|
Размещено 16:12 27/04/2011
|
|
Служба преподобным Кириллу и Марии Радонежским
Преподобные Кирилл и Мария жили в древнем Ростовском княжестве. В четырех верстах от Ростова Великого, по преданию, находилось их имение. Боярин Кирилл состоял на службе у ростовских князей. Кирилл и Мария строго следовали церковным правилам и обычаям, прилежали молитве и любили храм Божий. Особенно заботились они о делах милосердия.
У благочестивой четы уже был сын Стефан, когда Бог даровал им другого сына, Варфоломея, в будущем — преподобного Сергия. Еще до рождения Варфоломея Господь явил знамение Своего благоволения будущему подвижнику: однажды во время Божественной литургии ребенок во чреве Марии трижды громко воскликнул. Праведные супруги дали обет: если родится младенец мужского пола, посвятить его на служение Церкви и Богу.
После Варфоломея у Кирилла и Марии родился третий сын — Петр. Своих детей супруги воспитывали в Законе Божием, благочестии и чистоте. Когда пришло время, боярин Кирилл отдал сыновей учиться грамоте. Стефан и Петр учились легко, а Варфоломею грамота не давалась. Мальчик горько плакал и усердно молился, чтобы Господь вразумил его. И чудесным образом, через явление таинственного инока, Варфоломею дан был великий дар Божий — познание книжного учения.
Под старость, обеднев, боярин Кирилл вынужден был поселиться в городке Радонеже, в земле Московской. Стефан и Петр женились, а Варфоломей желал принять иноческий постриг. Праведные Кирилл и Мария были усердными почитателями монашества, но просили Варфоломея подождать с исполнением своего намерения до их смерти, чтобы упокоить их старость. Благодатный сын повиновался святым родителям.
В конце жизни преподобные Кирилл и Мария пожелали воспринять ангельский чин. Они направились в Покровский Хотьков монастырь, находившийся в трех верстах от Радонежа и в то время объединявший как бы две обители: для старцев и для стариц. Здесь преподобные Кирилл и Мария провели остаток дней своих в приготовлении к вечной жизни. Они приняли сначала монашеский постриг, а затем схиму. Отягощенные болезнями и старостью, схимники недолго подвизались в новом звании. Около 1337 года они с миром отошли ко Господу.
Существует предание, что преподобный Сергий заповедал, прежде чем идти к нему в обитель, помолиться сначала о упокоении его родителей над их гробом. Почитание преподобных Кирилла и Марии восходит к XVI веку. У мощей их в Покровском соборе монастыря непрестанно читалась Псалтирь и служились панихиды. Сила заступничества преподобных проявилась во многих чудотворениях, происходивших по молитве к ним и от их мощей.
В годы недавних гонений Хотьковская обитель подверглась разорению. В 1989 году Покровский собор, а затем и весь монастырь были возвращены Церкви.
В 1992 году Архиерейский Собор Русской Православной Церкви причислил преподобных Кирилла и Марию к лику святых земли Российской. Память преподобных Кирилла и Марии — 28 сентября, 18 января и 6 июля (в Соборе Радонежских святых).
НА ВЕЛИЦЕЙ ВЕЧЕРНИ
Блажен муж: 1-й антифон.
На Господи, воззвах: стихиры на 8, глас 8.
Подобен: О, преславнаго чудесе:
Буди благословенна, земле Ростовская,/ в малем селении Варнице/ благочестивую чету всему миру явившая,/ Кирилла и Марию приснопамятных,/ добрый образ честнаго супружества,/ достойныя родители Сергия великаго./ Тии бо ныне Престолу Божию/ вкупе предстояще,// молятся о спасении душ наших.
Именитии и славнии/ боярскаго рода наследницы,/ князем ростовским вернии служителие,/ всехвальнии Кирилле и Марие,/ безвестную Варницу лепоте градстей предпочетшии,/ идеже благочестно поживше,/ воистину древо доброплодное явистеся,/ плод прекрасный израстивше,/ Сергия великаго,// с нимже молитеся о душах наших.
Преподобне отче Кирилле,/ печальника земли Русския благословенный родителю,/ в годину тяжких испытаний,/ многочастне в стан неверных князем ростовским сшествуя,/ благая отечеству и Церкви/ устрояти вспомоществовал еси./ Ныне же в селениих Небесных водворяяся,/ молися Господу,// да спасет от работы греховныя души наша.
Преподобная мати Марие,/ благочестием и целомудрием сияющи,/ житием твоим Богу угодила еси,/ Той же сотвори тя достойну/ избранный сосуд Духа Святаго чревоносити/ и служителя усерднаго Святыя Троицы миру явити./ Ныне же с ним в селениих праведных водворяющися,/ молися Господу,// спастися душам нашим.
Слава, глас 5:
Приидите, вернии,/ похвальными словесы родители Сергия преподобнаго возславим,/ достохвальную чету, добрейшия супруги,/ таковому младенцу сподобльшияся быти родители./ Бог предуготова их к дивному сему рождеству,/ быста бо угодницы Божии,/ праведницы пред Ним и людьми и всякими добродетельми украшеннии,/ тии и ныне предстоят Престолу Святыя Троицы// и молятся о душах наших.
И ныне, Богородичен, глас тойже: В Чермнем мори:
Вход. Прокимен дне. Чтения три преподобническая.
Премудрости Соломоновы чтение (главы 5 и 6):
Праведницы во веки живут, и в Господе мзда их, и попечение их у Вышняго./ Сего ради приимут Царствие благолепия и венец доброты от руки Господни,/ зане десницею покрыет я и мышцею защитит их./ Приимет всеоружие рвение Свое и вооружит тварь в месть врагом./ Облечется в броня правды и возложит шлем, суд нелицемерен./ Приимет щит непобедимый, преподобне./ Поострит же напрасный гнев во оружие;/ споборет же с ним мир на безумныя./ Пойдут праволучныя стрелы молниины/ и, яко от благокругла лука облаков, на намерение полетят./ И от каменометныя ярости исполнь падут грады,/ вознегодует на них вода морская, реки же потопят я нагло./ Сопротив станет им дух cилы, и, яко вихор, развеет их/ и опустошит всю землю беззаконие, и злодейство превратит престолы сильных./ Слышите убо, царие, и разумейте, навыкните судии концев земли./ Внушите, держащии множества и гордящиися о народех языков,/ яко дана есть от Господа держава вам и сила от Вышняго.
Премудрости Соломоновы чтение (глава 3):
Праведных души в руце Божией, и не прикоснется их мука./ Непщевани быша во очесех безумных умрети, и вменися озлобление исход их./ И еже от нас шествие сокрушение, они же суть в мире./ Ибо пред лицем человеческим аще и муку приимут, упование их безсмертия исполнено./ И вмале наказани бывше, великими благодетельствовани будут,/ яко Бог искуси я и обрете их достойны Себе./ Яко злато в горниле искуси их, и яко всеплодие жертвенное прият я./ И во время посещения их возсияют и, яко искры по стеблию, потекут./ Судят языком и обладают людьми, и воцарится Господь в них во веки./ Надеющиися Нань разумеют истину и вернии в любви пребудут Ему./ Яко благодать и милость в преподобных Его, и посещение во избранных Его.
