|
Размещено 16:01 28/04/2011
|
|
Служба святителю Димитрию, митрополиту Ростовскому
НА ВЕЛИЦЕЙ ВЕЧЕРНИ
Блажен муж: 1-й антифон. На Господи, воззвах: стихиры праздника на 6 и святаго на 4.
Аще несть отдания, стихиры святаго на 8. Глас 8.
Подобен: О преславнаго чудесе:
Днесь свидетельство cына громова/ и на тебе сбыстся, святe Димитрие,/ воистину бо свидетельствовася ти от всех/ и от Cамыя Иcтины,/ яко твоими молитвами немощнии врачуются,/ слепии прoзирают, хромии ходят,/ демони отгоняются и вся скорби решатся./ Сего ради почитаем тя вси,// новый наш Российский чудотворче.
Новоявленне святителю Димитрие,/ в час смерти/ паче же живота/ твоего чресла любовию препоясал еси/ и, нозе обув во упование Христово,/ светильник веры украсил еси елеем дел благих./ Тем с мудрыми вшел еси в Небесный чертог,/ идеже предстоя Владыце Христу, помолися,/ да пришедшу полунощному воплю,// изыдем в сретение Ему и мы готови.
С седмаго месяца начал еси/ трудитися в списаниих житий святых,/ в седмый и мзду приял еси/ явлением мощей твоих./ Моли спастися всем чтущим тя,// новоявленне Димитрие.
О, глубина судеб Божиих!/ О, бездна неисчерпаемых Его благостей!/ Како за праведность мзду праведничу восприят,/ дерзновение обрет за чада твоя,/ ихже хранит Господь тебе ради,// праведниче Божий Димитрие.
Глас 6: В житии твоем, святителю Димитрие,/ чресла любовию препоясал еси,/ и нозе обув во упование христово,/ светильник веры украсил еси елеем дел благих,/ тем с мудрыми вшел еси в Небесный чертог,/ идеже предстоя Владыце Христу, молися,/ да пришедшу полунощному воплю,// изыдем в сретение Ему и мы готови.
Слава, глас 8:
Красны нозе благовествующих мир,/ благовествующих благая,/ красны воистину нозе и твои, о Димитрие,/ паче же весь красен еси,/ яко внегда приити тебе на престол свой,/ абие мир всем благовестил еси:/ мир Церквам и градом,/ мир домом и всякому сожительству./ Мир Божий, якоже Павел, вещал еси,/ да водворяется в сердцах ваших,/ и мир имейте и святыню со всеми, братие./ Тако убо и ныне посетивый нас явлением мощей твоих,// благовествуй и мирови велию милость.
И ныне, праздника.
Аще несть отдания, Богородичен, глас тойже: Царь Небесный:
Вход. Прокимен дне. И чтения.
Притчей чтение (главы 3 и 8):
Память праведнаго с похвалами, и благословение Господне на главе его./ Блажен человек, иже обрете премудрость, и смертен, иже уведе разум./ Лучше бо сию куповати, нежели злата и сребра сокровища./ Честнейшая же есть камений многоценных, все же честное недостойно ея есть./ Долгота бо дней и лета живота в деснице ея, в шуйце же ея богатство и слава./ От уст ея исходит правда, закон же и милость на языце носит./ Послушайте убо Мене, о чада, честная бо реку: и блажен человек, иже пути Моя сохранит;/ исходи бо Мои, исходи живота, и уготовляется хотение от Господа./ Сего ради молю вас и предлагаю Мой глас сыновом человеческим:/ яко Аз премудрость устроих, совет и разум, и смысл Аз призвах./ Мой совет и утверждение, Мой разум, Моя же крепость./ Аз мене любящия люблю, ищущии же Мене обрящут благодать./ Разумейте убо, незлобивии, коварство, ненаказании же, прилагайте сердца./ Послушайте Мене и паки, честная бо реку: и отверзу от устен правая,/ яко истине поучится гортань Мой, мерзски же предо Мною устны лживыя./ С правдою вси глаголы уст Моих: ничтоже в них стропотно, ниже развращенно./ Вся права суть разумевающим и проста обретающим разум./ Научаю бо вас истине, да будет о Господе надежда ваша и исполнитеся Духа.
Премудрости Соломоновы чтение (главы 10, 6, 8 и 9):
Уста праведнаго каплют премудрость, устне же мужей мудрых ведят благодать./ Уста мудрых поучатся премудрости, правда же избавляет их от смерти./ Скончавшуся мужу праведну, не погибнет надежда./ Сын бо праведен раждается в живот и во благих своих плод правды объимет./ Свет праведным всегда, и от Господа обрящут благодать и славу./ Язык мудрых добрая свесть, и в сердце их почиет мудрость./ Любит Господь преподобная сердца, приятни же Ему вси непорочнии в пути./ Мудрость Господня просвещает лице разумнаго./ Постигает бо желающия ю, прежде даже разумети ю, и удобь узрится от любящих ю./ Утреневавый к ней не утрудится, и бдяй ея ради вскоре без печали будет./ Яко достойных ея сама обходит, ищущи, и во стезях ея является им благоприемне./ Мудрости никогдаже одолеет злоба./ Сих ради и рачитель бых доброты ея, и возлюбих ю, и поисках от юности моея./ И взысках невесту привести себе, яко всех Владыка возлюби ю./ Таибница бо есть Божия хитрости и обретательница дел Его./ Труды ея суть добродетели: целомудрию же и разуму та учит, правде и мужеству,/ ихже потребнее ничтоже есть в житии человеком./ Аще же и многоискусства желает кто, весть древняя и быти хотящая разсмотрит./ Свесть извития словес и разрешения гаданий, знамения и чудеса проразумеет, и сбытия времен и лет;/ и всем советник есть благ, яко безсмертие есть в ней и благославие во общении словес ея./ Сего ради беседовах ко Господу, и помолихся Ему, и рех от всего сердца моего:/ Боже отцев и Господи милости, сотворивый вся словом Твоим/ и мудростию Твоею устроивый человека, да владеет бывшими от Тебе тварьми и да управляет мир в преподобии и правде./ Даждь ми Твоих престолов приседящую Премудрость и не отлучи мене от отрок Твоих, яко аз раб Твой и сын рабыни Твоея./ Посли ю с Небес от святаго жилища Твоего и от престола славы Твоея,/ да сущи со мною, научит мя, что благоугодно есть пред Тобою,/ и наставит мя в разум, и сохранит мя в славе своей./ Помышления бо смертных вся боязлива, и погрешительна умышления их.
Премудрости Соломоновы чтение (глава 4):
Праведник, аще постигнет скончатися, в покои будет./ Старость бо честна не многолетна, ниже в числе лет исчитается./ Седина же есть мудрость человеком, и возраст старости житие нескверное./ Благоугоден Богови быв, возлюблен бысть, и живый посреде грешник преставлен бысть./ Восхищен бысть, да не злоба изменит разума его, или лесть прельстит душу его./ Рачение бо злобы помрачает добрая, и парение похоти пременяет ум незлобив./ Скончався вмале, исполни лета долга. Угодна бо бе Господеви душа его, сего ради потщася от среды лукавствия./ Людиe же видевше и не разумевше, ниже положше в помышлении таковое./ Яко благодать и милость в преподобных Его, и посещение во избранных Его.
На литии стихиры праздника и святаго стиховныя.
Аще несть отдания, стихиры святаго. Глас 7:
Велий еси, Господи,/ и дивен во святых Своих,/ яко по успении и во гробе Самуилевы кости пророчествуют/ и Елисеевы мертвыя мертвых воскрешают,/ Илиина же милоть сюду и сюду воды разделяет./ Чудна сия воистину и дивна,/ но чуднее сень Петрова и главотяжи Павла,/ иже духи нечистыя прогоняxy и исцеляxy всяку болезнь и язву./ Сим всем почудившеся чудесем,/ прославим чудодеющаго Бога и ныне,// во святем чудотворце Димитрии.
Глас 6: Приемляй молитвы святых Твоих на Нeбеси/ и oбещавый ради праведных не погубити грешныя на земли,/ повелел еси тыя в молитву призывати к Тебе, Господи:/ идите бо, глаголеши, к рабу Моему Иову,/ и сотворит жертву и молитву за вы./ Но и сам Твой угодник Моисей,/ и в пещи трие отроцы,/ егда умоляху Тя за люди согрешшия,/ прежде почивших праотцев святых представляху Ти./ Сице и ныне, молящеся Тебе, Христе Боже наш,/ приводим в молитву угодника Твоего Димитрия, свято пожившаго,/ да его ради праведника пощадиши нас, грешных,// и спасеши души наша.
