раба и благочестна строителя/ тебе, святителю, идолы ощутивше, рыдаху горце погибели своея,/ людие же, Крещением обновлени, веселяхуся,/ праздник светел о Господе празднующе.
Тебе, отче, на горы Киевския пришедшу,/ первейший идол Перун, низвержен, влачашеся коньми, прочим от страха трясущимся кумиром,/ людие же обновления день пояху,/ о Господе празднующе.
Всяк пол и возраст людей, прежде омраченных, ко просвещению грядяху на Почайню/ и бысть полк безчисленный, тебе предводителя имый,/ емуже послужив банею Крещения, ко богоразумию наставил еси, Михаиле, Божий архиерею.
Богородичен: Вси роди блажат Тя, Марие Царице,/ и мы, песньми блажаще, изображенному на иконе лику Твоему покланяемся,/ праздник светел в памяти святителя Твоего празднующе.
Песнь 5
Ирмос: Божиим Светом Твоим, Блаже,/ утренюющих Ти души любовию озари, молюся,/ Тя ведети, Слове Божий,/ истиннаго Бога,// от мрака греховнаго взывающа.
Божиим Светом освещшеся,/ новокрещеннии людие вопияху с тобою, Михаиле:/ Христе Боже, даждь Тебе Единаго ведети, Слова Божия,/ от мрака идолобесия нас изымающаго.
Падоша Иерихонския стены, Иисусом Навином кивоту обнесену;/ падоша и идоли, со крестом тебе, иерарше, предгрядущу,/ людие же прославляху Слово Божие, Тя, Христе,/ от мрака неверия человеки изымающаго.
Красуется град Киев до днесь, банею Крещения омовен от тебе, святителю,/ и носит, аки гривну злату, на выи честное Евангелие Христово,/ еже мы лобызаем и прославляем Слова Божия,/ от тьмы греховныя нас изымающа.
Богородичен: Красуемся вси Твоею добротою, Марие Богоневесто, красна бо еси воистину,/ и, красоте Твоей вожделев, Вышний плоти Твоей соединися и Человек бысть Бог,/ обожив нас, во тлю падших, Тебе ради, Чистая Дево.
Песнь 6
Ирмос: Житейское море,/ воздвизаемое, зря, напастей бурею,/ к тихому пристанищу Твоему притек, вопию Ти:/ возведи от тли живот мой,// Многомилостиве.
Идолобесия смрадное, аки Моисей, жезлом Крестным пресекл еси море, архиерею Михаиле,/ и люди, омыв боговидения водою, привел еси во пристанище, поющих:/ слава Тебе, Христе Многомилостиве.
Иже первeе заблуждшая Русская земля и не утверждена,/ ныне тобою, иерарше Михаиле, наставлена, прииде к боговидению,/ и, приемши перстень усыновления, веселится, зовущи:/ слава Тебе, Христе мой, Многомилостиве.
Свирепеющия неверием люди укротив в Русстей земли/ и ярем Церкви повиновения возложив на ня,/ привел еси, Михаиле, многия делатели в виноград Небеснаго Владыки./ Сотвори и нас, святе, мудрыя делатели, яко приносим ти днесь хваление.
Богородичен: Свирепеющия во мне страсти укроти/ и ярем смирения возложи на мя, Богородице,/ да в том поработаю прочее время и обрящу милость в День Судный.
Кондак, глас 2:
Моисей вторый России явился еси, отче,/ пренесый мысленный виноград/ от египетскаго идолослужения в землю, пророчествием предувидену:/ будет, рече, утверждение веры на земли,/ и на версех гор Киевских превознесется паче ливана/ Плод, питаяй мира всего,/ от Негоже вкусивше,// ублажаем тя, Михаиле, Божий иерарше.
Икос:
Расточенныя люди собрав во един боговидения разум/ и Крещением омыв невидения ветхость,/ землю Русскую просветил еси Крестом/ и, научив славити Пресвятую Троицу, Отца и Сына и Духа Пресвятаго,/ сотворил еси разумное стадо Христу Богу,/ Емуже до днесь верою стоящи, взывает:/ избави от всякаго злаго обстояния град и люди,/ тя ублажающия, Михаиле, Божий иерарше.
Песнь 7
Ирмос: Росодательну убо пещь/ содела Ангел/ преподобным отроком,/ халдеи же опаляющее/ веление Божие мучителя увеща вопити:// благословен еси, Боже отец наших.
Хладодательною благодати от тебе, святителю, Россия омовена водою,/ чешую разумных очес низверже во святей купели,/ и позна Единаго Создателя своего, и верою зовет:/ благословен Бог отец наших.
Тебе, граде Киеве, по Крещении веселящуся, сквернии идоли рыдаху,/ от нихже первейшим идол Перун влачимь, вопияше горце./ Оттуду людие, познавше свое первое заблуждение, с тобою, Михаиле, возопиша:/ благословен Бог отец наших.
Злат перстень новыя благодати, архиерею Михаиле, вложив России на руку,/ обручил еси невесту чисту Христови, яже от язык Церковь./ Сия и до днесь, духовне веселящися, зовет:/ благословен Бог отец наших.