Премудрости Соломоновы чтение (глава 4):
Праведник, аще постигнет скончатися, в покои будет./ Старость бо честна не многолетна, ниже в числе лет исчитается./ Седина же есть мудрость человеком, и возраст старости житие нескверное./ Благоугоден Богови быв, возлюблен бысть, и живый посреде грешник преставлен бысть./ Восхищен бысть, да не злоба изменит разума его, или лесть прельстит душу его./ Рачение бо злобы помрачает добрая, и парение похоти пременяет ум незлобив./ Скончався вмале, исполни лета долга. Угодна бо бе Господеви душа его, сего ради потщася от среды лукавствия./ Людиe же видевше и не разумевше, ниже положше в помышлении таковое./ Яко благодать и милость в преподобных Его, и посещение во избранных Его.
На литии стихиры, глас 3:
В храме стоящей Марии блаженней/ и глаголы Евангелия готовей слышати,/ внезапу взыграся младенец во чреве ея/ и гласом велиим возопи,// благовестника Слова Божия себе предзнаменуя.
В храме стоящей Марии всехвальней,/ прежде даже не певаемей песни Херувимстей,/ паки во утробе ея младенец возгласи,/ со Ангелы прославляя// грядущаго на вольная страдания Христа Жизнодавца.
В храме стоящей Марии преславней,/ иерею же Святая святым возгласившу,/ се уже третие возопи младенец во утробе ея,/ пророчески себе назнаменуя// благоговейнаго служителя тайн Тела и Крове Господних.
Слава, глас 8:
Что убо отроча сие будет?/ В страсе и трепете кийждо друг друга вопрошаху,/ слышавшии трикратное младенца возглашение./ Ты же, Марие блаженная,/ в знамении сем предзрела еси избрание твоего чада/ на служение Триединому Богу// и поклонение Ему в дусе и истине.
И ныне, Богородичен, глас тойже:
Аз, Дево Святая Богородице,/ к покрову Твоему прибегаю,/ вем, яко обрящу Тобою спасение,// можеши бо, Чистая, помощи мне.
На стиховне стихиры, глас 8:
О веры славныя, о любве благия!/ Всечестнии Кирилл и Мария,/ якоже и во дни древния/ Анна, мати Самуила пророка,/ в служение и дар Богу,/ Дарователю всяческих благ,/ прежде даже не родитися их младенцу,// в совете своем того приносят.
Стих: Честна пред Господем// смерть преподобных Его.
Богомудрии Кирилле и Марие,/ чадо ваше Варфоломея,/ еже есть сын радости, нарекли есте,/ той бо воистину Российстей земли явися радование,/ скорый помощник// и преславный чудотворец.
Стих: Что воздам Господеви о всех,// яже воздаде ми?
Промышлением Божиим водимии,/ преподобнии Кирилле и Марие,/ в землю Радонежскую преселистеся,/ юже и добродетельми вашими украсили есте,/ подвиги благочестия показавше,/ и люди, в ней живущия,// путем Христовым шествовати поучали есте, блаженнии.
Слава, глас 4:
В подвизе родительстем добре трудившеся, святии,/ в немже и чада ваша,/ Петра, Стефана и Варфоломея избраннейшаго,/ в ревностнем служении Триединому Богу/ и Пречистей Божией Матери воспитасте./ Ныне и нам молитвами вашими помозите, блаженнии,// путем Христовым неленостно шествовати.
И ныне, Богородичен, глас тойже: Призри на моления:
Тропарь, глас 3:
Блаженств Христовых причастницы,/ честнаго супружества и попечения о чадех добрый образе,/ праведнии Кирилле и Марие,/ плод благочестия, Сергия преподобнаго, нам явившии,/ с нимже усердно молите Господа/ низпослати нам дух любве и смиренномудрия,/ да в мире и единомыслии// прославим Троицу Единосущную.
НА УТРЕНИ
На Бог Господь: тропарь преподобных дважды. Слава, и ныне, Богородичен.
По 1-м стихословии, седален, глас 5:
Благословена буди, достойная супружеская чето,/ всехвальнии Кирилле и Марие,/ матери бо пророка Самуила Анне подражавшии,/ и яко та, такожде и вы младенца, аще родится мужеска пола,/ Богу служити в совете своем положили есте.
Слава, и ныне, Богородичен:
Величия Твоя, Богоблагодатная, кто исповесть?/ Бога бо плотию родила еси,/ ключи девства нерушимы сохраньши/ и чистотою богоприятнаго существа Твоего вся Небесныя силы превозшедши./ Темже песньми немолчными восхваляем Тя,/ едина Благословенная.
По 2-м стихословии седален, глас 4:
Страннолюбия добродетель явисте, святии,/ в дому бо вашем на всяк день/ вси требующии помощи прибежище и любовь, яже во Христе, обретаху.
Слава, и ныне, Богородичен:
Милосердия двери отверзи нам, Благословенная Богородице,/ надеющиися на Тя, да не погибнем,/ но да избавимся Тобою от бед,/ Ты бо еси спасение рода христианскаго.
По полиелеи седален, глас 1:
Вечная ваша память, достоблаженнии Кирилле и Марие,/ яко в род и род благочестным житием вашим/ вернии людие спасение улучати поучаются.
Слава, и ныне, Богородичен:
Упование христианом, Пресвятая Дево,/ Бога, Егоже родила еси паче ума и слова,/ непрестанно моли с Вышними силами и с преподобными Кириллом и Мариею/ дати оставление согрешений наших.
Таже степенна, 1-й антифон 4-го гласа. Прокимен, глас 4: Честна пред Господем// смерть преподобных Его. Стих: Что воздам Господеви о всех, яже воздаде ми? Всякое дыхание: Евангелие от Матфея, зачало 43.
По 50-м псалме стихира, глас 6:
Приидите, вси вернии,/ родители Сергия великаго восхвалим,/ сии бо в лице святых земли нашея/ предстоят Престолу Пресвятыя Троицы/ и прилежно молятся/ о спасении душ наших.
Канон Богородицы на 6 и преподобных на 8.
Канон преподобных, глас 8, егоже краегранесие: Прославляю родители Сергия великаго.
Песнь 1
Ирмос: Колесницегонителя фараоня погрузи/ чудотворяй иногда/ Моисейский жезл, крестообразно поразив/ и разделив море,/ Израиля же беглеца, пешеходца спасе,// песнь Богови воспевающа.
Преподобнаго Сергия, игумена земли Русския,/ светлостьми добродетелей возсиявшаго,/ родителие сподобистеся быти, Кирилле и Марие присноблаженнии.
Ревностно храняще заповедь апостола, страннолюбия не забывати,/ любовию к ближним распалаеми,/ воистину удостоистеся, блаженнии, Ангела Божия странноприяти.
