|
Размещено 15:18 27/04/2011
|
|
Неделя сыропустная. Воспоминание Адамова изгнания. Прощеное Воскресение
Каноны Осмогласника: воскресен, крестовоскресен, и Богородицы, на 8, и Триоди на 6. Творение Христофора Протосигкрита. глас 6.
Песнь 1:
Яко по суху пешешествовав Израиль, по бездне стопами, гонителя фараона видя потопляема, Богу победную песнь поим, вопияше.
Гряди душе моя страстная, плачи твоя деяния днесь, поминающи первое обнажение во Едеме, имже изгнана еси от сладости, и непрестанныя радости.
От многаго благоутробия и щедрот, Создателю твари, и Творче всех, от персти оживив мя прежде, заповедал еси пети Тя со ангелы Твоими.
Ради богатства благости, Ты садиши Создателю и Господи, райскую сладость во Едеме, повелевая ми наслаждатися красных и сладких, и немимотекущих плодов.
Слава: Увы мне душе моя окаянная, сущих во Едеме наслаждатися прияла еси власть от Бога, не ясти же ведения плода повелена была еси: вскую преступила еси закон Божий?
И ныне, Богородичен: Богородительнице Дево, яко Адамова дщи по роду, по благодати же Христу Богу родительница, мене изгнаннаго от Едема, ныне воззови.
Песнь 3:
Несть свят якоже Ты Господи Боже мой, вознесый рог верных Твоих Блаже, и утвердивый нас на камени исповедания Твоего.
Змий льстивый некогда чести моей позавидев, пошепта лестию Еве во уши, от неяже аз прельстився изгнан бых, увы мне, от лика жизни.
Руку простер дерзостно, вкусих древа разумнаго, егоже повеле мне Бог никакоже причаститися, и Божественныя славы отвержен бых горце.
Слава: Увы мне страстная моя душе, како не познала еси прелести? Како не ощутила еси льщения, и зависти вражия? Но помрачилася еси умом, и преступила еси заповедь Создателя твоего.
Богородичен: Упование и покров мой Чистая, обнажение древле покрывшая, едина, падшаго Адама, Рождеством Твоим Чистая, в нетление паки облецы мя.
Седален, глас 4.
Изгнан бысть Адам от райския сладости, снедию горькою в невоздержании заповеди не сохрани Владычни, и осудися делати землю, от неяже взят бысть сам: потом же многим ясти хлеб свой. Темже мы возлюбим воздержание, да не вне рая возрыдаим, якоже он, но в него внидем.
Слава, иный, глас 4.
Ныне время добродетелей явися, и при дверех Судия, не скорбим: но приидите постящеся принесем слезы, умиление и милостыню, зовуще: согрешихом паче песка морскаго: но ослаби всем всех Свободителю, да восприимем нетленный венец.
И ныне, Богородичен. Подобен:
Не умолчим никогда Богородице, силы Твоя глаголати недостойнии: аще бо Ты не бы предстояла молящи, кто бы нас избавил от толиких бед, кто же бы сохранил до ныне свободны? Не отступим Владычице, от Тебе: Твоя бо рабы спасаеши присно от всяких лютых.
Песнь 4:
Христос моя сила, Бог и Господь, честная Церковь боголепно поет взывающи, от смысла чиста, о Господе празднующи.
Чести сподобихся аз страстный, от Тебе Владыки во Едеме: увы мне, како прельстився, и диаволом позавидевся отвержен бых от лица Твоего?
Мене рыдайте ангельстии чинове, рая доброты, и садов тамошнее благолепие, прельстившагося злополучно, и Бога отвергшагося.
Луже блаженный, садове богосажденнии, рая красото, ныне о мне слезы проливайте, от листов, якоже от очию, обнаженнем и страннем славы Божия.
Слава: Не ктому вижу тебе, ни наслаждаюся пресладкия твоея и божественныя светлости, всечестный раю: наг бо повергохся в землю, прогневая Сотворшаго.
Богородичен: Святая Владычице, отверзшая рая врата всем верным, яже Адам заключи преступлением иногда, врата милости мне отверзи.
Песнь 5:
Божиим светом Твоим Блаже, утренюющих Ти души лювовию озари, молюся, Тя ведети Слове Божий, истиннаго Бога, от мрака греховнаго взывающа.