Глас 5: Приидите, православных собори,/ воспоим святителя, учением к богоразумию нас наставльшаго,/ источника чудес предивнаго,/ Церкве светильника пресветлаго,/ учителя Ростову премудраго/ и всей России прекрасное удобрение,/ той бо избавляет нас от всяких злых искушений и бед// и молится о душах наших.
Христово стадо словесных овец/ на злаце благочестия добре упасл еси, иерарше,/ темже и по преставлении/ церковных твоих чад не оставляй, но посещай/ и, Святей Троице со архиереи предстоя,/ моли спасти вся,/ честных твоих мощей обретение любовию почитающия,// Димитрие прехвальне.
Знамении и чудесы тебе Господь прослави,/ святителю Димитрие,/ прогоняеши бо духи и врачуеши страсти,/ души просвещаеши верных, приходящих к тебе,/ Ангелов равностоятелю,/ архиереев сопрестольне,/ апостолов единонравне,// благоверия поборниче.
Слава, глас 6:
Град освятися, народи благословишася,/ Церковь первородных духом ликовствует/ во обретении честных твоих мощей, иерарше Димитрие,/ с людьми зовущи:/ ты моя крепость и утверждение,/ ты моя доброта, и тобою хвалюся./ Молися спасти вся,/ любовию всемирное святых твоих мощей обретение// присно славящия.
И ныне, праздника.
Аще несть отдания, Богородичен, глас тойже: Творец и Избавитель:
На стиховне стихиры праздника с припевы их.
Аще несть отдания, стихиры святаго, глас 3:
Слушая гласа Господня, призывающаго тя к Себе,/ готов был еси, Димитрие, к исходу твоему от сея жизни./ В вечер и в полунощи,/ в петлоглашение же и утро не воздремал еси,/ ожидая к себе Господа,/ дондеже, сретив, вшел еси к Нему в радость вечную,/ идеже, предстоя Ему, молишися:/ да подаст и нам жизнь святу// и кончину христианскую.
Стих: Священницы Твои облекутся в правду/ и преподобнии Твои возрадуются.
Облекийся ныне за подвиги в преподобие,/ облеклся еси и во святыню за незлобие,/ яко жениху целомудренну, возложи ти венец чудотворения/ и, яко невесту, украси тя Господь за чистоту нетлением./ Дарова же ти сокровища неветшающая на Небеси,/ яко иноческую нищету соблюл еси до смерти на земли,/ веруя Богу быти приятнее сие,/ аще кто тя помянет ничтоже оставивша по себе./ Поминай убо нас ты паче, приснопамятный Димитрие,/ много прегрешений имущих,// но ничтоже от благих дел содержащих.
Стих: Честна пред Господем/ смерть преподобных Его.
Любопытную десницу да отразиши от поискания имений твоих,/ предвозвестил еси в завете, нищелюбче Димитрие, глаголя:/ яко аще и много кто потрудится о тех, но ничтоже обрящет./ От негоже и мы научимся, братие,/ яко лучше не имети или расточати на нищия,/ неже собирати и оставляти по себе.// Сице бо можем купити у Христа Царство Небесное.
Слава, глас 4:
Возрадуемся, Российстии собори,/ похвалу Ростовскую ублажающе,/ чудотворца Димитрия,/ сей бо много потрудися в списании душеполезных нам книг,/ имиже развращенныя от праваго благочестия пути/ ко истине направляются,/ православных же сердца в правоверии утверждаются./ Емуже и возопиим:/ о премудрый учителю, молися Христу,/ да твоим учением наставляеми,// получим живот вечный.
И ныне, праздника.
Аще несть отдания, Богородичен, глас тойже: Призри на моления:
Тропарь, глас 8:
Православия ревнителю и раскола искоренителю,/ Российский целебниче и новый к Богу молитвенниче,/ списаньми твоими буих уцеломудрил еси,/ цевнице духовная, Димитрие блаженне,// моли Христа Бога спастися душам нашим.
Тропарь святаго дважды и праздника единожды.
Аще несть отдания, тропарь святаго дважды и Богородице, Дево: единожды.
НА УТРЕНИ
На Бог Господь: тропарь праздника дважды. Слава, святаго. И ныне, праздника.
Аще несть отдания, тропарь святаго дважды. Слава, и ныне, Богородичен, глас 8: Иже нас ради рождейся от Девы:
По 1-м стихоcловии седален, глас 3:
Марфа и Мария, сестры Лазаревы,/ ова, седящи при ногу Иисусову, слышаше слово Его,/ ова же печашеся о Христовом угощении,/ ты же, обоим сим подражая,/ и в различных послушаниих Христово иго сладце носил еси,/ и, слыша и творя сам слово Божие,/ тому же прочиих учил еси./ Тем якоже на земли от царей и владык различныя почести,/ тако и на Небеси неотъемлемыя тех части у Христа сподобился еси,/ Егоже моли, да подаст душам нашим богомудрие Мариино,/ телесем же трудолюбие Марфино.
Слава, и ныне, праздника.
Аще же несть отдания, Богородичен, глас тойже:
Егда сядет на Престоле cлавы Своея Судия нелицемерный,/ тогда, о Богоневестная Владычице Марие,/ всесильным предстательством Твоим заступи мя,/ ни внимания бо, ни трудолюбия стяжах сестр Лазаревых,/ но все житие мое иждих, прилежа самолюбию и молвам житейским./ Темже прежде времене прибегаю под кров Твой и вопию:/ заступи мя, о Всеблагая моя Покровительнице, в День он Судный.
По 2-м стихословии седален, глас 8:
Яко на седалищи седоша и у нас суеверствующии фарисеи,/ показующе себе быти пред невежы законоучительми,/ но не разумеюще ни яже сами утверждают, ни яже пред другими глаголют,/ ихже дерзкое по пришествии твоем в паству увидев неистовство,/ абие ревнуя по благочестии, возревновал еси/ и, аки Илия, вся тайноводительства раскольническая извед на среду,/ посрамил еси, оставив нам в познание лжи их обличительное наставление./ Егоже ради тя ныне яко истиннаго наставника нашего и учителя/ почитаем вси, богомудре Димитрие.
Слава, и ныне, праздника.
Аще несть отдания, Богородичен, глас тойже:
На всяк день и час чрез Моисея и пророков/ взывает Сын Твой на покаяние мя, о Госпоже Владычице,/ но аз не токмо сим, но ниже аще кто и от мертвых востал бы, небрегу внимати./ Что убо будет и на что надеюся аз, окаянный?/ Токмо к Тебе со слезами вопию:/ направи слух и ум мой к призывающему мя Сыну Твоему,/ да имиже весть судьбами, наставит мя на путь покаяния.
По полиелеи седален, глас 7:
Яко финикс, процвел еси нетлением от земли,/ и, яко кедр, иже в Ливане, умножился еси чудесы,/ превознеслся еси явлением, яко град, верху стояй,/ и возсиял еси памятию твоею, яко светильник из под спуда на свет./ Яже вся на тебе видяще сбытия,/ прославляем Возвеличившаго тя тако во святых Своих./ Ты же, яко имея дерзновение ко Христу Господу,/ помолися, святоявленне Димитрие,/ да спасет и просветит души наша.
Ин седален, глас 7:
Просиял еси добродетельным житием твоим, святителю Димитрие,/ украшаяся красотою нрава, воздержанием и милосердием,/ златословесными же твоими учении украшая Христову Церковь,/ темже, приснопамятне, предстоя Престолу Вседержителя, моли Христа Бога/ даровати грехов оставление празднующим любовию всечестную память твою.
Слава, и ныне, праздника.
Аще несть отдания, Богородичен, глас тойже:
Пророцы Тя предвозвестиша, aпостоли Тя проповедаша,/ мученицы прославиша, святителие ублажиша./ Тем и мы с ними Богородицу Тя исповедающе, благочестно величаем.
Степенна, 1-й антифон 4-го гласа. Прокимен, глас 1: Уста моя возглаголют премудрость// и поучение сердца моего разум. Стих: Услышите сия, вси языцы, внушите, вси живущии по вселенней. Всякое дыхание. Евангелие от Иоанна, зачало 35, от полу. По 50-м псалме стихира, глас 6:
Излияся благодать во устнах твоих,/ святителю Димитрие,/ ученьми бо твоими Церковь украсил еси,/ истину Православия уяснил,/ пагубное же раскольническое мудрование посрамил еси./ Тем якоже в житии,/ тако по отшествии твоем потщися,/ да поне чудесы твоими уверяеми,/ приидут в чувство и прославят купно с нами/ Триипостаснаго Бога,// от нас исходящии, но не от нас сущии.
Канон праздника со ирмосом на 8 и святаго на 6. Аще несть отдания, канон Богородицы со ирмосом на 6 и святаго на 8.
Канон святаго, глас 6.
Песнь 1
Ирмос: Яко по суху, пешешествовав Израиль/ по бездне стопами,/ гонителя фараона/ видя потопляема,// Богу победную песнь поим, вопияше.