Образу вашего благочестиваго супружескаго жития мнози людие удивишася, преподобнии./ Сего бо ради Бог вас прослави и дарова плод благославный,/ егоже Варфоломея, сына радости, нарекосте.
Богородичен: Славим Тя, Богоневесто, рождшую Христа, Бога нашего,/ Егоже моли помиловати и спасти души наша.
Песнь 3
Ирмос: Утверждей в начале Небеса разумом/ и землю на водах основавый,/ на камени мя, Христе, заповедей Твоих утверди,// яко несть свят паче Тебе, Едине Человеколюбче.
Людие чудяхуся, егда услышаша/ трикратное возглашение младенца во чреве твоем, Марие приснопамятная./ Что убо отроча сие будет?/ недоумевающе друг друга вопрошаху.
Аще родится младенец мужеска пола,/ даруем его Церкви, да послужит Благодетелю всех Богу,/ сице рекли есте, боголюбивии супрузи,/ исполненнии веры славныя и любве благия.
Великия милости сподобистеся от Бога добронравным житием вашим, блаженнии,/ темже и нам испросите богоприятными вашими молитвами/ оставление грехов, милости Божия и Царства Небеснаго.
Богородичен: Лютаго миродержца сетей избави нас, о Богомати,/ несть бо теплыя Заступницы, разве Тебе, Владычице.
Седален, глас 2:
Приидите, вернии, радостными песньми прославим преподобных Кирилла и Марию/ и, с любовию лобызающе честныя мощи их, сице возопиим:/ радуйтеся, блаженнии, в боголюбии пожившии, милосердие к ближним имевшии,/ образ честнаго супружества и попечения о чадех явившии,/ смирение стяжавшии и в постничестве пребывшии./ Ныне же, предстояще Святей Троице, молитвами вашими, святии,/ отечество наше от сопротивных защитите,/ болезни исцелите и всяких искушений избавите/ верою чтущих память вашу.
Слава, и ныне, Богородичен:
Не имамы иныя помощи и надежды,/ разве Тебе, Пречистая Мати Божия,/ Ты бо Бога плотию родила еси паче слова и разума,/ Егоже моли, Безневестная, с преподобными Кириллом и Мариею,/ подати нам мир и велию милость.
Песнь 4
Ирмос: Ты моя крепость, Господи,/ Ты моя и сила,/ Ты мой Бог, Ты мое радование,/ не оставль недра Отча и нашу нищету посетив./ Тем с пророком Аввакумом зову Ти:// силе Твоей слава, Человеколюбче.
Яко святый Предтеча взыграся радощами во чреве матере своея,/ тако и сын твой, Марие преподобная, взыграся во утробе молящейся ти Господу в церкви./ Ты же, уразумевши знамение сие,/ страхом и трепетом объята бывши, взывала еси:/ силе Твоей слава, Человеколюбче.
Юдоли плачевней причастницы бывше,/ обаче подвиг супружества преславне совершивше и во иночестве добре поживше, преподобнии,/ ныне наслаждаетеся Небесныя трапезы./ Молитеся ко Господу, да умудрит православныя супруги во благочестии пребывати,/ иночествующия же ревностно обеты соблюдати.
Радости исполняются днесь российстии собори,/ имуще вас, блаженнии, теплыя молитвенники/ и усердныя заступники своему земному отечеству.
Богородичен: О Всепетая Мати, мира спасение!/ Не остави верою Тя призывающих,/ Ты бо еси Заступница усердная рода христианскаго.
Песнь 5
Ирмос: Вскую мя отринул еси/ от лица Твоего, Свете Незаходимый,/ и покрыла мя есть чуждая тьма, окаяннаго,/ но обрати мя и к свету заповедей Твоих// пути моя направи, молюся.
Днесь память ваша, блаженнии, созывает люди на духовную трапезу./ Темже сподобите и нас достойно сея вкусити,/ и пищи райския во обителех Отца Небеснаго вкупе с вами наслаждатися.
Имуще житие благочестием сияющее, достославнии родителие,/ воистину древо благословенное явистеся,/ плод Богу угодный израстивше.
Теплоту вашея любве к Богу, праведная чето, и ревность ко иноческому житию/ от юности восприят Сергий достохвальный:/ вы бо явистеся первии учителие сына вашего добродетельному житию.
Богородичен: Едину Чистую, едину Благословенную, вернии, ублажим,/ к Сыну бо Своему милостивно руце простирает,/ да обратимся к свету заповедей Его и Той пути наша исправит.
Песнь 6
Ирмос: Очисти мя, Спасе,/ многа бо беззакония моя,/ и из глубины зол возведи, молюся,/ к Тебе бо возопих, и услыши мя,// Боже спасения моего.
Летняя ваша память веселит сословие иноков, преподобнии Кирилле и Марие./ Воистину блажени есте, яко имена ваша прославляются с сыном вашим, Сергием преподобным,/ егоже величают игумена земли Русския.
Истину в житии взыскующе, преподобнии,/ о телесных небрегосте и земная преобидесте,/ темже, мира отрекшеся, во обитель Хотьковскую вселистеся,/ идеже в подвизе иночества к Небесным востекосте.
Сохраните от зол вашими теплыми к Богу молитвами, преподобнии,/ всех жительствующих во обители Хотьковстей,/ ейже вы начальницы и покровителие.
Богородичен: Егоже родила еси, Сына Твоего и Бога,/ молити не престай, Богоневесто,/ да избавит обитель Твою от всякаго зла и спасет души наша.
Кондак, глас 4:
Днесь, вернии, сошедшеся,/ восхвалим двоицу блаженную, благовернаго Кирилла и Марию добронравную,/ тии бо молятся вкупе со возлюбленным сыном своим, преподобным Сергием,/ ко Единому во Святей Троице Богу,/ отечество наше в правоверии утвердити,/ домы миром оградити,/ юныя от напастей и соблазнов избавити,/ старость укрепити// и спасти души наша.
Икос:
Ангели земнии и человецы Небеснии воистину явистеся, преподобнии Кирилле и Марие, от юности вашея чистую совесть пред Богом имущии и добре во благочестии вкупе пожившии. Мы же, таковое богоугодное житие ваше прославляюще, гласы хвалебными взываем сице: радуйтеся, от юности вашея Христа возлюбившии и Тому единому поработавшии; радуйтеся, целомудрия хранителие и душевныя и телесныя чистоты рачителие; радуйтеся, души и телеса ваша в обиталище Духа Святаго уготовившии; радуйтеся, исполненнии премудрости и разума Божественнаго; радуйтеся, яко от земли на Небо преидосте и тамо со Ангелы Троице предстоите; радуйтеся, яко со безплотными лики трисвятую песнь Ей воспеваете; радуйтеся, на Небеси и на земли от Господа прославленнии; радуйтеся, обретшии место вечнаго всесветлаго упокоения. Радуйтеся, преподобнии Кирилле и Марие, усерднии о нас пред Богом молитвенницы.
Песнь 7
Ирмос: Божия снизхождения/ огнь устыдеся в Вавилоне иногда./ Сего ради отроцы в пещи, радованною ногою,/ яко во цветнице, ликующе, пояху:// благословен еси, Боже отец наших.