Позавидев древле мне враг, в раи благополучна жития человеконенавистник, в видении змия мне запят, и славы присносущныя странна мя показа.
Рыдаю и плачу душею, и очесем ищу множества слез прилагати, егда воззрю и познаю мою наготу, юже имех от преступления.
Слава: От земли создан бых рукою Божиею, паки же возвратитися в землю аз страстный слышах: кто мене не восплачет, отриновеннаго от Бога, и Едемом ад изменившаго?
Богородичен: Чертог славы Тя тайный вси возвещаем вернии, Богородительнице Всенепорочная. Темже молю Тя Чистая: испадшаго мя чертога райска, свойственна сотвори.
Песнь 6:
Житейское море воздвизаемое зря напастей бурею, к тихому пристанищу Твоему притек вопию Ти: возведи от тли живот мой, Многомилостиве.
Одеждею мя облекл еси боготканною Спасе, во Едеме, яко благоутробен: аз же Твою преступих заповедь, веровав льстивому, и наг видехся окаянный.
Душе всестрастная моя, удалилася еси от Бога, невниманием твоим райскаго лишилася еси наслаждения, от ангел разлучилася еси, во тлю ввелася еси: о падения!
Слава: Помилуй, ущедри Вседержителю Боже, Твоею руку творение, не презри мене, молюся, Блаже, отлучившаго себе самаго от лика ангел Твоих.
Богородичен: Марие Богозванная, Госпоже всяческих, яко рождшая Господа Царя всех и Избавителя, пленена мя суща от райския славы, воззови.
Кондак, глас 6:
Премудрости наставниче, смысла подателю, немудрых наказателю, и нищих защитителю, утверди, вразуми сердце мое Владыко: Ты даждь ми слово, Отчее Слово, се бо устне мои не возбраню, во еже звати Тебе: Милостиве, помилуй мя падшаго.
Икос: Седе Адам тогда и плакася, прямо сладости рая, рукама бия лице, и глаголаше: Милостиве, помилуй мя падшаго.
Видев Адам ангела изринувша, и затворивша божественнаго сада дверь, воздохнув вельми, и глагола: Милостиве, помилуй мя падшаго.
Споболи раю стяжателю обнищавшему, и шумом твоих листвий умоли Содетеля, да не затворит тя: Милостиве, помилуй мя падшаго.
Раю вседобродетельный, всесвятый, всебогатый, Адама ради насажденный, и ради Евы заключенный, умоли Бога о падшем: Милостиве, помилуй мя падшаго.
Синаксарь.
Стихи: Мир с родоначальники горько да восплачет:
Снедию сладкою падший с падшими.
В сей день воспоминание творим от райския пищи испадения первозданнаго Адама, еже божественнии святии отцы наши прежде святыя Четыредесятницы вчиниша: якоже теми показующе вещьми, елика постная лечьба человеческому естеству полезная, и елико паки еже от лакомства и непослушания гнусно. Оставльше убо отцы, яже по части в мире, сими бывшая повествовати безчисленна суща, первозданнаго Адама предлагают, елико зло пострада, от еже ни вмале поститися, отонуду и нашему приведе естеству, яве предпоказующе. И якоже первое в человецех Божие заповедание поста доброе, еже не сохранив он: но чреву покорься, паче же прелестнику змию Евою, не токмо бог не бысть, но и смерть привлече, и пагубу всему роду подаде. Пищи убо ради перваго Адама, Господь дней постися четыредесять, и послушлив бысть: егоже ради и настоящая святая Четыредесятница святыми апостолы умыслися, да еже не сохранив он пострада, погубив нетление, сохранивше мы восприимем постом. Инако же, якоже и предрекохом, намерение святых сие есть, да яже из начала даже до конца дела бывшая Богом, вкратце обымут. Елма же всех по нам виновно преступление и от пищи испадение Адамово: по сему слову сие ныне предлагают, память нам творящим, онаго да убежим, паче же невоздержанию во всем да не ревнуем. В шестый убо день Адам создася рукою Божиею, почтен быв и образом, вдуновлением. И взем заповедь, абие даже до шестаго часа в раи поживе: таже преступив сию, оттуду изгнася. Евреин убо Филон сто, рече, лет Адаму в раи сотворити: друзии же, седмь дней или лет глаголют, чести ради седмаго числа. И яко в шестый час руце простер, и плода коснуся: яви и Новый Адам Христос, в шестый час и день длани простер на Кресте, онаго исцеляя пагубу. Посреде же тли и нетления создан бысть, да еже изберет произволением, оно и притяжет. Бе же убо мощно Богу и безгрешна сего сотворити: но