Гордому фараону в ожесточении уподобихся/ и того потоплению за нераскаяние подпадох,/ но ты, святый Димитрие, путеводитель ми буди к покаянию,/ яко да и аз от Христа получу вход в Землю Обетованную.
Ни себе пощадих, ни ближняго помиловах,/ но присно чреву, яко на Египет, работая,/ и сам истаеваю гладом и жаждею,/ и другим от крупиц падающих насыщатися возбраняю./ Сего ради к тебе, пастырю добрый Димитрие, оставляемый, прибегох,/ да напитаеши мя, аки манною, словесы твоими/ и напоиши мя слезами умиления.
Утых, утолстех, забых Тя, Бога, Спасающаго мя, тяжко бо ушима слышу и сердцем разумею,/ аще и призываеши мя к Себе чрез закон и пророки./ Темже, о Творче и Избавителю мой,/ житием и учением угодника Твоего Димитрия исправи и спаси мя.
Богородичен: Кая польза в крови моей, внегда сходити ми во истление,/ или что приложится мне,/ аще и весь мир приобрящу, душу же погублю,/ но Tы, Владычице, помози ми,/ да получу от Христа Спаса Твоего прощение грехов и жизнь вечную.
Песнь 3
Ирмос: Несть свят,/ якоже Ты, Господи Боже мой,/ вознесый рог верных Твоих, Блаже,/ и yтвердивый нас на камени// исповедания Твоего.
Утвердися сердце мое в памятозлобии,/ разширишася уста моя на смехи и осуждения,/ возвеселихся о падении ближняго моего,/ учению же твоему богоугодному, cвятителю, ни мало внимах./ Поне убо чудесы твоими премени мя отселе/ и сотвори подражателя житию твоему.
Иныя страны хвалятся премудростию своею,/ другия силою и богатством,/ мы же похваляемся многоцелебными святых Божиих и твоими мощми, чудотворче Димитрие,/ от нихже получаем телесем здравие/ и душам нашим спасительное врачевание.
Даяй молитву молящимся/ и благословляяй в лета наша память праведника Твоего, Димитрия,/ подаждь молитвами того заступление от враг видимых и невидимых.
Богородичен: Взбранная Победительнице и крепкая во искушениих наших Заступнице,/ не презри грех ради наших ускорити на помощь/ и от бед избавити нас, eдина Чистая, eдина Благословенная.
Аще отдание, кондак и икос святаго.
Седален, глас 8:
Древних преподобию подражая,/ освятил еси житие твое на службу Богови в осмоенадесять лето./ Отнележе и был еси велик монах,/ священник, учитель, иерарх,/ ныне же чудотворец и молитвенник о душах наших.
Слава, и ныне, праздника.
Аще несть отдания, Богородичен, глас тойже:
Златокованный кивот вмещаше в cебе древле/ богописанный закон и небесную манну./ Ты же, Богородительнице, заченши, плотию Сына Божия родила еси/ во обновление и спасение душ наших.
Песнь 4
Ирмос: Христос моя сила,/ Бог и Господь,/ честная Церковь/ боголепно поет, взывающи// от смысла чиста, о Господе празднующи.
Позна вол ясли господа своего и осел стяжавшаго его,/ аз же безсловесными страстьми удалихся от Творца моего,/ но ты, пастырю благий Димитрие, яко овча заблуждшее, взыщи мене/ и Христову стаду сопричти мя.
Удобее от терния собирати виноградное гроздие и от репия смоковие,/ неже от жестокаго моего сердца приносити елей милосердия./ Сего ради, делателю винограда Христова Димитрие,/ огради мя страхом Господним и напой мя водою умиления.
Сияя солнце Свое на благия и дождя на праведныя,/ да и влас главы моея не погибнет, храниши мя, грешнаго./ Вся стихии мене ради злаго сташа в чине своем,/ аз един точию пребываю в нечувствии./ Но даждь ми, Господи, угодника ради Твоего Димитрия/ разумети дела Твоя и, слыша слух Твой, боятися Тебе.
Богородичен: Внегда приближитися летом воплощению,/ посреде двою животну познан бысть./ Внегда приити времени ко спасению,/ посреде двою разбойнику явися Сын Твой, Богородице./ Непостижимо во обоих сих Слово,/ да мы, воплощенному и пострадавшему за ны покланяющеся Слову,/ Тя, Матерь Божию, в песнех возвеличим.
Песнь 5
Ирмос: Божиим Светом Твоим, Блаже,/ утренюющих Ти души любовию озари, молюся,/ Тя ведети, Слове Божий,/ Истиннаго Бога,// от мрака греховнаго взывающа.
Светильник ногама моима закон Господень,/ и свет стезям моим оправдания Его,/ аз же, во тьме неведения ползя и толкийся,/ не хощу с мудрыми светильника стяжати./ Но ты мне, светоявленне Димитрие, невестоводитель предстани,/ яко да и аз духом к Богу от нощи утреневати потщуся.
Болезную телом, болезную и душею:/ овому яко досадих объядением и пиянством,/ ову же яко разслабих грехми./ Сугуба болезнь и тяжка,/ но ты, новый чудотворче, умоли Христа, Врача всех,/ да обоя исцелити благоизволит.
Господи Боже наш, даждь нам мир во днех наших,/ Господи Боже наш, стяжи в нас любовь,/ да вси едиными усты и единым сердцем/ исповедуем Единаго Тя, в Троице славимаго Бога.
Богородичен: Страха Господня во чреве не приях,/ ни сердцем о нерадении поболех,/ но, присно зачиная и раждая грехи ко грехом,/ от умножения тех совестию снедаюся./ Сего ради в многоплодии сем беззаконнем к Тебе, Владычице, вопию:/ сотвори мя возродитися в живот вечный покаянием.
Песнь 6
Ирмос: Житейское море/ воздвизаемое зря напастей бурею,/ к тихому пристанищу Твоему притек, вопию Ти:/ возведи от тли живот мой,// Многомилостиве.
От кита Иону, от блата же езернаго тебе, святителю Димитрие, извeде Господь на свет,/ ов тридневен во утробе не вредися, ты же четыредесятолетен неистленен в недрех земных пребыл еси./ Велие чудо! Но больше дарование Божие,/ ибо тя чудесы, яко пророка, прослави.
Древнии онии ниневитяне, невернии языцы суще,/ единою пророческою проповедию покаяшася./ Аз же, толико наставлений божественных имея/ и по вся дни чтомaя слушая, неисправен пребываю,/ но ты, святителю, молитвами твоими к деланию сих настави мя.
Бездна грехов последняя обыде мя,/ и треволнение страстей погружает мя./ Тем, дондеже не понре душа моя во аде,/ к Тебе, Господу Богу, от скорби вопию,/ да праведника Твоего ради Димитрия услышиши и спасеши мя.
Богородичен: Скорая в бедах Помощнице,/ готовое обуреваемым пристанище,/ сохрани мя, Мати Божия, от потопления житейскаго/ и не даждь ми разбитися о камень пагубы душевныя.
Аще отдание, токмо кондак и икос праздника. Аще несть отдания, кондак и икос святаго.
Кондак святаго, глас 8:
Звезду Российскую, от Киева возсиявшую/ и чрез Новград Северский в Ростов достигшую,/ всю же страну сию ученьми и чудесы озарившую,/ ублажим златословеснаго учителя Димитрия,/ той бо всем вся написа, яже к наставлению,/ да всех приобрящет, якоже Павел, Христу// и спасет правоверием души наша.
Икос:
Праведным о кающихся на Небеси,/ нам же, грешным, на земли о тебе, праведниче Димитрие,/ подобает возрадоватися,/ яко новаго тя к Богу молитвенника о нас стяжахом,/ егоже достойными похвалами ублажающе,/ сице от радости зовем:/ радуйся, Ростовская похвало и всея России прославление.
Песнь 7
Ирмос: Росодательну убо пещь/ содела Ангел/ преподобным отроком,/ халдеи же опаляющее/ веление Божие мучителя увеща вопити:// благословен еси, Боже отец наших.
Якоже трие отроцы в пещи вавилонстей/ огненную силу угасиша молитвою,/ тако ты, богоявленне Димитрие,/ возникший огнь в саможегомых скитах ученьми твоими потребил еси./ Отнюдуже тя за спасение душ погибающих/ Господь прослави чудесы и нетлением,/ мы же святолепными песньми ублажаем.
О, коликих благ, окаяннии, лишистеся, раскольницы:/ ни священноначальника бо имате, ни вождя истиннаго ко спасению,/ ниже Безкровныя Жертвы, ниже других таинств сподобляетеся./ Но поне ныне познайте пагубное свое заблуждение,/ и аще делом и учению ангелоподобнаго Димитрия не верите,/ то чудесем, от него бываемым, якоже халдеи онии, веруйте,/ да с нами купно едиными усты помолитеся Богу отец наших.