Рака мощей ваших днесь чудеса источает/ верою притекающим к вам, блаженнии, иже и воспевают:/ благословен еси, Боже отец наших.
Град Москва и окрестнии грады и веси/ прославляют вас своя избавители и целители от смертоносныя язвы./ Сего ради днесь, якоже прежде, спасайте почитающих вас, преподобнии,/ да благодарственно воспевают:/ благословен еси, Боже отец наших.
Измлада тяжкою болезнию одержима,/ девица некая внезапное исцеление прият вашими и сына вашего к Богу молитвами./ С неюже и мы благодарственно взываем:/ благословен еси, Боже отец наших.
Богородичен: Яко Деву и едину в женах, безсеменно рождшую Бога плотию,/ прославляем Тя, о Богомати,/ и таковому Божию смотрению удивльшеся, взываем:/ благословен еси, Боже отец наших.
Песнь 8
Ирмос: Седмерицею пещь/ халдейский мучитель/ богочестивым неистовно разжже,/ силою же лучшею спасены сия видев,/ Творцу и Избавителю вопияше:/ отроцы, благословите,/ священницы, воспойте,// людие, превозносите во вся веки.
Воспоим, вернии, всечестную двоицу, Кирилла и Марию богоблаженных,/ от них бо возсия нам Сергий досточудный,/ украшение Церкве Православныя и монашествующих утверждение.
Единомудренни и единодушни добродетельми бысте, целомудреннии супрузи,/ помозите и нам в чистоте и святости житие провождати,/ вас бо теплыя ходатаи к Богу стяжахом.
Любовь Христову, яже есть твердое основание супружеския жизни,/ со тщанием, блаженнии, хранили есте./ Сего ради молим вас:/ помозите супругом православным в любви сей пребывати/ и домом их благословение Божие стяжати.
Богородичен: Избави нас от бед и многих соблазнов, Всенепорочная,/ Тебе бо вси стяжахом прибежище и утверждение/ и спасение душ наших.
Песнь 9
Ирмос: Ужасеся о сем Небо,/ и земли удивишася концы,/ яко Бог явися человеком плотски/ и чрево Твое бысть пространнейшее Небес./ Тем Тя, Богородицу,// Ангелов и человек чиноначалия величают.
Како ублажим вы, предобрая двоице? Како прославим благое единодушие?/ Аще и земнии бысте, но Небесных достигосте, блаженнии,/ идеже Святей Троице предстоите и молите спастися любовию вас почитающим.
Ангельски на земли поживше,/ Ангела земнаго и человека Небеснаго, преподобнаго Сергия, миру явисте, святии,/ ныне же со Ангелы вкупе водворяетеся/ и с ними Трисвятую песнь в вышних Богови воспеваете.
Господь обитель Хотьковскую вами прослави, преподобнии иноцы,/ еюже Церковь Русская украшается и вам сице вопиет:/ радуйтеся, всехвальнии, отечества нашего приснии молитвенницы.
Богородичен: О Всепетая Мати!/ Все упование на Тя возлагаем,/ сохрани нас под кровом Твоим.
Светилен:
Радуется днесь светло Церковь Русская,/ почитающи память вашу пречестную, Кирилле блаженный и Марие достохвальная./ Вами бо образ веры и благочестия показася/ и светильник отечеству нашему, Сергий преподобный, явися.
Слава, и ныне, Богородичен:
Яже Свет Божественный неизреченно рождшая,/ нас, омраченных прилогами лукаваго и в лености живущих, просвети, Всенепорочная,/ и к добродетелем настави.
На хвалитех стихиры на 4, глас 4:
Приспе днесь праздник преподобных Кирилла и Марии,/ радости духовныя исполненный,/ приидите, российстии собори,/ светло торжествуим/ и сих хвалами и песньми почтим:/ радуйтеся, Небеснии человецы и земнии Ангели,/ земли Российския заступницы и хранителие// и молитвенницы о душах наших.
Заповедь страннолюбия соблюли есте, святии,/ людем бо, в путьшествии сущим,/ дом свой прибежище являсте./ Ныне же в Небесных чертозех пребывающе,/ нам, в странствии жития сущим,/ в крове Бога Небеснаго помозите водворитися// вашими молитвами, блаженнии.
Добродетельми сияюще,/ благочестно в мире пожили есте,/ святе Кирилле и Марие преславная,/ смиренномудрием и чистотою украшеннии./ Ныне же ходатаи к Богу будите о отечестве вашем/ и грехов оставление испросите// чтущим любовию святую память вашу.
Блаженства непорочных вожделевше,/ путем заповедей Господних текосте/ и, суеты житейския избавитися хотяще,/ во обитель Пресвятыя Богородицы вселистеся,/ идеже земное странствие скончавше,/ Вышняго Сиона достигосте./ Сего ради молитеся, преподобнии,// и нам причастником Небеснаго Царствия явитися.
Слава, глас 8:
Приидите, празднолюбцы,/ песньми духовными благочестно восхвалим/ честную двоицу, благочестивую чету,/ Кирилла и Марию приснопамятных,/ иже, во обитель Хотьковскую притекше,/ вечное упокоение обретоша./ Мы же, раце мощей их молитвенно предстояще,/ яко покровителем и начальником обители сея,/ вкупе вси согласно взываем:/ радуйтеся, преподобнии Кирилле и Марие,// обители Хотьковския преславное похвало и утверждение.
И ныне, Богородичен, глас тойже:
Владычице, приими молитвы раб Твоих/ и избави нас// от всякия нужды и печали.
Славословие великое. Ектении и отпуст.
НА ЛИТУРГИИ
Блаженны от канона, песни 3-я и 6-я. Прокимен, глас 7: Честна пред Господем// смерть преподобных Его. Стих: Что воздам Господеви о всех, яже воздаде ми? Апостол к Галатом, зачало 213. Аллилуия, глас 6: Блажен муж, бояйся Господа, в заповедех Его восхощет зело. Стих: Сильно на земли будет семя его. Евангелие от Матфея, зачало 10. Причастен: Радуйтеся, праведнии, о Господе, правым подобает похвала.
Молитва
О раби Божии, преподобнии Кирилле и Марие! Аще и скончали есте временную жизнь свою телом, но духом не отступаете от нас, руководствуете же ны ко Христу Богу, наставляете шествовати по заповедем Господним, и носити крест свой, и последовати Владыце нашему. Вы, преподобнии, вкупе с преподобным и богоносным отцем нашим Сергием, вашим возлюбленным сыном, имеете дерзновение ко Христу Богу нашему и ко Святей Его Богоматери. Будите молитвенницы и ходатаи о нас, недостойных, жительствующих во святей обители вашей, ейже вы и начальницы. Будите помощницы и заступницы Богом собранней дружине сей, да жительствующии на месте сем и приходящии с верою, вашими молитвами сохраняеми, невредими от бесов и от человек злых пребудем, славяще Святую Троицу, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне, и присно, и во веки веков. Аминь.