да будет и того произволение исправление. Сего ради закон дает, всех убо касатися садов, сего же ни: негли от всех созданий Божественныя силы бываемое познание помышляти: а еже о естестве Божии, никакоже. Еже убо и Богослов Григорий, любопремудрствуяй, древесем быти, мысли Божественней: садом же, Боговидению. Сиречь, повеле [глаголет] Бог Адаму о всех убо иных стихиах и качествах пещися, и помышляти умом, и прославляти Бога оттуду: сия бо истинно пища, негли же и о Своем естестве, о Бозе убо, Кто же естеством, и Господе, и како все от не сущаго приведе, никакоже искати. Он же другая убо оставль, яже о Бозе наипаче испытуяй бяше, и Онаго естество опасне изведоваяй: яко убо еще несовершен сый, и препрост, и младенец, в сицевая испаде, сатане Евою мечтание ему вложившу обожения. Великий же и божественный Златоуст, сугубу некую силу древу оному имети глаголет: и на земли глаголет раю быти, и умну ему, и чувственну любопремудрствует, якоже бе Адам: и ова посреде тли и нетления: вкупе и писание соблюдая: и ниже паки пребываяй при писмени. Глаголют же нецыи, древу оному преслушания быти смоковнице: зане познавше абие наготу, листвие оныя употребивше покрышася. Сего ради Христос, яко вину бывшу сию преслушания, прокля: имать бо некое и ко греху уподобление. Первое убо, еже услаждающее таже еже от листвия жестокое, и прилепляющееся млеком. Суть же, иже и древо оно со Евою Адама беседу и разум, умыслиша не добре. Преступив убо и смертною облекся плотию, и клятву взем изгнан бысть рая: и пламенному оружию сего врата повелено бысть хранити. Сей же прямо седя плакаше, коликих благ лишися, за еже не поститися ко времени: и из онаго весь род оному равных приобщися, дондеже Создавый нас, наше помиловав естество, погибаемое сатаною, от Девы Святыя рождся и изрядне пожив, путь нам показав, сопротивными оному, рекше, постом и смирением, и победив хитро нас прельстившаго, и паки в древнее достояние приведе. Вся убо сия богоноснии отцы представити хотяще, всею Триодию прежде убо ветхая предлагают: ихже первое создание: и от пищи испадение Адамово, егоже ныне память творим: таже и прочими Моисейскими и пророческими, и вящши Давидскими словесы, и некая тогда от благодати прилагающе. Таже по чину и яже Новаго Завета: ихже первое есть Благовещение, смотрением Божиим неизглаголанным во святей Четыредесятнице присно обретаемо: Лазарем же и цветоносием, и святою Великою седмицею священным прочитаемым Евангелием: самым же святым и спасительным страстем Христовым по тонку певаемым. Таже и Воскресением, и прочими даже и до сошествия Святаго Духа священным Деянием прочитаемым, како проповедь бысть, и святых всех собра: Деяния бо Воскресение извествуют чудес ради. Понеже убо за еже ни единою Адаму поститися, толика пострадахом, предлагается ныне сего воспоминание, во входе святыя Четыредесятницы: да поминающе елико зло, еже не поститися введе, потщимся пост радостне подъяти и сохранити. Якоже убо егоже погреши Адам [сиречь обожения], мы тем получим, рыдающе и постящеся и смиряющеся, дондеже нас Бог посетит: сих бо кроме неудобь прияти еже погубихом. Ведомо же буди, яко десятина есть, сия святая и великая Четыредесятница, всего лета. Понеже бо от лености присно поститися, и от злых упразднитися не хощем, яко некую жатву душам сию апостоли, и божественнии отцы предаша: яко елика убо всем летом безместная содеяхом: ныне сокрушаеми, и постом смиряеми очистим: юже и хранити должни есмы опаснейше. Но убо и прочия три святых апостол глаголю, Богородицы, и Рождества Христова: к четырем бо лета временом, и Четыредесятницу божественнии апостоли издаша, сию вящше почетше святых ради страстей, и яко Христос сию постися и прославися. И Моисей четыредесять дней постився закон прият: и Илиа сам: и Даниил, и елицы искуснии у Бога. И яко добро есть пост, показует от сопротивнаго Адам. За сию убо вину Адамово изгнание зде святыми отцы умыслися. Неизреченным Твоим благоутробием Христе Боже наш, пищи райския нас сподоби, и помилуй, яко един Человеколюбец, аминь.