Воистину, Боже наш,/ Ты еси Един Бог богов и Господь господей/ и разве Тебе инаго и Твоeя Святыя Соборныя Церкве несть,/ ни на Небеси, ни на земли, идеже подобает спастися./ Сего ради даждь нам едиными усты и единым сердцем/ Удивляющаго вся хотения Своя во святых, Тебе славити.
Богородичен: Провидец Даниил усмотри Тя гору, неискусомужная Дево,/ приснопамятный же во святых наш Димитрий,/ якоже Гедеон, Руно Орошенное Тя нарече./ Мы же, обоя исповедающе, просим:/ да на отторгшемся от Тебе камени Христе утверждается Церковь/ и право верующих сердца росою благодати Твоея напаяются.
Песнь 8
Ирмос: Из пламене преподобным росу источил еси/ и праведнаго жертву водою попалил еси:/ вся бо твориши, Христе, токмо еже хотети,// Тя превозносим во вся веки.
Вся средства, cвятителю, на взыскание заблуждших употребил еси,/ разливающийся пламень по скитом водою покаяния погашая,/ морельщиков к безсмертней трапезе призывая,/ просвещенных же и отпадших, да не второе крестящеся паки распинают Христа,/ единаго держатися крещения утверждал еси./ Всех повсюду правоверию учил еси/ и ныне своими списаньми томужде учиши./ Тем яко истиннаго учителя во святых почитаем тя.
Древним оным вавилонским столпотворителем врази нашего благочестия уподобльшеся,/ дерзнуша неразумия своего толки на песце суеверия наздати./ Имже егда опрошася учений твоих воды, cвятителю,/ абие поколебашася во основании и бысть им падение велие,/ нам же, благочестивым, подкрепление и исправление.
Безначальне Отче, Сыне cобезначальне, Утешителю благий, Душе правый,/ Слова Божия Родителю, Отца безначальна Слове,/ Душе живый и зиждяй,/ Троице Единице, помилуй мя.
Богородичен: Якоже купина, огнем распаляема, сама не сгараше,/ но боговидца, устрашив, привeде к почитанию,/ тако Ты, неискусобрачная Невестo,/ приемши во утробу Огнь Божества,/ нетленна в Рождестве пребыла еси./ Дивное Таинство!/ Hепокорников благочестию стыдом опаляеши,/ почитателей же правоверных орошаеши чудесы изобильно.
Песнь 9
Ирмос: Бога человеком невозможно видети,/ на Негоже не смеют чини ангельстии взирати./ Тобою бо, Всечистая, явися человеком/ Слово воплощенно,/ Егоже величающе,// с Небесными вои Тя ублажаем.
Благословен Господь наш, яко посети нас в лета сия/ и воздвиже нам в Российстей Церкви новаго чудотворца Димитрия,/ якоже бо во дни живота своего служаше преподобием и правдою,/ тако и по кончине подает разум заблуждшим/ ко взысканию путей спасительных.
Слава Тебе, Пастыреначальниче,/ яко и во дни наша поставил еси на стражи бодраго пастыря Димитрия,/ имже прогоняются посмрадшия козлища от стада Твоего непорочнаго.
Слава Тебе, Христе Боже,/ благочестивым похвало и правоверным веселие,/ яко проповедание святаго Твоего Димитрия/ достоверными чудесы утверждаеши.
Богородичен: Радость от Ангела приимшей,/ и мы, по проречению Твоему/ ублажающе со всеми роды, евангельски вопием:/ радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.
Светилен праздника. Слава, святаго. И ныне, праздника.
Светилен святаго, глас 8:
Поставляяй пределы языков по числу Ангел Своих/ и собираяй от разсеянных сынов Адамлих Церковь Свою,/ умножаеши в ней святыя Твоя, Боже наш, яко звезды на небеси,/ от нихже просия и память святителя Твоего Димитрия./ Егoже ради просвети души, помраченныя раздорным суеверием,/ да вкупе зовем Ти песнь трегyбую: аллилуия.
Аще несть отдания: Слава, и ныне, Богородичен, глас тойже:
Стопам отходящаго от нас в горняя святителя Димитрия последующе,/ со упованием к Тебе, Владычице, вопием:/ якоже Тя на пречистей иконе с Превечным Младенцем пишемую зрим на земли,/ тако даждь нам видети стоящую одесную Сына Твоего Бога/ в неприступнем cвете на Небеси.
На хвалитех стихиры праздника 3 и святаго 3.
Аще несть отдания, стихиры святаго. Глас 6.
Подобен: Все отложше:
Весь от юности твоея возложился еси/ на взыскание премудрости и страха Божия,/ яже обрет, не в земли, аки ленивый раб, сокрыл еси,/ но, уча и творя по Давшему ти талант,/ во сто трудов умножил еси его,/ и был еси великий купец,/ износяй на свет ветхая и новая,/ и, открывая глубины разума богописанных книг,/ куплю добру деяти научил еси нас./ Тем, благий и верный рабе Божий Димитрие,/ за толика явленна твоя к нам сокровища// вшел еси в радость Господа Твоего.
Весь ум пленил еси в послушание веры,/ да благими делы украсиши ю,/ отнюдуже и делатель винограда Христова явился еси искусный,/ всяку бо розгу, не творящу плода,/ страхом Господним посекл еси/ и едино благочестие сохранял еси в нем,/ oтвне его ограждал еси догматы церковными,/ внутрьуду укрепил еси столпом правоверия,/ всюду предточилия ископовая учений твоих./ Тем и ныне, святый трудолюбче Димитрие,/ присещай виноград твой, егоже насади десница Вышняго,// да плодоприносит гроздие спасения.
Весь невозвратно надеждею возверглся еси на Бога:/ преплавая пучину мира сего, блаженне,/ молвами житейскими не погрузился еси,/ ниже, искушеньми обуреваем, приразился соблазном,/ но, присно благотишием наставляем,/ достигл еси безмолвнаго пристанища./ И, начен корабль Церкве Христовы правити,/ паки к безбедному плаванию исправил еси,/ паки ереседышущия прeложил еси в тщету ветры/ и котвою твоих наставлений утвердил еси его,/ яко дивитися нам и от Бога просити,/ да и впредь противныя ересей ветры// молитвами твоими утишиши.
Весь еси любовию прилепился к Богу и ближнему,/ пастырское бо о стаде своем возымев попечение,/ душею трудился еси в богомыслии и в поучениих,/ телом же в послужении требующим от тебе помощи:/ изнемогающия верою укрепляя,/ болящия душею покаянием врачуя,/ сокрушенныя совестию твердым упованием обязуя,/ заблуждшия от истины на путь правый обращая/ и погибшия ересьми к благочестию взыскуя./ Тем, о пастырю наш предобрый, святителю Димитрие,/ помолися о стаде твоем Пастыреначальнику Христу Богу,// да упасет е Сам в единомыслии, любви и правоверии.
Слава, глас 6:
Воспой, Россие, Господеви песнь нову,/ похвали, граде, Бога Твоего, Ростове,/ яко благоволи Вышний даровати нам новаго чудотворца Димитрия,/ свидетельствованна от всех и от Cамыя Истины./ Егоже память во святых почитающе,/ восхвалим и мы, старцы с юнотами,/ и возвеличим давшаго Бога нашего/ толикому угоднику Своему в нас просияти// нетлением святолепным и чудодействием.
И ныне, праздника.
Аще несть отдания, Богородичен, глас тойже:
Красота девства Твоего неописанна,/ доброта Твоя, о Богомати, несказанная,/ избранна бо еси, якоже солнце,/ полна, яко луна и дуга в явления своя,/ аки стебло ливаново в жатву на горах/ и яко кипарис, возрастаяй от удолия до небес./ Многия доброты Твоя и величия, Приснодево,/ но больши всех, яко носиши Носящаго вся./ Егоже моли купно со святым Димитрием,// да спасет и просветит правоверием души наша.
Славословие великое. Тропарь святаго. Слава, и ныне, праздника или Богородичен. И отпуст.
НА ЛИТУРГИИ
Блаженны праздника, песнь 9-я, на 4, и святаго, песнь 6-я, на 4. Прокимен, аллилуиарий, причастен праздника и святаго.
Аще несть отдания, блаженны от канона святаго, песни 3-я и 6-я, на 8. Прокимен, глас 1: Уста моя возглаголют премудрость/ и поучение сердца моего разум. Стих: Услышите сия, вси языцы, внушите, вси живущии по вселеннeй. Апостол ко Евреем, зачало 318. Аллилуия, глас 2: Уста праведнаго поучатся премудрости: Евангелие от Иоанна, зачало 36. Причастен: В память вечную будет праведник:
Служба святителю Димитрию, митрополиту Ростовскому
НА ВЕЛИЦЕЙ ВЕЧЕРНИ
Блажен муж: 1-й антифон. На Господи, воззвах: стихиры праздника на 6 и святаго на 4.