Богородичен: Злат перстень именуем Тя, Дево Чистая,/ украшен, аки драгоценным адамантом, приединением Плоти Христовы./ Тем любовию зовем:/ благословенна Ты едина, Сын Твой и Бог отец наших.
Песнь 8
Ирмос: Из пламене преподобным росу источил еси/ и праведнаго жертву водою попалил еси,/ вся бо твориши, Христе, токмо еже хотети.// Тя превозносим во вся веки.
Из пламене идольския лести изъем, премудре, Русскую землю,/ росою Крещения прохладил еси, и несть уже палима развращением на первая,/ превозносящи Христа и тебе, пастыря своего, во веки.
Вся добре разчинив, яже о людех новоизбранных, поставил еси пастыри и учители по градех/ и, тем новоизбранное стадо испоручив,/ сам отшел еси пастырей Начальнику Христу Богу соцарствовати во веки.
Мног плач и рыдание граду Киеву твоим, отче, отшествием к Богу сотворися,/ но Вышний Иерусалим, прием тя в недра своя, возрадовася,/ идеже живый, не забуди стада твоего и моли, да с тобою вселится во веки.
Богородичен: Многое веселие творю злыми делы бесом и радость,/ хранителю же моему печаль отвсюду./ О Чистая Марие, Мати Христа Бога, настави мя на покаяние,/ да будет онем плач, Ангелу же моему радость и мне с ним во веки.
Песнь 9
Ирмос: Бога/ человеком невозможно видети,/ на Негоже не смеют чини ангельстии взирати;/ Тобою бо, Всечистая, явися человеком/ Слово Воплощенно,/ Егоже величающе,/ с Небесными вои// Тя ублажаем.
Яко финикс, процвел еси, отче, в дому Божии,/ и плоды, нетление мощей твоих, всем явил еси,/ отсюду убо, людие, уразумевше, яко предстоиши Христу,/ тя песньми величаем.
Яко благовонный кипарис, святителю,/ облагоухаеши и наслаждаеши покланяющихся ти,/ и нас исполни благоухания твоих молитв,/ яко песньми память твою величаем.
Лик святителей Русских и любопразднственных собори, взываем:/ сотецытеся ко святей пещере, пастырие, первоначальнаго пастыря,/ людие же, отца своего песньми почтите с нами,/ днесь бо память его величаем.
Богородичен: Вся тварь песнословит Тя, Дево,/ яко прошедшую вся Небесная врата и ставшую oгнезрачнаго одесную Престола./ Одесную стати и нас сподоби Сына Твоего,/ яко песньми Рождшагося из Тебе и Тя величаем.
Светилен:
Цареви всех предстоиши, святителю Михаиле,/ и благословением венчается верх твой от Вышняго десницы./ Простри руку твою и благослови нас, якоже некоему на пресвитерство восходящу,/ не умерл бо еси, но во веки живеши,/ и память твою песньми поет вся Русская Церковь,/ с неюже и мы славим.
Слава, и ныне, Богородичен:
Царя веков Царице сущая и Мати, над страстьми царей покажи певцы Твоя,/ се бо приводим Ти в молитву чуднаго Михаила, святителя Твоего,/ в егоже памяти покланяющеся, Тебе величаем.
На хвалитех стихиры на 4, глас 1.
Подобен: Небесных чинов:
Днесь торжествует мати градом, пресловущий Киев,/ память твою, иерарше,/ и людие русстии хвалами почитают в вечную жизнь твое преставление,/ отшел бо еси к Небесным/ и не отступаеши земных, назирая,// яко присный ходатай и молитвенник о душах наших.
Первое новаго лета начинающе восхождение,/ яко первейшему тебе, блаженне, и начальнейшему Русския земли архиерею/ первыя песней рукояти приносим,/ приими убо сия в дар честен/ и воздаждь нам твоим благословением,// яко присно сый молитвенник о душах наших.
Усладився желанием любве Христовы,/ разумныя восприял еси криле, прелетев от нижних ко вышним,/ и отверзоша ти ся райския двери,/ в няже вшед, наслаждаешися боговидения,/ тою сладостию обвесели души поющих память твою,// Михаиле иерарше.
Слава, глас 2:
От Небес прием помазание духовне,/ был еси, Михаиле преблаженне,/ яко маслина плодовита в дому Божии,/ и, плодами твоими усладився, великий в князех Василий/ прият тя любовию во управление земли Русския,/ юже, очистив от идолослужения,/ привел еси к богоразумию./ Тем, яко по достоянию память твою совершающе/ и к тебе припадающе, молимся:/ проси стаду твоему благостояние/ и всем прощение от Христа Бога// и велию милость.
И ныне, Богородичен, глас тойже: Спаси от бед рабы Твоя:
Славословие великое и отпуст.
НА ЛИТУРГИИ
Блаженны от канона, песни 3-я и 6-я. Прокимен, апостол, Евангелие и причастен святителя.
|