Служба преподобным Кириллу и Марии Радонежским
Преподобные Кирилл и Мария жили в древнем Ростовском княжестве. В четырех верстах от Ростова Великого, по преданию, находилось их имение. Боярин Кирилл состоял на службе у ростовских князей. Кирилл и Мария строго следовали церковным правилам и обычаям, прилежали молитве и любили храм Божий. Особенно заботились они о делах милосердия.
У благочестивой четы уже был сын Стефан, когда Бог даровал им другого сына, Варфоломея, в будущем — преподобного Сергия. Еще до рождения Варфоломея Господь явил знамение Своего благоволения будущему подвижнику: однажды во время Божественной литургии ребенок во чреве Марии трижды громко воскликнул. Праведные супруги дали обет: если родится младенец мужского пола, посвятить его на служение Церкви и Богу.
После Варфоломея у Кирилла и Марии родился третий сын — Петр. Своих детей супруги воспитывали в Законе Божием, благочестии и чистоте. Когда пришло время, боярин Кирилл отдал сыновей учиться грамоте. Стефан и Петр учились легко, а Варфоломею грамота не давалась. Мальчик горько плакал и усердно молился, чтобы Господь вразумил его. И чудесным образом, через явление таинственного инока, Варфоломею дан был великий дар Божий — познание книжного учения.
Под старость, обеднев, боярин Кирилл вынужден был поселиться в городке Радонеже, в земле Московской. Стефан и Петр женились, а Варфоломей желал принять иноческий постриг. Праведные Кирилл и Мария были усердными почитателями монашества, но просили Варфоломея подождать с исполнением своего намерения до их смерти, чтобы упокоить их старость. Благодатный сын повиновался святым родителям.
В конце жизни преподобные Кирилл и Мария пожелали воспринять ангельский чин. Они направились в Покровский Хотьков монастырь, находившийся в трех верстах от Радонежа и в то время объединявший как бы две обители: для старцев и для стариц. Здесь преподобные Кирилл и Мария провели остаток дней своих в приготовлении к вечной жизни. Они приняли сначала монашеский постриг, а затем схиму. Отягощенные болезнями и старостью, схимники недолго подвизались в новом звании. Около 1337 года они с миром отошли ко Господу.
Существует предание, что преподобный Сергий заповедал, прежде чем идти к нему в обитель, помолиться сначала о упокоении его родителей над их гробом. Почитание преподобных Кирилла и Марии восходит к XVI веку. У мощей их в Покровском соборе монастыря непрестанно читалась Псалтирь и служились панихиды. Сила заступничества преподобных проявилась во многих чудотворениях, происходивших по молитве к ним и от их мощей.
В годы недавних гонений Хотьковская обитель подверглась разорению. В 1989 году Покровский собор, а затем и весь монастырь были возвращены Церкви.
В 1992 году Архиерейский Собор Русской Православной Церкви причислил преподобных Кирилла и Марию к лику святых земли Российской. Память преподобных Кирилла и Марии — 28 сентября, 18 января и 6 июля (в Соборе Радонежских святых).
НА ВЕЛИЦЕЙ ВЕЧЕРНИ
Блажен муж: 1-й антифон.
На Господи, воззвах: стихиры на 8, глас 8.
Подобен: О, преславнаго чудесе:
Буди благословенна, земле Ростовская,/ в малем селении Варнице/ благочестивую чету всему миру явившая,/ Кирилла и Марию приснопамятных,/ добрый образ честнаго супружества,/ достойныя родители Сергия великаго./ Тии бо ныне Престолу Божию/ вкупе предстояще,// молятся о спасении душ наших.
Именитии и славнии/ боярскаго рода наследницы,/ князем ростовским вернии служителие,/ всехвальнии Кирилле и Марие,/ безвестную Варницу лепоте градстей предпочетшии,/ идеже благочестно поживше,/ воистину древо доброплодное явистеся,/ плод прекрасный израстивше,/ Сергия великаго,// с нимже молитеся о душах наших.
Преподобне отче Кирилле,/ печальника земли Русския благословенный родителю,/ в годину тяжких испытаний,/ многочастне в стан неверных князем ростовским сшествуя,/ благая отечеству и Церкви/ устрояти вспомоществовал еси./ Ныне же в селениих Небесных водворяяся,/ молися Господу,// да спасет от работы греховныя души наша.
Преподобная мати Марие,/ благочестием и целомудрием сияющи,/ житием твоим Богу угодила еси,/ Той же сотвори тя достойну/ избранный сосуд Духа Святаго чревоносити/ и служителя усерднаго Святыя Троицы миру явити./ Ныне же с ним в селениих праведных водворяющися,/ молися Господу,// спастися душам нашим.
Слава, глас 5:
Приидите, вернии,/ похвальными словесы родители Сергия преподобнаго возславим,/ достохвальную чету, добрейшия супруги,/ таковому младенцу сподобльшияся быти родители./ Бог предуготова их к дивному сему рождеству,/ быста бо угодницы Божии,/ праведницы пред Ним и людьми и всякими добродетельми украшеннии,/ тии и ныне предстоят Престолу Святыя Троицы// и молятся о душах наших.
И ныне, Богородичен, глас тойже: В Чермнем мори:
Вход. Прокимен дне. Чтения три преподобническая.
Премудрости Соломоновы чтение (главы 5 и 6):
Праведницы во веки живут, и в Господе мзда их, и попечение их у Вышняго./ Сего ради приимут Царствие благолепия и венец доброты от руки Господни,/ зане десницею покрыет я и мышцею защитит их./ Приимет всеоружие рвение Свое и вооружит тварь в месть врагом./ Облечется в броня правды и возложит шлем, суд нелицемерен./ Приимет щит непобедимый, преподобне./ Поострит же напрасный гнев во оружие;/ споборет же с ним мир на безумныя./ Пойдут праволучныя стрелы молниины/ и, яко от благокругла лука облаков, на намерение полетят./ И от каменометныя ярости исполнь падут грады,/ вознегодует на них вода морская, реки же потопят я нагло./ Сопротив станет им дух cилы, и, яко вихор, развеет их/ и опустошит всю землю беззаконие, и злодейство превратит престолы сильных./ Слышите убо, царие, и разумейте, навыкните судии концев земли./ Внушите, держащии множества и гордящиися о народех языков,/ яко дана есть от Господа держава вам и сила от Вышняго.
Премудрости Соломоновы чтение (глава 3):
Праведных души в руце Божией, и не прикоснется их мука./ Непщевани быша во очесех безумных умрети, и вменися озлобление исход их./ И еже от нас шествие сокрушение, они же суть в мире./ Ибо пред лицем человеческим аще и муку приимут, упование их безсмертия исполнено./ И вмале наказани бывше, великими благодетельствовани будут,/ яко Бог искуси я и обрете их достойны Себе./ Яко злато в горниле искуси их, и яко всеплодие жертвенное прият я./ И во время посещения их возсияют и, яко искры по стеблию, потекут./ Судят языком и обладают людьми, и воцарится Господь в них во веки./ Надеющиися Нань разумеют истину и вернии в любви пребудут Ему./ Яко благодать и милость в преподобных Его, и посещение во избранных Его.