Аще несть отдания, стихиры святаго на 8. Глас 8.
Подобен: О преславнаго чудесе:
Днесь свидетельство cына громова/ и на тебе сбыстся, святe Димитрие,/ воистину бо свидетельствовася ти от всех/ и от Cамыя Иcтины,/ яко твоими молитвами немощнии врачуются,/ слепии прoзирают, хромии ходят,/ демони отгоняются и вся скорби решатся./ Сего ради почитаем тя вси,// новый наш Российский чудотворче.
Новоявленне святителю Димитрие,/ в час смерти/ паче же живота/ твоего чресла любовию препоясал еси/ и, нозе обув во упование Христово,/ светильник веры украсил еси елеем дел благих./ Тем с мудрыми вшел еси в Небесный чертог,/ идеже предстоя Владыце Христу, помолися,/ да пришедшу полунощному воплю,// изыдем в сретение Ему и мы готови.
С седмаго месяца начал еси/ трудитися в списаниих житий святых,/ в седмый и мзду приял еси/ явлением мощей твоих./ Моли спастися всем чтущим тя,// новоявленне Димитрие.
О, глубина судеб Божиих!/ О, бездна неисчерпаемых Его благостей!/ Како за праведность мзду праведничу восприят,/ дерзновение обрет за чада твоя,/ ихже хранит Господь тебе ради,// праведниче Божий Димитрие.
Глас 6: В житии твоем, святителю Димитрие,/ чресла любовию препоясал еси,/ и нозе обув во упование христово,/ светильник веры украсил еси елеем дел благих,/ тем с мудрыми вшел еси в Небесный чертог,/ идеже предстоя Владыце Христу, молися,/ да пришедшу полунощному воплю,// изыдем в сретение Ему и мы готови.
Слава, глас 8:
Красны нозе благовествующих мир,/ благовествующих благая,/ красны воистину нозе и твои, о Димитрие,/ паче же весь красен еси,/ яко внегда приити тебе на престол свой,/ абие мир всем благовестил еси:/ мир Церквам и градом,/ мир домом и всякому сожительству./ Мир Божий, якоже Павел, вещал еси,/ да водворяется в сердцах ваших,/ и мир имейте и святыню со всеми, братие./ Тако убо и ныне посетивый нас явлением мощей твоих,// благовествуй и мирови велию милость.
И ныне, праздника.
Аще несть отдания, Богородичен, глас тойже: Царь Небесный:
Вход. Прокимен дне. И чтения.
Притчей чтение (главы 3 и 8):
Память праведнаго с похвалами, и благословение Господне на главе его./ Блажен человек, иже обрете премудрость, и смертен, иже уведе разум./ Лучше бо сию куповати, нежели злата и сребра сокровища./ Честнейшая же есть камений многоценных, все же честное недостойно ея есть./ Долгота бо дней и лета живота в деснице ея, в шуйце же ея богатство и слава./ От уст ея исходит правда, закон же и милость на языце носит./ Послушайте убо Мене, о чада, честная бо реку: и блажен человек, иже пути Моя сохранит;/ исходи бо Мои, исходи живота, и уготовляется хотение от Господа./ Сего ради молю вас и предлагаю Мой глас сыновом человеческим:/ яко Аз премудрость устроих, совет и разум, и смысл Аз призвах./ Мой совет и утверждение, Мой разум, Моя же крепость./ Аз мене любящия люблю, ищущии же Мене обрящут благодать./ Разумейте убо, незлобивии, коварство, ненаказании же, прилагайте сердца./ Послушайте Мене и паки, честная бо реку: и отверзу от устен правая,/ яко истине поучится гортань Мой, мерзски же предо Мною устны лживыя./ С правдою вси глаголы уст Моих: ничтоже в них стропотно, ниже развращенно./ Вся права суть разумевающим и проста обретающим разум./ Научаю бо вас истине, да будет о Господе надежда ваша и исполнитеся Духа.
Премудрости Соломоновы чтение (главы 10, 6, 8 и 9):
Уста праведнаго каплют премудрость, устне же мужей мудрых ведят благодать./ Уста мудрых поучатся премудрости, правда же избавляет их от смерти./ Скончавшуся мужу праведну, не погибнет надежда./ Сын бо праведен раждается в живот и во благих своих плод правды объимет./ Свет праведным всегда, и от Господа обрящут благодать и славу./ Язык мудрых добрая свесть, и в сердце их почиет мудрость./ Любит Господь преподобная сердца, приятни же Ему вси непорочнии в пути./ Мудрость Господня просвещает лице разумнаго./ Постигает бо желающия ю, прежде даже разумети ю, и удобь узрится от любящих ю./ Утреневавый к ней не утрудится, и бдяй ея ради вскоре без печали будет./ Яко достойных ея сама обходит, ищущи, и во стезях ея является им благоприемне./ Мудрости никогдаже одолеет злоба./ Сих ради и рачитель бых доброты ея, и возлюбих ю, и поисках от юности моея./ И взысках невесту привести себе, яко всех Владыка возлюби ю./ Таибница бо есть Божия хитрости и обретательница дел Его./ Труды ея суть добродетели: целомудрию же и разуму та учит, правде и мужеству,/ ихже потребнее ничтоже есть в житии человеком./ Аще же и многоискусства желает кто, весть древняя и быти хотящая разсмотрит./ Свесть извития словес и разрешения гаданий, знамения и чудеса проразумеет, и сбытия времен и лет;/ и всем советник есть благ, яко безсмертие есть в ней и благославие во общении словес ея./ Сего ради беседовах ко Господу, и помолихся Ему, и рех от всего сердца моего:/ Боже отцев и Господи милости, сотворивый вся словом Твоим/ и мудростию Твоею устроивый человека, да владеет бывшими от Тебе тварьми и да управляет мир в преподобии и правде./ Даждь ми Твоих престолов приседящую Премудрость и не отлучи мене от отрок Твоих, яко аз раб Твой и сын рабыни Твоея./ Посли ю с Небес от святаго жилища Твоего и от престола славы Твоея,/ да сущи со мною, научит мя, что благоугодно есть пред Тобою,/ и наставит мя в разум, и сохранит мя в славе своей./ Помышления бо смертных вся боязлива, и погрешительна умышления их.
Премудрости Соломоновы чтение (глава 4):
Праведник, аще постигнет скончатися, в покои будет./ Старость бо честна не многолетна, ниже в числе лет исчитается./ Седина же есть мудрость человеком, и возраст старости житие нескверное./ Благоугоден Богови быв, возлюблен бысть, и живый посреде грешник преставлен бысть./ Восхищен бысть, да не злоба изменит разума его, или лесть прельстит душу его./ Рачение бо злобы помрачает добрая, и парение похоти пременяет ум незлобив./ Скончався вмале, исполни лета долга. Угодна бо бе Господеви душа его, сего ради потщася от среды лукавствия./ Людиe же видевше и не разумевше, ниже положше в помышлении таковое./ Яко благодать и милость в преподобных Его, и посещение во избранных Его.
На литии стихиры праздника и святаго стиховныя.
Аще несть отдания, стихиры святаго. Глас 7:
Велий еси, Господи,/ и дивен во святых Своих,/ яко по успении и во гробе Самуилевы кости пророчествуют/ и Елисеевы мертвыя мертвых воскрешают,/ Илиина же милоть сюду и сюду воды разделяет./ Чудна сия воистину и дивна,/ но чуднее сень Петрова и главотяжи Павла,/ иже духи нечистыя прогоняxy и исцеляxy всяку болезнь и язву./ Сим всем почудившеся чудесем,/ прославим чудодеющаго Бога и ныне,// во святем чудотворце Димитрии.
Глас 6: Приемляй молитвы святых Твоих на Нeбеси/ и oбещавый ради праведных не погубити грешныя на земли,/ повелел еси тыя в молитву призывати к Тебе, Господи:/ идите бо, глаголеши, к рабу Моему Иову,/ и сотворит жертву и молитву за вы./ Но и сам Твой угодник Моисей,/ и в пещи трие отроцы,/ егда умоляху Тя за люди согрешшия,/ прежде почивших праотцев святых представляху Ти./ Сице и ныне, молящеся Тебе, Христе Боже наш,/ приводим в молитву угодника Твоего Димитрия, свято пожившаго,/ да его ради праведника пощадиши нас, грешных,// и спасеши души наша.
Глас 5: Приидите, православных собори,/ воспоим святителя, учением к богоразумию нас наставльшаго,/ источника чудес предивнаго,/ Церкве светильника пресветлаго,/ учителя Ростову премудраго/ и всей России прекрасное удобрение,/ той бо избавляет нас от всяких злых искушений и бед// и молится о душах наших.