Песнь 7:
Росодательну убо пещь содела ангел преподобным отроком, халдеи же опаляющее веление Божие мучителя увеща вопити: благословен еси Боже отец наших.
Владычествуяй всеми веки Господи, создавый мя волею Твоею, завидена мя льстивым змием иногда, и Тебе прогневавшаго Спасе, не презри Боже, но воззови мя.
Студными одеян одеждами, увы мне, вместо одеяния светозарнаго, плачу моея погибели, Спасе, и верою вопию Ти Благий: не презри Боже, но воззови мя.
Слава: Уязви змий вселукавый всю мою душу лукавно, райския же сладости изгнана сотвори: но о благосерде Спасе, не презри яко Бог, но воззови мя.
Богородичен: Молебное мое моление Всенепорочная приими милостию Твоею, и прощение прегрешений даждь ми Чистая, рыданьми вопиющему прилежно: не презри Благая, но воззови мя.
Песнь 8: Из пламене преподобным росу источил еси, и праведнаго жертву водою попалил еси: вся бо твориши Христе токмо еже хотети, Тя превозносим во вся веки.
Дарми многообразными древле, почел еси руку Твоею дело, едине Человеколюбче: змий же лютый свистанием прельсти, увы мне, настоящих благ обнажив.
Вскую совета горькаго послушала еси, и Божественнаго повеления была еси преслушна? Увы мне смиренная душе, Бога оскорбившая: Егоже присно славити учинена еси со ангелы!
Благословим Отца, и Сына, и Святаго Духа, Господа.
Гадом и зверем владычица бывши, гаду душетленному како собеседовала еси, советника приимши яко праваго, льстиваго? О твоего прельщения, душе моя всестрастная!
Богородичен: Светоносное селение Тя Божия воплощения, воспеваем Марие Богоблагодатная: темже мя люте омраченна страстьми, просвети светом милости, надежде ненадежных.
Песнь 9:
Бога человеком невозможно видети на Негоже не смеют чини ангельстии взирати: Тобою же Всечистая, явися человеком Слово воплощенно: Егоже величающе, с небесными вои Тя ублажаем.
Сладок вкус плод разума во Едеме яви ми ся насыщшемуся снеди, в желчь же бысть конец его. Увы мне душе страстная, како невоздержание тя райскаго ядения странна сотвори?
Боже всех, милости Господи, на мое смирение благоутробне призри, и не далече посли мя Божественнаго Едема, яко да зря доброты, отонудуже испадох, потщуся паки рыданьми восприяти яже погубих.
Рыдаю, стеню и плачу, херувимы с пламенным оружием зря, Едема вход стрещи повеленныя, всем претупником, увы! неприступный, аще не Ты невозбранен Спасе той сотвориши ми.
Слава: Дерзаю множеству милости Твоея Христе Спасе, и Божественных ребр Твоих крови, еюже освятил еси естество человеческое, отверзл же еси врата Тебе служащим райская Блаже, прежде заключеная Адаму.
Богородичен: Жизни двере непроходимая, умная, Дево Богородице Безневестная, райская врата заключеная ми прежде отверзи Твоими молитвами, яко да славлю Тя по Бозе мою помощницу, и державное прибежище.
Ексапостиларий воскресный.
Слава:
Заповедь Твою, Господи, преслушав окаянный, и обнажен Твоея славы, студа исполнихся, увы мне! и сладости изриновен есмь райския благоутробне. Милостиве, помилуй лишившася праведно благости Твоея.
И ныне:
Изгнана бывша Господи рая первее снедию древа, ввел еси паки Крестом и страстию Твоею Спасе и Боже мой, имже нас утверди пост совершити чистолепно, и Божественному востанию поклонитися, Пасце спасительней, Тя рождшия молитвами.