Премудрости Соломоновы чтение (глава 4):
Праведник, аще постигнет скончатися, в покои будет./ Старость бо честна не многолетна, ниже в числе лет исчитается./ Седина же есть мудрость человеком, и возраст старости житие нескверное./ Благоугоден Богови быв, возлюблен бысть, и живый посреде грешник преставлен бысть./ Восхищен бысть, да не злоба изменит разума его, или лесть прельстит душу его./ Рачение бо злобы помрачает добрая, и парение похоти пременяет ум незлобив./ Скончався вмале, исполни лета долга. Угодна бо бе Господеви душа его, сего ради потщася от среды лукавствия./ Людиe же видевше и не разумевше, ниже положше в помышлении таковое./ Яко благодать и милость в преподобных Его, и посещение во избранных Его.
На литии стихиры, глас 3:
В храме стоящей Марии блаженней/ и глаголы Евангелия готовей слышати,/ внезапу взыграся младенец во чреве ея/ и гласом велиим возопи,// благовестника Слова Божия себе предзнаменуя.
В храме стоящей Марии всехвальней,/ прежде даже не певаемей песни Херувимстей,/ паки во утробе ея младенец возгласи,/ со Ангелы прославляя// грядущаго на вольная страдания Христа Жизнодавца.
В храме стоящей Марии преславней,/ иерею же Святая святым возгласившу,/ се уже третие возопи младенец во утробе ея,/ пророчески себе назнаменуя// благоговейнаго служителя тайн Тела и Крове Господних.
Слава, глас 8:
Что убо отроча сие будет?/ В страсе и трепете кийждо друг друга вопрошаху,/ слышавшии трикратное младенца возглашение./ Ты же, Марие блаженная,/ в знамении сем предзрела еси избрание твоего чада/ на служение Триединому Богу// и поклонение Ему в дусе и истине.
И ныне, Богородичен, глас тойже:
Аз, Дево Святая Богородице,/ к покрову Твоему прибегаю,/ вем, яко обрящу Тобою спасение,// можеши бо, Чистая, помощи мне.
На стиховне стихиры, глас 8:
О веры славныя, о любве благия!/ Всечестнии Кирилл и Мария,/ якоже и во дни древния/ Анна, мати Самуила пророка,/ в служение и дар Богу,/ Дарователю всяческих благ,/ прежде даже не родитися их младенцу,// в совете своем того приносят.
Стих: Честна пред Господем// смерть преподобных Его.
Богомудрии Кирилле и Марие,/ чадо ваше Варфоломея,/ еже есть сын радости, нарекли есте,/ той бо воистину Российстей земли явися радование,/ скорый помощник// и преславный чудотворец.
Стих: Что воздам Господеви о всех,// яже воздаде ми?
Промышлением Божиим водимии,/ преподобнии Кирилле и Марие,/ в землю Радонежскую преселистеся,/ юже и добродетельми вашими украсили есте,/ подвиги благочестия показавше,/ и люди, в ней живущия,// путем Христовым шествовати поучали есте, блаженнии.
Слава, глас 4:
В подвизе родительстем добре трудившеся, святии,/ в немже и чада ваша,/ Петра, Стефана и Варфоломея избраннейшаго,/ в ревностнем служении Триединому Богу/ и Пречистей Божией Матери воспитасте./ Ныне и нам молитвами вашими помозите, блаженнии,// путем Христовым неленостно шествовати.
И ныне, Богородичен, глас тойже: Призри на моления:
Тропарь, глас 3:
Блаженств Христовых причастницы,/ честнаго супружества и попечения о чадех добрый образе,/ праведнии Кирилле и Марие,/ плод благочестия, Сергия преподобнаго, нам явившии,/ с нимже усердно молите Господа/ низпослати нам дух любве и смиренномудрия,/ да в мире и единомыслии// прославим Троицу Единосущную.
НА УТРЕНИ
На Бог Господь: тропарь преподобных дважды. Слава, и ныне, Богородичен.
По 1-м стихословии, седален, глас 5:
Благословена буди, достойная супружеская чето,/ всехвальнии Кирилле и Марие,/ матери бо пророка Самуила Анне подражавшии,/ и яко та, такожде и вы младенца, аще родится мужеска пола,/ Богу служити в совете своем положили есте.
Слава, и ныне, Богородичен:
Величия Твоя, Богоблагодатная, кто исповесть?/ Бога бо плотию родила еси,/ ключи девства нерушимы сохраньши/ и чистотою богоприятнаго существа Твоего вся Небесныя силы превозшедши./ Темже песньми немолчными восхваляем Тя,/ едина Благословенная.
По 2-м стихословии седален, глас 4:
Страннолюбия добродетель явисте, святии,/ в дому бо вашем на всяк день/ вси требующии помощи прибежище и любовь, яже во Христе, обретаху.
Слава, и ныне, Богородичен:
Милосердия двери отверзи нам, Благословенная Богородице,/ надеющиися на Тя, да не погибнем,/ но да избавимся Тобою от бед,/ Ты бо еси спасение рода христианскаго.
По полиелеи седален, глас 1:
Вечная ваша память, достоблаженнии Кирилле и Марие,/ яко в род и род благочестным житием вашим/ вернии людие спасение улучати поучаются.
Слава, и ныне, Богородичен:
Упование христианом, Пресвятая Дево,/ Бога, Егоже родила еси паче ума и слова,/ непрестанно моли с Вышними силами и с преподобными Кириллом и Мариею/ дати оставление согрешений наших.
Таже степенна, 1-й антифон 4-го гласа. Прокимен, глас 4: Честна пред Господем// смерть преподобных Его. Стих: Что воздам Господеви о всех, яже воздаде ми? Всякое дыхание: Евангелие от Матфея, зачало 43.
По 50-м псалме стихира, глас 6:
Приидите, вси вернии,/ родители Сергия великаго восхвалим,/ сии бо в лице святых земли нашея/ предстоят Престолу Пресвятыя Троицы/ и прилежно молятся/ о спасении душ наших.
Канон Богородицы на 6 и преподобных на 8.
Канон преподобных, глас 8, егоже краегранесие: Прославляю родители Сергия великаго.
Песнь 1
Ирмос: Колесницегонителя фараоня погрузи/ чудотворяй иногда/ Моисейский жезл, крестообразно поразив/ и разделив море,/ Израиля же беглеца, пешеходца спасе,// песнь Богови воспевающа.
Преподобнаго Сергия, игумена земли Русския,/ светлостьми добродетелей возсиявшаго,/ родителие сподобистеся быти, Кирилле и Марие присноблаженнии.
Ревностно храняще заповедь апостола, страннолюбия не забывати,/ любовию к ближним распалаеми,/ воистину удостоистеся, блаженнии, Ангела Божия странноприяти.