Христово стадо словесных овец/ на злаце благочестия добре упасл еси, иерарше,/ темже и по преставлении/ церковных твоих чад не оставляй, но посещай/ и, Святей Троице со архиереи предстоя,/ моли спасти вся,/ честных твоих мощей обретение любовию почитающия,// Димитрие прехвальне.
Знамении и чудесы тебе Господь прослави,/ святителю Димитрие,/ прогоняеши бо духи и врачуеши страсти,/ души просвещаеши верных, приходящих к тебе,/ Ангелов равностоятелю,/ архиереев сопрестольне,/ апостолов единонравне,// благоверия поборниче.
Слава, глас 6:
Град освятися, народи благословишася,/ Церковь первородных духом ликовствует/ во обретении честных твоих мощей, иерарше Димитрие,/ с людьми зовущи:/ ты моя крепость и утверждение,/ ты моя доброта, и тобою хвалюся./ Молися спасти вся,/ любовию всемирное святых твоих мощей обретение// присно славящия.
И ныне, праздника.
Аще несть отдания, Богородичен, глас тойже: Творец и Избавитель:
На стиховне стихиры праздника с припевы их.
Аще несть отдания, стихиры святаго, глас 3:
Слушая гласа Господня, призывающаго тя к Себе,/ готов был еси, Димитрие, к исходу твоему от сея жизни./ В вечер и в полунощи,/ в петлоглашение же и утро не воздремал еси,/ ожидая к себе Господа,/ дондеже, сретив, вшел еси к Нему в радость вечную,/ идеже, предстоя Ему, молишися:/ да подаст и нам жизнь святу// и кончину христианскую.
Стих: Священницы Твои облекутся в правду/ и преподобнии Твои возрадуются.
Облекийся ныне за подвиги в преподобие,/ облеклся еси и во святыню за незлобие,/ яко жениху целомудренну, возложи ти венец чудотворения/ и, яко невесту, украси тя Господь за чистоту нетлением./ Дарова же ти сокровища неветшающая на Небеси,/ яко иноческую нищету соблюл еси до смерти на земли,/ веруя Богу быти приятнее сие,/ аще кто тя помянет ничтоже оставивша по себе./ Поминай убо нас ты паче, приснопамятный Димитрие,/ много прегрешений имущих,// но ничтоже от благих дел содержащих.
Стих: Честна пред Господем/ смерть преподобных Его.
Любопытную десницу да отразиши от поискания имений твоих,/ предвозвестил еси в завете, нищелюбче Димитрие, глаголя:/ яко аще и много кто потрудится о тех, но ничтоже обрящет./ От негоже и мы научимся, братие,/ яко лучше не имети или расточати на нищия,/ неже собирати и оставляти по себе.// Сице бо можем купити у Христа Царство Небесное.
Слава, глас 4:
Возрадуемся, Российстии собори,/ похвалу Ростовскую ублажающе,/ чудотворца Димитрия,/ сей бо много потрудися в списании душеполезных нам книг,/ имиже развращенныя от праваго благочестия пути/ ко истине направляются,/ православных же сердца в правоверии утверждаются./ Емуже и возопиим:/ о премудрый учителю, молися Христу,/ да твоим учением наставляеми,// получим живот вечный.
И ныне, праздника.
Аще несть отдания, Богородичен, глас тойже: Призри на моления:
Тропарь, глас 8:
Православия ревнителю и раскола искоренителю,/ Российский целебниче и новый к Богу молитвенниче,/ списаньми твоими буих уцеломудрил еси,/ цевнице духовная, Димитрие блаженне,// моли Христа Бога спастися душам нашим.
Тропарь святаго дважды и праздника единожды.
Аще несть отдания, тропарь святаго дважды и Богородице, Дево: единожды.
НА УТРЕНИ
На Бог Господь: тропарь праздника дважды. Слава, святаго. И ныне, праздника.
Аще несть отдания, тропарь святаго дважды. Слава, и ныне, Богородичен, глас 8: Иже нас ради рождейся от Девы:
По 1-м стихоcловии седален, глас 3:
Марфа и Мария, сестры Лазаревы,/ ова, седящи при ногу Иисусову, слышаше слово Его,/ ова же печашеся о Христовом угощении,/ ты же, обоим сим подражая,/ и в различных послушаниих Христово иго сладце носил еси,/ и, слыша и творя сам слово Божие,/ тому же прочиих учил еси./ Тем якоже на земли от царей и владык различныя почести,/ тако и на Небеси неотъемлемыя тех части у Христа сподобился еси,/ Егоже моли, да подаст душам нашим богомудрие Мариино,/ телесем же трудолюбие Марфино.
Слава, и ныне, праздника.
Аще же несть отдания, Богородичен, глас тойже:
Егда сядет на Престоле cлавы Своея Судия нелицемерный,/ тогда, о Богоневестная Владычице Марие,/ всесильным предстательством Твоим заступи мя,/ ни внимания бо, ни трудолюбия стяжах сестр Лазаревых,/ но все житие мое иждих, прилежа самолюбию и молвам житейским./ Темже прежде времене прибегаю под кров Твой и вопию:/ заступи мя, о Всеблагая моя Покровительнице, в День он Судный.
По 2-м стихословии седален, глас 8:
Яко на седалищи седоша и у нас суеверствующии фарисеи,/ показующе себе быти пред невежы законоучительми,/ но не разумеюще ни яже сами утверждают, ни яже пред другими глаголют,/ ихже дерзкое по пришествии твоем в паству увидев неистовство,/ абие ревнуя по благочестии, возревновал еси/ и, аки Илия, вся тайноводительства раскольническая извед на среду,/ посрамил еси, оставив нам в познание лжи их обличительное наставление./ Егоже ради тя ныне яко истиннаго наставника нашего и учителя/ почитаем вси, богомудре Димитрие.
Слава, и ныне, праздника.
Аще несть отдания, Богородичен, глас тойже:
На всяк день и час чрез Моисея и пророков/ взывает Сын Твой на покаяние мя, о Госпоже Владычице,/ но аз не токмо сим, но ниже аще кто и от мертвых востал бы, небрегу внимати./ Что убо будет и на что надеюся аз, окаянный?/ Токмо к Тебе со слезами вопию:/ направи слух и ум мой к призывающему мя Сыну Твоему,/ да имиже весть судьбами, наставит мя на путь покаяния.
По полиелеи седален, глас 7:
Яко финикс, процвел еси нетлением от земли,/ и, яко кедр, иже в Ливане, умножился еси чудесы,/ превознеслся еси явлением, яко град, верху стояй,/ и возсиял еси памятию твоею, яко светильник из под спуда на свет./ Яже вся на тебе видяще сбытия,/ прославляем Возвеличившаго тя тако во святых Своих./ Ты же, яко имея дерзновение ко Христу Господу,/ помолися, святоявленне Димитрие,/ да спасет и просветит души наша.
Ин седален, глас 7:
Просиял еси добродетельным житием твоим, святителю Димитрие,/ украшаяся красотою нрава, воздержанием и милосердием,/ златословесными же твоими учении украшая Христову Церковь,/ темже, приснопамятне, предстоя Престолу Вседержителя, моли Христа Бога/ даровати грехов оставление празднующим любовию всечестную память твою.
Слава, и ныне, праздника.
Аще несть отдания, Богородичен, глас тойже:
Пророцы Тя предвозвестиша, aпостоли Тя проповедаша,/ мученицы прославиша, святителие ублажиша./ Тем и мы с ними Богородицу Тя исповедающе, благочестно величаем.
Степенна, 1-й антифон 4-го гласа. Прокимен, глас 1: Уста моя возглаголют премудрость// и поучение сердца моего разум. Стих: Услышите сия, вси языцы, внушите, вси живущии по вселенней. Всякое дыхание. Евангелие от Иоанна, зачало 35, от полу. По 50-м псалме стихира, глас 6:
Излияся благодать во устнах твоих,/ святителю Димитрие,/ ученьми бо твоими Церковь украсил еси,/ истину Православия уяснил,/ пагубное же раскольническое мудрование посрамил еси./ Тем якоже в житии,/ тако по отшествии твоем потщися,/ да поне чудесы твоими уверяеми,/ приидут в чувство и прославят купно с нами/ Триипостаснаго Бога,// от нас исходящии, но не от нас сущии.
Канон праздника со ирмосом на 8 и святаго на 6. Аще несть отдания, канон Богородицы со ирмосом на 6 и святаго на 8.
Канон святаго, глас 6.
Песнь 1
Ирмос: Яко по суху, пешешествовав Израиль/ по бездне стопами,/ гонителя фараона/ видя потопляема,// Богу победную песнь поим, вопияше.