Неделя сыропустная. Воспоминание Адамова изгнания. Прощеное Воскресение
Каноны Осмогласника: воскресен, крестовоскресен, и Богородицы, на 8, и Триоди на 6. Творение Христофора Протосигкрита. глас 6.
Песнь 1:
Яко по суху пешешествовав Израиль, по бездне стопами, гонителя фараона видя потопляема, Богу победную песнь поим, вопияше.
Гряди душе моя страстная, плачи твоя деяния днесь, поминающи первое обнажение во Едеме, имже изгнана еси от сладости, и непрестанныя радости.
От многаго благоутробия и щедрот, Создателю твари, и Творче всех, от персти оживив мя прежде, заповедал еси пети Тя со ангелы Твоими.
Ради богатства благости, Ты садиши Создателю и Господи, райскую сладость во Едеме, повелевая ми наслаждатися красных и сладких, и немимотекущих плодов.
Слава: Увы мне душе моя окаянная, сущих во Едеме наслаждатися прияла еси власть от Бога, не ясти же ведения плода повелена была еси: вскую преступила еси закон Божий?
И ныне, Богородичен: Богородительнице Дево, яко Адамова дщи по роду, по благодати же Христу Богу родительница, мене изгнаннаго от Едема, ныне воззови.
Песнь 3:
Несть свят якоже Ты Господи Боже мой, вознесый рог верных Твоих Блаже, и утвердивый нас на камени исповедания Твоего.
Змий льстивый некогда чести моей позавидев, пошепта лестию Еве во уши, от неяже аз прельстився изгнан бых, увы мне, от лика жизни.
Руку простер дерзостно, вкусих древа разумнаго, егоже повеле мне Бог никакоже причаститися, и Божественныя славы отвержен бых горце.
Слава: Увы мне страстная моя душе, како не познала еси прелести? Како не ощутила еси льщения, и зависти вражия? Но помрачилася еси умом, и преступила еси заповедь Создателя твоего.
Богородичен: Упование и покров мой Чистая, обнажение древле покрывшая, едина, падшаго Адама, Рождеством Твоим Чистая, в нетление паки облецы мя.
Седален, глас 4.
Изгнан бысть Адам от райския сладости, снедию горькою в невоздержании заповеди не сохрани Владычни, и осудися делати землю, от неяже взят бысть сам: потом же многим ясти хлеб свой. Темже мы возлюбим воздержание, да не вне рая возрыдаим, якоже он, но в него внидем.
Слава, иный, глас 4.
Ныне время добродетелей явися, и при дверех Судия, не скорбим: но приидите постящеся принесем слезы, умиление и милостыню, зовуще: согрешихом паче песка морскаго: но ослаби всем всех Свободителю, да восприимем нетленный венец.
И ныне, Богородичен. Подобен:
Не умолчим никогда Богородице, силы Твоя глаголати недостойнии: аще бо Ты не бы предстояла молящи, кто бы нас избавил от толиких бед, кто же бы сохранил до ныне свободны? Не отступим Владычице, от Тебе: Твоя бо рабы спасаеши присно от всяких лютых.
Песнь 4:
Христос моя сила, Бог и Господь, честная Церковь боголепно поет взывающи, от смысла чиста, о Господе празднующи.
Чести сподобихся аз страстный, от Тебе Владыки во Едеме: увы мне, како прельстився, и диаволом позавидевся отвержен бых от лица Твоего?
Мене рыдайте ангельстии чинове, рая доброты, и садов тамошнее благолепие, прельстившагося злополучно, и Бога отвергшагося.
Луже блаженный, садове богосажденнии, рая красото, ныне о мне слезы проливайте, от листов, якоже от очию, обнаженнем и страннем славы Божия.
Слава: Не ктому вижу тебе, ни наслаждаюся пресладкия твоея и божественныя светлости, всечестный раю: наг бо повергохся в землю, прогневая Сотворшаго.
Богородичен: Святая Владычице, отверзшая рая врата всем верным, яже Адам заключи преступлением иногда, врата милости мне отверзи.
Песнь 5:
Божиим светом Твоим Блаже, утренюющих Ти души лювовию озари, молюся, Тя ведети Слове Божий, истиннаго Бога, от мрака греховнаго взывающа.