Образу вашего благочестиваго супружескаго жития мнози людие удивишася, преподобнии./ Сего бо ради Бог вас прослави и дарова плод благославный,/ егоже Варфоломея, сына радости, нарекосте.
Богородичен: Славим Тя, Богоневесто, рождшую Христа, Бога нашего,/ Егоже моли помиловати и спасти души наша.
Песнь 3
Ирмос: Утверждей в начале Небеса разумом/ и землю на водах основавый,/ на камени мя, Христе, заповедей Твоих утверди,// яко несть свят паче Тебе, Едине Человеколюбче.
Людие чудяхуся, егда услышаша/ трикратное возглашение младенца во чреве твоем, Марие приснопамятная./ Что убо отроча сие будет?/ недоумевающе друг друга вопрошаху.
Аще родится младенец мужеска пола,/ даруем его Церкви, да послужит Благодетелю всех Богу,/ сице рекли есте, боголюбивии супрузи,/ исполненнии веры славныя и любве благия.
Великия милости сподобистеся от Бога добронравным житием вашим, блаженнии,/ темже и нам испросите богоприятными вашими молитвами/ оставление грехов, милости Божия и Царства Небеснаго.
Богородичен: Лютаго миродержца сетей избави нас, о Богомати,/ несть бо теплыя Заступницы, разве Тебе, Владычице.
Седален, глас 2:
Приидите, вернии, радостными песньми прославим преподобных Кирилла и Марию/ и, с любовию лобызающе честныя мощи их, сице возопиим:/ радуйтеся, блаженнии, в боголюбии пожившии, милосердие к ближним имевшии,/ образ честнаго супружества и попечения о чадех явившии,/ смирение стяжавшии и в постничестве пребывшии./ Ныне же, предстояще Святей Троице, молитвами вашими, святии,/ отечество наше от сопротивных защитите,/ болезни исцелите и всяких искушений избавите/ верою чтущих память вашу.
Слава, и ныне, Богородичен:
Не имамы иныя помощи и надежды,/ разве Тебе, Пречистая Мати Божия,/ Ты бо Бога плотию родила еси паче слова и разума,/ Егоже моли, Безневестная, с преподобными Кириллом и Мариею,/ подати нам мир и велию милость.
Песнь 4
Ирмос: Ты моя крепость, Господи,/ Ты моя и сила,/ Ты мой Бог, Ты мое радование,/ не оставль недра Отча и нашу нищету посетив./ Тем с пророком Аввакумом зову Ти:// силе Твоей слава, Человеколюбче.
Яко святый Предтеча взыграся радощами во чреве матере своея,/ тако и сын твой, Марие преподобная, взыграся во утробе молящейся ти Господу в церкви./ Ты же, уразумевши знамение сие,/ страхом и трепетом объята бывши, взывала еси:/ силе Твоей слава, Человеколюбче.
Юдоли плачевней причастницы бывше,/ обаче подвиг супружества преславне совершивше и во иночестве добре поживше, преподобнии,/ ныне наслаждаетеся Небесныя трапезы./ Молитеся ко Господу, да умудрит православныя супруги во благочестии пребывати,/ иночествующия же ревностно обеты соблюдати.
Радости исполняются днесь российстии собори,/ имуще вас, блаженнии, теплыя молитвенники/ и усердныя заступники своему земному отечеству.
Богородичен: О Всепетая Мати, мира спасение!/ Не остави верою Тя призывающих,/ Ты бо еси Заступница усердная рода христианскаго.
Песнь 5
Ирмос: Вскую мя отринул еси/ от лица Твоего, Свете Незаходимый,/ и покрыла мя есть чуждая тьма, окаяннаго,/ но обрати мя и к свету заповедей Твоих// пути моя направи, молюся.
Днесь память ваша, блаженнии, созывает люди на духовную трапезу./ Темже сподобите и нас достойно сея вкусити,/ и пищи райския во обителех Отца Небеснаго вкупе с вами наслаждатися.
Имуще житие благочестием сияющее, достославнии родителие,/ воистину древо благословенное явистеся,/ плод Богу угодный израстивше.
Теплоту вашея любве к Богу, праведная чето, и ревность ко иноческому житию/ от юности восприят Сергий достохвальный:/ вы бо явистеся первии учителие сына вашего добродетельному житию.
Богородичен: Едину Чистую, едину Благословенную, вернии, ублажим,/ к Сыну бо Своему милостивно руце простирает,/ да обратимся к свету заповедей Его и Той пути наша исправит.
Песнь 6
Ирмос: Очисти мя, Спасе,/ многа бо беззакония моя,/ и из глубины зол возведи, молюся,/ к Тебе бо возопих, и услыши мя,// Боже спасения моего.
Летняя ваша память веселит сословие иноков, преподобнии Кирилле и Марие./ Воистину блажени есте, яко имена ваша прославляются с сыном вашим, Сергием преподобным,/ егоже величают игумена земли Русския.
Истину в житии взыскующе, преподобнии,/ о телесных небрегосте и земная преобидесте,/ темже, мира отрекшеся, во обитель Хотьковскую вселистеся,/ идеже в подвизе иночества к Небесным востекосте.
Сохраните от зол вашими теплыми к Богу молитвами, преподобнии,/ всех жительствующих во обители Хотьковстей,/ ейже вы начальницы и покровителие.
Богородичен: Егоже родила еси, Сына Твоего и Бога,/ молити не престай, Богоневесто,/ да избавит обитель Твою от всякаго зла и спасет души наша.
Кондак, глас 4:
Днесь, вернии, сошедшеся,/ восхвалим двоицу блаженную, благовернаго Кирилла и Марию добронравную,/ тии бо молятся вкупе со возлюбленным сыном своим, преподобным Сергием,/ ко Единому во Святей Троице Богу,/ отечество наше в правоверии утвердити,/ домы миром оградити,/ юныя от напастей и соблазнов избавити,/ старость укрепити// и спасти души наша.
Икос:
Ангели земнии и человецы Небеснии воистину явистеся, преподобнии Кирилле и Марие, от юности вашея чистую совесть пред Богом имущии и добре во благочестии вкупе пожившии. Мы же, таковое богоугодное житие ваше прославляюще, гласы хвалебными взываем сице: радуйтеся, от юности вашея Христа возлюбившии и Тому единому поработавшии; радуйтеся, целомудрия хранителие и душевныя и телесныя чистоты рачителие; радуйтеся, души и телеса ваша в обиталище Духа Святаго уготовившии; радуйтеся, исполненнии премудрости и разума Божественнаго; радуйтеся, яко от земли на Небо преидосте и тамо со Ангелы Троице предстоите; радуйтеся, яко со безплотными лики трисвятую песнь Ей воспеваете; радуйтеся, на Небеси и на земли от Господа прославленнии; радуйтеся, обретшии место вечнаго всесветлаго упокоения. Радуйтеся, преподобнии Кирилле и Марие, усерднии о нас пред Богом молитвенницы.
Песнь 7
Ирмос: Божия снизхождения/ огнь устыдеся в Вавилоне иногда./ Сего ради отроцы в пещи, радованною ногою,/ яко во цветнице, ликующе, пояху:// благословен еси, Боже отец наших.