Гордому фараону в ожесточении уподобихся/ и того потоплению за нераскаяние подпадох,/ но ты, святый Димитрие, путеводитель ми буди к покаянию,/ яко да и аз от Христа получу вход в Землю Обетованную.
Ни себе пощадих, ни ближняго помиловах,/ но присно чреву, яко на Египет, работая,/ и сам истаеваю гладом и жаждею,/ и другим от крупиц падающих насыщатися возбраняю./ Сего ради к тебе, пастырю добрый Димитрие, оставляемый, прибегох,/ да напитаеши мя, аки манною, словесы твоими/ и напоиши мя слезами умиления.
Утых, утолстех, забых Тя, Бога, Спасающаго мя, тяжко бо ушима слышу и сердцем разумею,/ аще и призываеши мя к Себе чрез закон и пророки./ Темже, о Творче и Избавителю мой,/ житием и учением угодника Твоего Димитрия исправи и спаси мя.
Богородичен: Кая польза в крови моей, внегда сходити ми во истление,/ или что приложится мне,/ аще и весь мир приобрящу, душу же погублю,/ но Tы, Владычице, помози ми,/ да получу от Христа Спаса Твоего прощение грехов и жизнь вечную.
Песнь 3
Ирмос: Несть свят,/ якоже Ты, Господи Боже мой,/ вознесый рог верных Твоих, Блаже,/ и yтвердивый нас на камени// исповедания Твоего.
Утвердися сердце мое в памятозлобии,/ разширишася уста моя на смехи и осуждения,/ возвеселихся о падении ближняго моего,/ учению же твоему богоугодному, cвятителю, ни мало внимах./ Поне убо чудесы твоими премени мя отселе/ и сотвори подражателя житию твоему.
Иныя страны хвалятся премудростию своею,/ другия силою и богатством,/ мы же похваляемся многоцелебными святых Божиих и твоими мощми, чудотворче Димитрие,/ от нихже получаем телесем здравие/ и душам нашим спасительное врачевание.
Даяй молитву молящимся/ и благословляяй в лета наша память праведника Твоего, Димитрия,/ подаждь молитвами того заступление от враг видимых и невидимых.
Богородичен: Взбранная Победительнице и крепкая во искушениих наших Заступнице,/ не презри грех ради наших ускорити на помощь/ и от бед избавити нас, eдина Чистая, eдина Благословенная.
Аще отдание, кондак и икос святаго.
Седален, глас 8:
Древних преподобию подражая,/ освятил еси житие твое на службу Богови в осмоенадесять лето./ Отнележе и был еси велик монах,/ священник, учитель, иерарх,/ ныне же чудотворец и молитвенник о душах наших.
Слава, и ныне, праздника.
Аще несть отдания, Богородичен, глас тойже:
Златокованный кивот вмещаше в cебе древле/ богописанный закон и небесную манну./ Ты же, Богородительнице, заченши, плотию Сына Божия родила еси/ во обновление и спасение душ наших.
Песнь 4
Ирмос: Христос моя сила,/ Бог и Господь,/ честная Церковь/ боголепно поет, взывающи// от смысла чиста, о Господе празднующи.
Позна вол ясли господа своего и осел стяжавшаго его,/ аз же безсловесными страстьми удалихся от Творца моего,/ но ты, пастырю благий Димитрие, яко овча заблуждшее, взыщи мене/ и Христову стаду сопричти мя.
Удобее от терния собирати виноградное гроздие и от репия смоковие,/ неже от жестокаго моего сердца приносити елей милосердия./ Сего ради, делателю винограда Христова Димитрие,/ огради мя страхом Господним и напой мя водою умиления.
Сияя солнце Свое на благия и дождя на праведныя,/ да и влас главы моея не погибнет, храниши мя, грешнаго./ Вся стихии мене ради злаго сташа в чине своем,/ аз един точию пребываю в нечувствии./ Но даждь ми, Господи, угодника ради Твоего Димитрия/ разумети дела Твоя и, слыша слух Твой, боятися Тебе.
Богородичен: Внегда приближитися летом воплощению,/ посреде двою животну познан бысть./ Внегда приити времени ко спасению,/ посреде двою разбойнику явися Сын Твой, Богородице./ Непостижимо во обоих сих Слово,/ да мы, воплощенному и пострадавшему за ны покланяющеся Слову,/ Тя, Матерь Божию, в песнех возвеличим.
Песнь 5
Ирмос: Божиим Светом Твоим, Блаже,/ утренюющих Ти души любовию озари, молюся,/ Тя ведети, Слове Божий,/ Истиннаго Бога,// от мрака греховнаго взывающа.
Светильник ногама моима закон Господень,/ и свет стезям моим оправдания Его,/ аз же, во тьме неведения ползя и толкийся,/ не хощу с мудрыми светильника стяжати./ Но ты мне, светоявленне Димитрие, невестоводитель предстани,/ яко да и аз духом к Богу от нощи утреневати потщуся.
Болезную телом, болезную и душею:/ овому яко досадих объядением и пиянством,/ ову же яко разслабих грехми./ Сугуба болезнь и тяжка,/ но ты, новый чудотворче, умоли Христа, Врача всех,/ да обоя исцелити благоизволит.
Господи Боже наш, даждь нам мир во днех наших,/ Господи Боже наш, стяжи в нас любовь,/ да вси едиными усты и единым сердцем/ исповедуем Единаго Тя, в Троице славимаго Бога.
Богородичен: Страха Господня во чреве не приях,/ ни сердцем о нерадении поболех,/ но, присно зачиная и раждая грехи ко грехом,/ от умножения тех совестию снедаюся./ Сего ради в многоплодии сем беззаконнем к Тебе, Владычице, вопию:/ сотвори мя возродитися в живот вечный покаянием.
Песнь 6
Ирмос: Житейское море/ воздвизаемое зря напастей бурею,/ к тихому пристанищу Твоему притек, вопию Ти:/ возведи от тли живот мой,// Многомилостиве.
От кита Иону, от блата же езернаго тебе, святителю Димитрие, извeде Господь на свет,/ ов тридневен во утробе не вредися, ты же четыредесятолетен неистленен в недрех земных пребыл еси./ Велие чудо! Но больше дарование Божие,/ ибо тя чудесы, яко пророка, прослави.
Древнии онии ниневитяне, невернии языцы суще,/ единою пророческою проповедию покаяшася./ Аз же, толико наставлений божественных имея/ и по вся дни чтомaя слушая, неисправен пребываю,/ но ты, святителю, молитвами твоими к деланию сих настави мя.
Бездна грехов последняя обыде мя,/ и треволнение страстей погружает мя./ Тем, дондеже не понре душа моя во аде,/ к Тебе, Господу Богу, от скорби вопию,/ да праведника Твоего ради Димитрия услышиши и спасеши мя.
Богородичен: Скорая в бедах Помощнице,/ готовое обуреваемым пристанище,/ сохрани мя, Мати Божия, от потопления житейскаго/ и не даждь ми разбитися о камень пагубы душевныя.
Аще отдание, токмо кондак и икос праздника. Аще несть отдания, кондак и икос святаго.
Кондак святаго, глас 8:
Звезду Российскую, от Киева возсиявшую/ и чрез Новград Северский в Ростов достигшую,/ всю же страну сию ученьми и чудесы озарившую,/ ублажим златословеснаго учителя Димитрия,/ той бо всем вся написа, яже к наставлению,/ да всех приобрящет, якоже Павел, Христу// и спасет правоверием души наша.
Икос:
Праведным о кающихся на Небеси,/ нам же, грешным, на земли о тебе, праведниче Димитрие,/ подобает возрадоватися,/ яко новаго тя к Богу молитвенника о нас стяжахом,/ егоже достойными похвалами ублажающе,/ сице от радости зовем:/ радуйся, Ростовская похвало и всея России прославление.
Песнь 7
Ирмос: Росодательну убо пещь/ содела Ангел/ преподобным отроком,/ халдеи же опаляющее/ веление Божие мучителя увеща вопити:// благословен еси, Боже отец наших.
Якоже трие отроцы в пещи вавилонстей/ огненную силу угасиша молитвою,/ тако ты, богоявленне Димитрие,/ возникший огнь в саможегомых скитах ученьми твоими потребил еси./ Отнюдуже тя за спасение душ погибающих/ Господь прослави чудесы и нетлением,/ мы же святолепными песньми ублажаем.
О, коликих благ, окаяннии, лишистеся, раскольницы:/ ни священноначальника бо имате, ни вождя истиннаго ко спасению,/ ниже Безкровныя Жертвы, ниже других таинств сподобляетеся./ Но поне ныне познайте пагубное свое заблуждение,/ и аще делом и учению ангелоподобнаго Димитрия не верите,/ то чудесем, от него бываемым, якоже халдеи онии, веруйте,/ да с нами купно едиными усты помолитеся Богу отец наших.