Позавидев древле мне враг, в раи благополучна жития человеконенавистник, в видении змия мне запят, и славы присносущныя странна мя показа.
Рыдаю и плачу душею, и очесем ищу множества слез прилагати, егда воззрю и познаю мою наготу, юже имех от преступления.
Слава: От земли создан бых рукою Божиею, паки же возвратитися в землю аз страстный слышах: кто мене не восплачет, отриновеннаго от Бога, и Едемом ад изменившаго?
Богородичен: Чертог славы Тя тайный вси возвещаем вернии, Богородительнице Всенепорочная. Темже молю Тя Чистая: испадшаго мя чертога райска, свойственна сотвори.
Песнь 6:
Житейское море воздвизаемое зря напастей бурею, к тихому пристанищу Твоему притек вопию Ти: возведи от тли живот мой, Многомилостиве.
Одеждею мя облекл еси боготканною Спасе, во Едеме, яко благоутробен: аз же Твою преступих заповедь, веровав льстивому, и наг видехся окаянный.
Душе всестрастная моя, удалилася еси от Бога, невниманием твоим райскаго лишилася еси наслаждения, от ангел разлучилася еси, во тлю ввелася еси: о падения!
Слава: Помилуй, ущедри Вседержителю Боже, Твоею руку творение, не презри мене, молюся, Блаже, отлучившаго себе самаго от лика ангел Твоих.
Богородичен: Марие Богозванная, Госпоже всяческих, яко рождшая Господа Царя всех и Избавителя, пленена мя суща от райския славы, воззови.
Кондак, глас 6:
Премудрости наставниче, смысла подателю, немудрых наказателю, и нищих защитителю, утверди, вразуми сердце мое Владыко: Ты даждь ми слово, Отчее Слово, се бо устне мои не возбраню, во еже звати Тебе: Милостиве, помилуй мя падшаго.
Икос: Седе Адам тогда и плакася, прямо сладости рая, рукама бия лице, и глаголаше: Милостиве, помилуй мя падшаго.
Видев Адам ангела изринувша, и затворивша божественнаго сада дверь, воздохнув вельми, и глагола: Милостиве, помилуй мя падшаго.
Споболи раю стяжателю обнищавшему, и шумом твоих листвий умоли Содетеля, да не затворит тя: Милостиве, помилуй мя падшаго.
Раю вседобродетельный, всесвятый, всебогатый, Адама ради насажденный, и ради Евы заключенный, умоли Бога о падшем: Милостиве, помилуй мя падшаго.
Синаксарь.
Стихи: Мир с родоначальники горько да восплачет:
Снедию сладкою падший с падшими.
В сей день воспоминание творим от райския пищи испадения первозданнаго Адама, еже божественнии святии отцы наши прежде святыя Четыредесятницы вчиниша: якоже теми показующе вещьми, елика постная лечьба человеческому естеству полезная, и елико паки еже от лакомства и непослушания гнусно. Оставльше убо отцы, яже по части в мире, сими бывшая повествовати безчисленна суща, первозданнаго Адама предлагают, елико зло пострада, от еже ни вмале поститися, отонуду и нашему приведе естеству, яве предпоказующе. И якоже первое в человецех Божие заповедание поста доброе, еже не сохранив он: но чреву покорься, паче же прелестнику змию Евою, не токмо бог не бысть, но и смерть привлече, и пагубу всему роду подаде. Пищи убо ради перваго Адама, Господь дней постися четыредесять, и послушлив бысть: егоже ради и настоящая святая Четыредесятница святыми апостолы умыслися, да еже не сохранив он пострада, погубив нетление, сохранивше мы восприимем постом. Инако же, якоже и предрекохом, намерение святых сие есть, да яже из начала даже до конца дела бывшая Богом, вкратце обымут. Елма же всех по нам виновно преступление и от пищи испадение Адамово: по сему слову сие ныне предлагают, память нам творящим, онаго да убежим, паче же невоздержанию во всем да не ревнуем. В шестый убо день Адам создася рукою Божиею, почтен быв и образом, вдуновлением. И взем заповедь, абие даже до шестаго часа в раи поживе: таже преступив сию, оттуду изгнася. Евреин убо Филон сто, рече, лет Адаму в раи сотворити: друзии же, седмь дней или лет глаголют, чести ради седмаго числа. И яко в шестый час руце простер, и плода коснуся: яви и Новый Адам Христос, в шестый час и день длани простер на Кресте, онаго исцеляя пагубу. Посреде же тли и нетления создан бысть, да еже изберет произволением, оно и притяжет. Бе же убо мощно Богу и безгрешна сего сотворити: но