Рака мощей ваших днесь чудеса источает/ верою притекающим к вам, блаженнии, иже и воспевают:/ благословен еси, Боже отец наших.
Град Москва и окрестнии грады и веси/ прославляют вас своя избавители и целители от смертоносныя язвы./ Сего ради днесь, якоже прежде, спасайте почитающих вас, преподобнии,/ да благодарственно воспевают:/ благословен еси, Боже отец наших.
Измлада тяжкою болезнию одержима,/ девица некая внезапное исцеление прият вашими и сына вашего к Богу молитвами./ С неюже и мы благодарственно взываем:/ благословен еси, Боже отец наших.
Богородичен: Яко Деву и едину в женах, безсеменно рождшую Бога плотию,/ прославляем Тя, о Богомати,/ и таковому Божию смотрению удивльшеся, взываем:/ благословен еси, Боже отец наших.
Песнь 8
Ирмос: Седмерицею пещь/ халдейский мучитель/ богочестивым неистовно разжже,/ силою же лучшею спасены сия видев,/ Творцу и Избавителю вопияше:/ отроцы, благословите,/ священницы, воспойте,// людие, превозносите во вся веки.
Воспоим, вернии, всечестную двоицу, Кирилла и Марию богоблаженных,/ от них бо возсия нам Сергий досточудный,/ украшение Церкве Православныя и монашествующих утверждение.
Единомудренни и единодушни добродетельми бысте, целомудреннии супрузи,/ помозите и нам в чистоте и святости житие провождати,/ вас бо теплыя ходатаи к Богу стяжахом.
Любовь Христову, яже есть твердое основание супружеския жизни,/ со тщанием, блаженнии, хранили есте./ Сего ради молим вас:/ помозите супругом православным в любви сей пребывати/ и домом их благословение Божие стяжати.
Богородичен: Избави нас от бед и многих соблазнов, Всенепорочная,/ Тебе бо вси стяжахом прибежище и утверждение/ и спасение душ наших.
Песнь 9
Ирмос: Ужасеся о сем Небо,/ и земли удивишася концы,/ яко Бог явися человеком плотски/ и чрево Твое бысть пространнейшее Небес./ Тем Тя, Богородицу,// Ангелов и человек чиноначалия величают.
Како ублажим вы, предобрая двоице? Како прославим благое единодушие?/ Аще и земнии бысте, но Небесных достигосте, блаженнии,/ идеже Святей Троице предстоите и молите спастися любовию вас почитающим.
Ангельски на земли поживше,/ Ангела земнаго и человека Небеснаго, преподобнаго Сергия, миру явисте, святии,/ ныне же со Ангелы вкупе водворяетеся/ и с ними Трисвятую песнь в вышних Богови воспеваете.
Господь обитель Хотьковскую вами прослави, преподобнии иноцы,/ еюже Церковь Русская украшается и вам сице вопиет:/ радуйтеся, всехвальнии, отечества нашего приснии молитвенницы.
Богородичен: О Всепетая Мати!/ Все упование на Тя возлагаем,/ сохрани нас под кровом Твоим.
Светилен:
Радуется днесь светло Церковь Русская,/ почитающи память вашу пречестную, Кирилле блаженный и Марие достохвальная./ Вами бо образ веры и благочестия показася/ и светильник отечеству нашему, Сергий преподобный, явися.
Слава, и ныне, Богородичен:
Яже Свет Божественный неизреченно рождшая,/ нас, омраченных прилогами лукаваго и в лености живущих, просвети, Всенепорочная,/ и к добродетелем настави.
На хвалитех стихиры на 4, глас 4:
Приспе днесь праздник преподобных Кирилла и Марии,/ радости духовныя исполненный,/ приидите, российстии собори,/ светло торжествуим/ и сих хвалами и песньми почтим:/ радуйтеся, Небеснии человецы и земнии Ангели,/ земли Российския заступницы и хранителие// и молитвенницы о душах наших.
Заповедь страннолюбия соблюли есте, святии,/ людем бо, в путьшествии сущим,/ дом свой прибежище являсте./ Ныне же в Небесных чертозех пребывающе,/ нам, в странствии жития сущим,/ в крове Бога Небеснаго помозите водворитися// вашими молитвами, блаженнии.
Добродетельми сияюще,/ благочестно в мире пожили есте,/ святе Кирилле и Марие преславная,/ смиренномудрием и чистотою украшеннии./ Ныне же ходатаи к Богу будите о отечестве вашем/ и грехов оставление испросите// чтущим любовию святую память вашу.
Блаженства непорочных вожделевше,/ путем заповедей Господних текосте/ и, суеты житейския избавитися хотяще,/ во обитель Пресвятыя Богородицы вселистеся,/ идеже земное странствие скончавше,/ Вышняго Сиона достигосте./ Сего ради молитеся, преподобнии,// и нам причастником Небеснаго Царствия явитися.
Слава, глас 8:
Приидите, празднолюбцы,/ песньми духовными благочестно восхвалим/ честную двоицу, благочестивую чету,/ Кирилла и Марию приснопамятных,/ иже, во обитель Хотьковскую притекше,/ вечное упокоение обретоша./ Мы же, раце мощей их молитвенно предстояще,/ яко покровителем и начальником обители сея,/ вкупе вси согласно взываем:/ радуйтеся, преподобнии Кирилле и Марие,// обители Хотьковския преславное похвало и утверждение.
И ныне, Богородичен, глас тойже:
Владычице, приими молитвы раб Твоих/ и избави нас// от всякия нужды и печали.
Славословие великое. Ектении и отпуст.
НА ЛИТУРГИИ
Блаженны от канона, песни 3-я и 6-я. Прокимен, глас 7: Честна пред Господем// смерть преподобных Его. Стих: Что воздам Господеви о всех, яже воздаде ми? Апостол к Галатом, зачало 213. Аллилуия, глас 6: Блажен муж, бояйся Господа, в заповедех Его восхощет зело. Стих: Сильно на земли будет семя его. Евангелие от Матфея, зачало 10. Причастен: Радуйтеся, праведнии, о Господе, правым подобает похвала.
Молитва
О раби Божии, преподобнии Кирилле и Марие! Аще и скончали есте временную жизнь свою телом, но духом не отступаете от нас, руководствуете же ны ко Христу Богу, наставляете шествовати по заповедем Господним, и носити крест свой, и последовати Владыце нашему. Вы, преподобнии, вкупе с преподобным и богоносным отцем нашим Сергием, вашим возлюбленным сыном, имеете дерзновение ко Христу Богу нашему и ко Святей Его Богоматери. Будите молитвенницы и ходатаи о нас, недостойных, жительствующих во святей обители вашей, ейже вы и начальницы. Будите помощницы и заступницы Богом собранней дружине сей, да жительствующии на месте сем и приходящии с верою, вашими молитвами сохраняеми, невредими от бесов и от человек злых пребудем, славяще Святую Троицу, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне, и присно, и во веки веков. Аминь.
|