Воистину, Боже наш,/ Ты еси Един Бог богов и Господь господей/ и разве Тебе инаго и Твоeя Святыя Соборныя Церкве несть,/ ни на Небеси, ни на земли, идеже подобает спастися./ Сего ради даждь нам едиными усты и единым сердцем/ Удивляющаго вся хотения Своя во святых, Тебе славити.
Богородичен: Провидец Даниил усмотри Тя гору, неискусомужная Дево,/ приснопамятный же во святых наш Димитрий,/ якоже Гедеон, Руно Орошенное Тя нарече./ Мы же, обоя исповедающе, просим:/ да на отторгшемся от Тебе камени Христе утверждается Церковь/ и право верующих сердца росою благодати Твоея напаяются.
Песнь 8
Ирмос: Из пламене преподобным росу источил еси/ и праведнаго жертву водою попалил еси:/ вся бо твориши, Христе, токмо еже хотети,// Тя превозносим во вся веки.
Вся средства, cвятителю, на взыскание заблуждших употребил еси,/ разливающийся пламень по скитом водою покаяния погашая,/ морельщиков к безсмертней трапезе призывая,/ просвещенных же и отпадших, да не второе крестящеся паки распинают Христа,/ единаго держатися крещения утверждал еси./ Всех повсюду правоверию учил еси/ и ныне своими списаньми томужде учиши./ Тем яко истиннаго учителя во святых почитаем тя.
Древним оным вавилонским столпотворителем врази нашего благочестия уподобльшеся,/ дерзнуша неразумия своего толки на песце суеверия наздати./ Имже егда опрошася учений твоих воды, cвятителю,/ абие поколебашася во основании и бысть им падение велие,/ нам же, благочестивым, подкрепление и исправление.
Безначальне Отче, Сыне cобезначальне, Утешителю благий, Душе правый,/ Слова Божия Родителю, Отца безначальна Слове,/ Душе живый и зиждяй,/ Троице Единице, помилуй мя.
Богородичен: Якоже купина, огнем распаляема, сама не сгараше,/ но боговидца, устрашив, привeде к почитанию,/ тако Ты, неискусобрачная Невестo,/ приемши во утробу Огнь Божества,/ нетленна в Рождестве пребыла еси./ Дивное Таинство!/ Hепокорников благочестию стыдом опаляеши,/ почитателей же правоверных орошаеши чудесы изобильно.
Песнь 9
Ирмос: Бога человеком невозможно видети,/ на Негоже не смеют чини ангельстии взирати./ Тобою бо, Всечистая, явися человеком/ Слово воплощенно,/ Егоже величающе,// с Небесными вои Тя ублажаем.
Благословен Господь наш, яко посети нас в лета сия/ и воздвиже нам в Российстей Церкви новаго чудотворца Димитрия,/ якоже бо во дни живота своего служаше преподобием и правдою,/ тако и по кончине подает разум заблуждшим/ ко взысканию путей спасительных.
Слава Тебе, Пастыреначальниче,/ яко и во дни наша поставил еси на стражи бодраго пастыря Димитрия,/ имже прогоняются посмрадшия козлища от стада Твоего непорочнаго.
Слава Тебе, Христе Боже,/ благочестивым похвало и правоверным веселие,/ яко проповедание святаго Твоего Димитрия/ достоверными чудесы утверждаеши.
Богородичен: Радость от Ангела приимшей,/ и мы, по проречению Твоему/ ублажающе со всеми роды, евангельски вопием:/ радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.
Светилен праздника. Слава, святаго. И ныне, праздника.
Светилен святаго, глас 8:
Поставляяй пределы языков по числу Ангел Своих/ и собираяй от разсеянных сынов Адамлих Церковь Свою,/ умножаеши в ней святыя Твоя, Боже наш, яко звезды на небеси,/ от нихже просия и память святителя Твоего Димитрия./ Егoже ради просвети души, помраченныя раздорным суеверием,/ да вкупе зовем Ти песнь трегyбую: аллилуия.
Аще несть отдания: Слава, и ныне, Богородичен, глас тойже:
Стопам отходящаго от нас в горняя святителя Димитрия последующе,/ со упованием к Тебе, Владычице, вопием:/ якоже Тя на пречистей иконе с Превечным Младенцем пишемую зрим на земли,/ тако даждь нам видети стоящую одесную Сына Твоего Бога/ в неприступнем cвете на Небеси.
На хвалитех стихиры праздника 3 и святаго 3.
Аще несть отдания, стихиры святаго. Глас 6.
Подобен: Все отложше:
Весь от юности твоея возложился еси/ на взыскание премудрости и страха Божия,/ яже обрет, не в земли, аки ленивый раб, сокрыл еси,/ но, уча и творя по Давшему ти талант,/ во сто трудов умножил еси его,/ и был еси великий купец,/ износяй на свет ветхая и новая,/ и, открывая глубины разума богописанных книг,/ куплю добру деяти научил еси нас./ Тем, благий и верный рабе Божий Димитрие,/ за толика явленна твоя к нам сокровища// вшел еси в радость Господа Твоего.
Весь ум пленил еси в послушание веры,/ да благими делы украсиши ю,/ отнюдуже и делатель винограда Христова явился еси искусный,/ всяку бо розгу, не творящу плода,/ страхом Господним посекл еси/ и едино благочестие сохранял еси в нем,/ oтвне его ограждал еси догматы церковными,/ внутрьуду укрепил еси столпом правоверия,/ всюду предточилия ископовая учений твоих./ Тем и ныне, святый трудолюбче Димитрие,/ присещай виноград твой, егоже насади десница Вышняго,// да плодоприносит гроздие спасения.
Весь невозвратно надеждею возверглся еси на Бога:/ преплавая пучину мира сего, блаженне,/ молвами житейскими не погрузился еси,/ ниже, искушеньми обуреваем, приразился соблазном,/ но, присно благотишием наставляем,/ достигл еси безмолвнаго пристанища./ И, начен корабль Церкве Христовы правити,/ паки к безбедному плаванию исправил еси,/ паки ереседышущия прeложил еси в тщету ветры/ и котвою твоих наставлений утвердил еси его,/ яко дивитися нам и от Бога просити,/ да и впредь противныя ересей ветры// молитвами твоими утишиши.
Весь еси любовию прилепился к Богу и ближнему,/ пастырское бо о стаде своем возымев попечение,/ душею трудился еси в богомыслии и в поучениих,/ телом же в послужении требующим от тебе помощи:/ изнемогающия верою укрепляя,/ болящия душею покаянием врачуя,/ сокрушенныя совестию твердым упованием обязуя,/ заблуждшия от истины на путь правый обращая/ и погибшия ересьми к благочестию взыскуя./ Тем, о пастырю наш предобрый, святителю Димитрие,/ помолися о стаде твоем Пастыреначальнику Христу Богу,// да упасет е Сам в единомыслии, любви и правоверии.
Слава, глас 6:
Воспой, Россие, Господеви песнь нову,/ похвали, граде, Бога Твоего, Ростове,/ яко благоволи Вышний даровати нам новаго чудотворца Димитрия,/ свидетельствованна от всех и от Cамыя Истины./ Егоже память во святых почитающе,/ восхвалим и мы, старцы с юнотами,/ и возвеличим давшаго Бога нашего/ толикому угоднику Своему в нас просияти// нетлением святолепным и чудодействием.
И ныне, праздника.
Аще несть отдания, Богородичен, глас тойже:
Красота девства Твоего неописанна,/ доброта Твоя, о Богомати, несказанная,/ избранна бо еси, якоже солнце,/ полна, яко луна и дуга в явления своя,/ аки стебло ливаново в жатву на горах/ и яко кипарис, возрастаяй от удолия до небес./ Многия доброты Твоя и величия, Приснодево,/ но больши всех, яко носиши Носящаго вся./ Егоже моли купно со святым Димитрием,// да спасет и просветит правоверием души наша.
Славословие великое. Тропарь святаго. Слава, и ныне, праздника или Богородичен. И отпуст.
НА ЛИТУРГИИ
Блаженны праздника, песнь 9-я, на 4, и святаго, песнь 6-я, на 4. Прокимен, аллилуиарий, причастен праздника и святаго.
Аще несть отдания, блаженны от канона святаго, песни 3-я и 6-я, на 8. Прокимен, глас 1: Уста моя возглаголют премудрость/ и поучение сердца моего разум. Стих: Услышите сия, вси языцы, внушите, вси живущии по вселеннeй. Апостол ко Евреем, зачало 318. Аллилуия, глас 2: Уста праведнаго поучатся премудрости: Евангелие от Иоанна, зачало 36. Причастен: В память вечную будет праведник:
|