да будет и того произволение исправление. Сего ради закон дает, всех убо касатися садов, сего же ни: негли от всех созданий Божественныя силы бываемое познание помышляти: а еже о естестве Божии, никакоже. Еже убо и Богослов Григорий, любопремудрствуяй, древесем быти, мысли Божественней: садом же, Боговидению. Сиречь, повеле [глаголет] Бог Адаму о всех убо иных стихиах и качествах пещися, и помышляти умом, и прославляти Бога оттуду: сия бо истинно пища, негли же и о Своем естестве, о Бозе убо, Кто же естеством, и Господе, и како все от не сущаго приведе, никакоже искати. Он же другая убо оставль, яже о Бозе наипаче испытуяй бяше, и Онаго естество опасне изведоваяй: яко убо еще несовершен сый, и препрост, и младенец, в сицевая испаде, сатане Евою мечтание ему вложившу обожения. Великий же и божественный Златоуст, сугубу некую силу древу оному имети глаголет: и на земли глаголет раю быти, и умну ему, и чувственну любопремудрствует, якоже бе Адам: и ова посреде тли и нетления: вкупе и писание соблюдая: и ниже паки пребываяй при писмени. Глаголют же нецыи, древу оному преслушания быти смоковнице: зане познавше абие наготу, листвие оныя употребивше покрышася. Сего ради Христос, яко вину бывшу сию преслушания, прокля: имать бо некое и ко греху уподобление. Первое убо, еже услаждающее таже еже от листвия жестокое, и прилепляющееся млеком. Суть же, иже и древо оно со Евою Адама беседу и разум, умыслиша не добре. Преступив убо и смертною облекся плотию, и клятву взем изгнан бысть рая: и пламенному оружию сего врата повелено бысть хранити. Сей же прямо седя плакаше, коликих благ лишися, за еже не поститися ко времени: и из онаго весь род оному равных приобщися, дондеже Создавый нас, наше помиловав естество, погибаемое сатаною, от Девы Святыя рождся и изрядне пожив, путь нам показав, сопротивными оному, рекше, постом и смирением, и победив хитро нас прельстившаго, и паки в древнее достояние приведе. Вся убо сия богоноснии отцы представити хотяще, всею Триодию прежде убо ветхая предлагают: ихже первое создание: и от пищи испадение Адамово, егоже ныне память творим: таже и прочими Моисейскими и пророческими, и вящши Давидскими словесы, и некая тогда от благодати прилагающе. Таже по чину и яже Новаго Завета: ихже первое есть Благовещение, смотрением Божиим неизглаголанным во святей Четыредесятнице присно обретаемо: Лазарем же и цветоносием, и святою Великою седмицею священным прочитаемым Евангелием: самым же святым и спасительным страстем Христовым по тонку певаемым. Таже и Воскресением, и прочими даже и до сошествия Святаго Духа священным Деянием прочитаемым, како проповедь бысть, и святых всех собра: Деяния бо Воскресение извествуют чудес ради. Понеже убо за еже ни единою Адаму поститися, толика пострадахом, предлагается ныне сего воспоминание, во входе святыя Четыредесятницы: да поминающе елико зло, еже не поститися введе, потщимся пост радостне подъяти и сохранити. Якоже убо егоже погреши Адам [сиречь обожения], мы тем получим, рыдающе и постящеся и смиряющеся, дондеже нас Бог посетит: сих бо кроме неудобь прияти еже погубихом. Ведомо же буди, яко десятина есть, сия святая и великая Четыредесятница, всего лета. Понеже бо от лености присно поститися, и от злых упразднитися не хощем, яко некую жатву душам сию апостоли, и божественнии отцы предаша: яко елика убо всем летом безместная содеяхом: ныне сокрушаеми, и постом смиряеми очистим: юже и хранити должни есмы опаснейше. Но убо и прочия три святых апостол глаголю, Богородицы, и Рождества Христова: к четырем бо лета временом, и Четыредесятницу божественнии апостоли издаша, сию вящше почетше святых ради страстей, и яко Христос сию постися и прославися. И Моисей четыредесять дней постився закон прият: и Илиа сам: и Даниил, и елицы искуснии у Бога. И яко добро есть пост, показует от сопротивнаго Адам. За сию убо вину Адамово изгнание зде святыми отцы умыслися. Неизреченным Твоим благоутробием Христе Боже наш, пищи райския нас сподоби, и помилуй, яко един Человеколюбец, аминь.
Песнь 7:
Росодательну убо пещь содела ангел преподобным отроком, халдеи же опаляющее веление Божие мучителя увеща вопити: благословен еси Боже отец наших.
Владычествуяй всеми веки Господи, создавый мя волею Твоею, завидена мя льстивым змием иногда, и Тебе прогневавшаго Спасе, не презри Боже, но воззови мя.
Студными одеян одеждами, увы мне, вместо одеяния светозарнаго, плачу моея погибели, Спасе, и верою вопию Ти Благий: не презри Боже, но воззови мя.
Слава: Уязви змий вселукавый всю мою душу лукавно, райския же сладости изгнана сотвори: но о благосерде Спасе, не презри яко Бог, но воззови мя.
Богородичен: Молебное мое моление Всенепорочная приими милостию Твоею, и прощение прегрешений даждь ми Чистая, рыданьми вопиющему прилежно: не презри Благая, но воззови мя.
Песнь 8: Из пламене преподобным росу источил еси, и праведнаго жертву водою попалил еси: вся бо твориши Христе токмо еже хотети, Тя превозносим во вся веки.
Дарми многообразными древле, почел еси руку Твоею дело, едине Человеколюбче: змий же лютый свистанием прельсти, увы мне, настоящих благ обнажив.
Вскую совета горькаго послушала еси, и Божественнаго повеления была еси преслушна? Увы мне смиренная душе, Бога оскорбившая: Егоже присно славити учинена еси со ангелы!
Благословим Отца, и Сына, и Святаго Духа, Господа.
Гадом и зверем владычица бывши, гаду душетленному како собеседовала еси, советника приимши яко праваго, льстиваго? О твоего прельщения, душе моя всестрастная!
Богородичен: Светоносное селение Тя Божия воплощения, воспеваем Марие Богоблагодатная: темже мя люте омраченна страстьми, просвети светом милости, надежде ненадежных.
Песнь 9:
Бога человеком невозможно видети на Негоже не смеют чини ангельстии взирати: Тобою же Всечистая, явися человеком Слово воплощенно: Егоже величающе, с небесными вои Тя ублажаем.
Сладок вкус плод разума во Едеме яви ми ся насыщшемуся снеди, в желчь же бысть конец его. Увы мне душе страстная, како невоздержание тя райскаго ядения странна сотвори?
Боже всех, милости Господи, на мое смирение благоутробне призри, и не далече посли мя Божественнаго Едема, яко да зря доброты, отонудуже испадох, потщуся паки рыданьми восприяти яже погубих.
Рыдаю, стеню и плачу, херувимы с пламенным оружием зря, Едема вход стрещи повеленныя, всем претупником, увы! неприступный, аще не Ты невозбранен Спасе той сотвориши ми.
Слава: Дерзаю множеству милости Твоея Христе Спасе, и Божественных ребр Твоих крови, еюже освятил еси естество человеческое, отверзл же еси врата Тебе служащим райская Блаже, прежде заключеная Адаму.
Богородичен: Жизни двере непроходимая, умная, Дево Богородице Безневестная, райская врата заключеная ми прежде отверзи Твоими молитвами, яко да славлю Тя по Бозе мою помощницу, и державное прибежище.
Ексапостиларий воскресный.
Слава:
Заповедь Твою, Господи, преслушав окаянный, и обнажен Твоея славы, студа исполнихся, увы мне! и сладости изриновен есмь райския благоутробне. Милостиве, помилуй лишившася праведно благости Твоея.
И ныне:
Изгнана бывша Господи рая первее снедию древа, ввел еси паки Крестом и страстию Твоею Спасе и Боже мой, имже нас утверди пост совершити чистолепно, и Божественному востанию поклонитися, Пасце спасительней, Тя рождшия молитвами.
|
|